|
 |
 |
 |
|
    |
| Surinaamse roti kerrie kip, aardappel en kouseband |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
Ingrediënten Voor de roti pannenkoek: 500 gr. tarwe bloem
1 zakje dr. oetker bakpoeder
500 gr. extra bloem
1 theelepel zout
1 kopje zonnebloem olie 3 á 4 kopjes lauwwarm water Voor de roti vulling: 250 gram gele linzen 5 eetlepels gemalen en in droge koekenpan gebakken ketoembar
(komijnzaad)
2 tenen knoflook
stuk ui
stukje verse peper
beetje massala klontje suiker
Voor de kip: 10 kip drumsticks of kip karbonade 5 eetlepels Surinaamse kerrie
(masala,
sur. toko) 1 verse madam jeanette peper
2 kipbouillonblokjes 2 klontjes suiker
zwarte peper
1 ui
3 tenen knoflook
6 aardappels
in grote blokken gesneden extra masala
(sur. kerriepoeder) 250 gr. kouseband of sperziebonen 1 bouillonblok snufje zout
zwarte peper
extra zonnebloem olie voor het bakken van de roti |
| |
|
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
|
Benodigdheden pan voor het vlees pan voor de aardappels pan voor de kouseband koekenpan voor de rotiplaat deegroller kwast (siliconen) grote platte schaal theedoek taartschep
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
Bereiding in een kom 500 gr. meel, kuil in midden, olie, bakpoeder, zout, lauw water er in, mengen, moet plakkerige massa zijn. Net zolang meel toevoegen en kneden tot het deeg van de schone handen loslaat. Deeg laten rusten 10 min. Linzen wassen, en in pan doen met zoveel water dat de linzen net onder staan, knoflook, stukje ui, peper en zout en suiker toevoegen, zacht laten koken tot vocht verdampt is, af laten koelen. Van het deeg balletjes vormen ter grootte van een groot ei, kuil in het midden maken, deeg vullen met 1 eetlepel linzen, deeg dicht vouwen, met handpalm platdrukken (vulling verdelen over het rondje) op met bloem bestoven aanrecht mooi rond uitrollen tot een pannenkoek, herhalen met de rest van het deeg. Koekenpan eerst heet maken daarna vuur matigen, insmeren met olie, roti plaat in de pan, bovenkant insmeren met olie, roti omdraaien, weer insmeren en omdraaien (3x) niet te lang aan één kant laten bakken, de roti met een taartschep elke keer omdraaien en op het bord leggen, telkens afdekken met schone theedoek, tot alle roti's gebakken zijn. Aardappels met water, bouillonblok, suiker en massala net gaar koken, niet te lang. Kip wassen met azijn, afspoelen, beetje olie in de pan ui en knoflook fruiten, lepels massala toevoegen, even bakken, kip er bij bouillonblok, suiker, zwarte peper, beetje water en kip 30 min. gaar laten worden, evt. op het laatst de madame jeanette peper er boven op. Kouseband in dobbelsteentjes snijden, margarine in pan kouseband even roerbakken bouillonblok, zwarte peper en suiker erbij en klaar is kees.
Dit recept is toegevoegd op: 22-04 2007 |
|
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
|
Opmerking De rotiplaat warm je in een afgesloten plastic zakje op in de magnetron. Je legt het als een pannenkoek op een bord en rangschikt mooi een beetje van alle bijgerechten erboven op met saus van de kip. EET SMAKELIJK MELANIE VAN DIJK
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
Reacties
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Niekie 1962 | @ 22 Jan 13 17:26 | | Geweldig recept, kids en man smullen. Ik doe borrelhap-kipjes ipv drumsticks omdat het allemaal zo voedzaam is. Maar echt heerlijk!!!! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: caroguzzi | @ 21 Jan 13 10:50 | | Dit ga ik vanavond proberen, bedankt voor het recept. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Anna | @ 17 Nov 12 14:53 | | Ik zou beginnen met een koffiekopje, dan kun je altijd later nog wat toevoegen.
Groetjes,
Anna. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: coby redel | @ 24 Aug 12 11:25 | | Hartelijk dank, ga ik gelijk proberen. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Wereldburger | @ 30 Mrt 12 12:55 | | Werelds recept, kan me geen niet schelen van wie het is. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Surinamer | @ 23 Mrt 12 13:34 | | Echt het domste wat ik ooit heb gehoord, dat roti geen surinaams gerecht is. We zijn allemaal gewoon surinamers en daar heb je idd wel verschillende volken. In nederland haal je ook roti bij de surinaamse winkel (Zo hoe blanke mensen het noemen) en niet bij de hindoestaanse winkel. Mijn moeder javaans en mijn vader creools. Maar als mensen me ouders vragen 'wat' ze zijn zeggen ze gewoon allebei: Ik ben surinaamse en niet ik ben javaans of creools. Dit zou ook betekenen dat dus NIKS surinaams is :S |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Soebhas | @ 21 Feb 12 02:04 | | Met Nope ben ik het eens,
maar suiker in een hindostaans gerecht hoort er niet bij, de smaak wordt verpest.
Javanen gebruiken in alles suiker. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Nope | @ 11 Feb 12 12:57 | | Het is niet dom om te zeggen. Het gewoon nu eenmaal zo roti is geen Surinaams gerecht maar een hindustaans gerecht zo, sotosoep is ook niet een surinaamse soep maar een javaanse soep. Stofoe agoefoetoe is typisch een creools gerecht.. enzo enzo.. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Surinaamse dame | @ 12 Jan 12 01:12 | | Heel dom om te zeggen dat roti niet surinaams is. In Suriname heb je o.a. indianen, hindustanen, creolen, chinezen. Dit zijn allemaal surinamers. Hindustanen zijn indiase mensen en ook surinamers dus is roti een surinaams gerecht! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: tineke | @ 19 Jul 11 12:17 | | right on zo maak je de echte rotti, ( ikke dan) lekker hoor |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: melanie | @ 18 Jul 11 20:20 | Hallo Priscilla,
Helaas is de recept niet van mij maar van Marijke Kuhn ik heb alleen ooit gevraagd voor een beetje advies.Groetjes Melanie.  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: pheadra | @ 18 Jul 11 16:48 | | een beetje late reactie: roti mensen is een soort pannenkoek waar je bij vlees of kip of vis kan eten, maakt niet uit waar die vandaan komt. Ieder heeft zijn eigen stijl en gestoofde kip met kerrie of masala komt echt uit de cariben als je het nou met rijst of funchi eet alleen waar blijft de hete komkommertjes ei en mijn bakabana? |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: priscilla | @ 03 Feb 11 10:07 | | Beetje late reactie, lees de berichten nu pas. Ben het totaal met Mila en Agnes enz eens. Het doet me ook telkens pijn om te horen dat mensen denken dat roti typisch surinaams is terwijl het toch echt indiaas is.
Wel hartstikke leuk natuurlijk van Melanie dat ze haar recept op internet heeft gezet! Het gaat mij meer om de -telkens weer- ergelijke reacties. Het voelt hetzelfde als een bepaald liedje wat iedereen helemaal super vindt en zo goed in elkaar gezet, terwijl het een cover is.. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Helen | @ 30 Dec 10 14:29 | Heerlijk al die gekke reacties..ik zou zeggen oefening baart kunst..het is niet gemakkelijk! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Piebie | @ 27 Dec 10 17:09 | | Ik vind dit recept echt heerlijk, ik doe er alleen toch eieren bij. Toppie, bedankt. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: corina | @ 07 Sept 10 16:42 | Heerlijk recept, maar nu weten we nog steeds niks over het ei |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: darkstar | @ 05 Sept 10 17:44 | | @lila, waar zie jij staan dat dit het "authentieke rotirecept'is?
Maar als jij je geroepen voelt het (voor jou) "authentieke recept"te posten, zien we dat graag tegemoet.
Enne...koken hoort leuk te zijn...waarom zouden "sommige Nederlanders"geen meer bewerkelijke recepten kunnen of mogen maken?
Koken is nou ook weer geen neurochirurgie,hoor!
Het is vaak handigheid, smaak en heel veel gevoel.
Groetjes en ik zie jouw authentieke recept graag tegemoet,
Darkstar |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: lila | @ 05 Sept 10 17:06 | | Dit recept is niet het authentieke rotie recept. Ik ben Surinaams en ik snap nooit zo goed waarom sommige Nederlanders gelijk de moeilijkste dingen van een andere keuken willen proberen. Begin gewoon met iets simpels. Ze beginnen vaak met rotie en pom etc. dingen waar je qua recpetuur gewoon niet mee moet gaan experimenteren! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: helene Verdaasdonk | @ 25 Aug 10 19:23 | | he, rotibakkers in de daalvulling natuurlijk geen ui ik vergiste me moet zijn knoflook peper en komijn, maar dat begrepen jullie vast al wel. Nou, bak ze en nu heb je je roti's zo op tafel.
Groetjes Helene Sardadebi |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: helene Verdaasdonk | @ 25 Aug 10 19:20 | | He, rotiebakkers heb tip voor jullie Als je besan in olie gooit wordt het meel korrelig, toevoegen pepper, uien, komijn heel fijn een minuutje bakken en je hebt heerlijke daalvulling (dit is in 2 minuten klaar en vullen maar je rotis en oh ja, voelt natuurlijk nog al zanderig aan, maar als je roti gebakken is is je vulling gewoon gaar en is even lekker alleen veel makkelijker dan eerst daal koken en halfgaar afgieten en malen dit duurt vele malen langer dus een tip die ik ook weer van een indiase man heb geef het door en je kunt gelijk rotis bakken hierdoor is roti maken niet meer langdurig maar snel klaar te maken.
Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Groetjes Helene Sardadebi
|
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: edwin stienstra | @ 13 Aug 10 09:03 | | Dank je voor het recept, het was heerlijk om het weer eens zelf te maken voel me weer een echte blanke surinamer hahaha thnxxx (leeuwarden)
|
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: proffessor | @ 02 Aug 10 21:23 | | thnx great recept Leontien
zo at ik rotti in mijn jeugd bij de mensen die me deze gekke naam gaven. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: fredtet | @ 01 Aug 10 17:05 | | surinaamsekeuken.web-log.nl voor lekkere recepten |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: leontien | @ 01 Aug 10 13:20 | | Ik heb het al eerder gemaakt maar wist de juiste afwegingen niet meer.. dank zij jou recept kon ik het weer als van ouds maken!!! HEERLIJK!!! Heb je nog meer surinaamse recepten? Als zoute vis, bakeljauw??
Hoor graag wat van je.
Groetjes Leontien |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: JENNY | @ 17 Jul 10 17:06 | BEDANKT MARIJKE,,DIT RECEPT WILDE IK ALLANG HEBBEN EN HEB HET GELIJK GEMAAKT,,,PRECIES GOED,,,THANKS,,GROETJES |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Anna | @ 06 Jul 10 14:34 | Staat er toch duidelijk bij
Groet, Anna
KookJij |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: lara | @ 06 Jul 10 13:04 | | Voor hoeveel personen is dit recept?? |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: anna | @ 03 Jul 10 15:46 | | Ja, helemaal mee eens lorre. Je bent gewoon cool. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: lorre | @ 03 Jul 10 15:45 | Ik ben pas 12 en ga het nu al maken. Ik vind dat jullie gewoon zeuren over dat recept. zet dan zelf een recept op deze pagina! als jullie het allemaal zo goed weten    |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: slimmerdje | @ 03 Jul 10 14:46 | | Ga het vandaag maken.
Wat zit iedereen nou te zeuren over de roti.
Het is gewoon lekker en dad sit!
Niet zeuren en gewoon lekker roti eten en maken. Dat is mijn motto! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Marijke | @ 17 Jun 10 17:17 | Hallo Darkstar, nou is dit nu leuk of niet!En zo helpen we elkaar en koken is fantastisch!!!Ik zie op deze site ook heerlijke recepten. We kunnen elkaar veel leren op dat gebied. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: darkstar | @ 17 Jun 10 14:43 | Hallo marijke,
ik was op zok naar een recept van roti dat ik helaas sinds lang verloren was...
Laat jij het nou gepost hebben! Ben er heel blij mee, heb het ooit gemaakt met een stel moeders van een zeer gemengde school, want wat brengt ons beter samen dan lekker eten?!
nu ik wat meer tijd heb o te koken, zal ik het ook beslist weer gaan doen,vriendelijke groetjes en blijf dit soort heerlijke dingen posten! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: AnnikaT | @ 14 Jun 10 08:46 | | Wij Nederlanders? Waar kom jij dan vandaan en waar woon je? Zaadje |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: sima | @ 12 Jun 10 19:50 | | Jullie nederlanders weten echt niks he? |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: karym | @ 12 Jun 10 15:27 | hee melanie ik maak al heel lang roti maar kreeg hem nooit echt heel erg zacht waarschijnlijk omdat ik nooit olie door de deeg deed maar nu is tie heerlijk heel erg bedankt keep up the good work
|
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: marije | @ 02 Jun 10 23:32 | | Ik had zo'n trek in roti, las dit recept en dacht dat past bij mij. Maar wat ontzettend jammer dat m'n eetlust bijna wordt bedorven door al die gratis erbij gekregen shit van commentaar, zonde van m'n papier , waar maken jullie je druk om? Vandaar deze reactie, ik heb meestal wat anders belangrijkers te doen maar wil het deze keer niet laten om te reageren. Alle bull shitters hieronder vind een hobby, zoals marijke, gewoon lekker genieten van eten en je successen delen! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Marijke | @ 22 Mei 10 19:57 | Wat maakt het allemaal uit waar het nu vandaan komt, ik als nederlandse maak mijn roti zo lekker dat iedereen er zo van smult en gaan gillen als ik het weer ga maken. Dat scheuren van de pannekoeken dat heeft wel wat. iedereen eet het bij mij zoals het hij zelf lekker vindt. En wat doe ik er nog bij: Surinaams zuur. Komkommer uithollen met schil in 4 partjes plakjes snijden daar sambal badjak bij, azijn olijfolie, verse knoflook,basterdsuiker. En lekker. Ja en als het weer geen surinaams is sorry het smaakt er heerlijk bij!!! Maar alle respect hoor voor de culturen.iedereen in Nederland maakt de boerenkool ook anders. Hihi succes allemaal groeten van een kookgek. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: annaguz | @ 28 Mrt 10 19:14 | Het is waar,het is uit india afkomstig,maar vergeet niet dat in suriname veel verschillende culturen zijn za,hindoestaans,javaans ect,dus correct en je hoeft het ook niet te serveren pot op tafel ,en de rotipannekoeken vullen of stukjes eraf scheuren en daar mee eten |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Agnes | @ 26 Mrt 10 15:47 | | Plus dat het serveren van de roti niet van toepassing is. Het wordt op tafel gezet en mensen pakken zelf wat ze willen hebben en leggen het naast elkaar op het bord en niet op de roti. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: sima | @ 25 Mrt 10 21:53 | Pff, oorspronkelijk komt het uit india mensen en dat surinaams hebben de surinamers ervan gemaakt omdat erin suri vele verschillende rassen wonen de een maakt het met suiker erin de ander een ei maar wij echte hindoestanen is het gewoon wat milla zegt rotti (DAAL BHARI)kousbanti alu en moerghie masala(titatita) |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Agnes | @ 25 Mrt 10 14:35 | | Sorry, maar dit is dus echt geen echte Roti. En wat betreft het benadrukken, tuurlijk doen we dat omdat we er trots op zijn en er wel van onze cultuur wordt gebruik gemaakt en eten wordt gegeten maar ze totaal niet weten waar de oorsprong ligt. Varianten mag je maken maar noem het dan b.v. Roti a la.... maar niet Surinaamse Roti. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: anita guzeltas | @ 25 Mrt 10 12:32 | Super!
Dit is pas echte ROTI |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Soebhas | @ 24 Mrt 10 22:13 | | Ik ben het eens met je Mila.
Roti is een hindostaans gerecht.
Surinaamse keuken is heel uitgebreid.
|
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Soebhas | @ 24 Mrt 10 22:03 | | Liske, het is inderdaad een ingewikkeld recept.
Er is een toepasselijke gezegde in het hindostaans nl.: karjeh kesaalah toh khaijeh massala.
Letterlijk zou je zeggen, ga ervoor zweten dan pluk je de vruchten ervan.
|
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Liske | @ 22 Mrt 10 08:38 | | Een ingewikkeld recept, maar lijkt me wel de moeite waard om eens te proberen. Enne... Voor al die specialisten: Zet er je eigen versie eens op, kijken welke reacties dat zal opleveren...! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: quantio | @ 21 Mrt 10 17:57 | | Waarom moeten de 2 ethnocraten Mila en Sima zo benadrukken dat het een hindoestaans gerecht is? Het gaat toch er om dat het lekker is?Bovendien is het toch super normaal dat men mag experimenteren? |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: mila | @ 19 Mrt 10 14:29 | | Of niet Sima. Ik ben dr zo flauw van dat er steeds wordt geroepen dat het een Surinaams gerecht is. De creolen, javanen, Chinezen hebben de roti niet bedacht! En Agnes! Ik heb ook flink gehuild!! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Agnes | @ 19 Mrt 10 13:38 | | Ik als Hindoestaanse moet echt bijna huilen om dit recept van roti. Totaal niet zoals het hoort. Ik bedoel roerbakken in boter???? De aardappel moet samen met de kouseband in 1 pan klaargemaakt worden met masala en een ei erbij. Sorry dit is niet de echte rotirecept |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: sima | @ 18 Mrt 10 11:47 | milla je hebt het heel goed gezegd het is een hindoestaans gerecht. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: mila | @ 18 Mrt 10 03:42 | | Rotie alu koesbantie is geen Surinaams gerecht.
Het is een Hindustaans gerecht! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Semprot | @ 18 Mrt 10 02:23 | | Suiker doe ik bij elk gerecht van welke wereldkeuken dan ook. Het verenigt namelijk alle smaaktonen. Al is het maar 1 theelepeltje. Brooddeeg, beslag of wanneer je maar met meel werkt, geef je body met suiker (en zout). Suiker is de magie, de liefde, de balans en verbintenis van alle ingredienten en bereiding. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: fred | @ 24 Feb 10 11:36 | | het is het goed recept alleen mis ik het gekookte ei en voor de smaak doe ik er een paar eetlepels tomatenpuree bij |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Indo | @ 29 Jan 10 09:54 | | lekker lekker
goed recept
maar niet de echte echte
als ik lekkere roti wil ga ik naar me Tante ze heeft een toko
super lekker
maar ik ga dit vandaag proberen kijken of het net zo lekker smaakt
groetjes |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Kayleigh | @ 23 Jan 10 12:20 | | sangg.. ik als suri moet toe geven het recept klopt.
maar toch..
hoe ze de koek wil maken..
nooo matie das hellemaal foutfoutfout.
en vergeet niet met de handen te eten he mensen! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: soesie | @ 21 Jan 10 12:00 | Roos, kijk bovenin! Er staat voor 10 personen  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: roos | @ 21 Jan 10 09:03 | | ik ga dit vanavond maken maar waarom staat er weer niet bij voor hoeveel personen het is? moet ik dit soms zelf verzinnen?
|
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: ayse | @ 18 Jan 10 12:44 | Dit ga ik vandaag maken,alleen vervang ik de kouseband voor boontjes kan hier in turkije geen kouseband vinden
Ben benieuwd naar de smaak.
Groetjes,Ayse |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: alistairr | @ 31 Dec 09 12:26 | | Dit recept ga ik zeker maken lijk mij heerlijk in ieder geval bedankt en een gelukkig nieuwjaar Alistairr. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: van der eijk | @ 19 Nov 09 19:57 | | Ik las dit recept, dit lijk mij heerlijk, ga dit zondag met mijn dochter maken, hartelijk dank ALISTAIR.. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: sjoerd | @ 19 Nov 09 19:04 | ik ga het zelf maken ik ben pas 11 |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: sima | @ 01 Nov 09 17:12 | Kip hoor je met zout te wassen,en lever en zo met azijn (doen wij hindoestanen altyd)  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: VAN DER EIJK | @ 01 Nov 09 16:25 | | Dit recept is werelds suiker geen suiker gewoon doen wat je wilt de beste stuurlui staan aan wal hier kan je het mee doen alistair |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: soebhas | @ 18 Okt 09 19:24 | een ei kan wel
wordt meestal door de rotishops geserveerd
maar is niet gangbaar in de hindostaanse keuken |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: diana | @ 15 Okt 09 13:40 | | heb ook nooit van suiker gehoort en ik mis de ei derin die behoord erook bij |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: david | @ 12 Okt 09 16:04 | Laat de suiker eruit en doe gewoon een fijne hindustaanse kerry erin die smaakt erg fijn ,is alleen verkrijgbaar in speciaal zaken en op de oosterse markt ,en waarom de kip wassen in azijn? nooit van gehoord wel lever maar de kip niet gewoon wassen, niet al dat speciale gedoe,dat haalt alles weg van het origineel |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: soebhas | @ 05 Okt 09 22:30 | | Omdat vlees een "biessahien"(vies geur) heeft, moet je wel met azijn, citroen of blom/meel wassen. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: firatimp | @ 03 Okt 09 11:28 |
Laat de suiker eruit en doe gewoon een fijne hindustaanse kerry erin die smaakt erg fijn ,is alleen verkrijgbaar in speciaal zaken en op de oosterse markt ,en waarom de kip wassen in azijn? nooit van gehoord wel lever maar de kip niet gewoon wassen, niet al dat speciale gedoe,dat haalt alles weg van het origineel  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Soebhas | @ 30 Sept 09 21:54 | | Suiker in de linzen, vreemd.......
hoort niet in de hindostaanse keuken |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: petra | @ 19 Sept 09 13:47 | | katoembar is het indon.woord voor gemalen korianderzaad! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: bametz-saffrie | @ 10 Sept 09 00:37 | Als ik roti wil maken ,gebruik ik bara-meel.Dit kun je in de toko kopen en ik maak het meel aan met water en bak het in een beetje olie;net als je pannenkoeken bakt.Het bara-meel is al gekruid,dus je hoeft nets meer toe te voegen. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Glenn | @ 31 Aug 09 16:02 | | Ik was dus onduidelijk.
Kijk, ik bedoel het volgende:
Over het recept op zich wil ik niet discussieren.
Maar wel over iets in de ingredientenlijst.
Er staat: ketoembar (komijnzaad)
Dat er komijnzaad in moet daar ben ik het mee eens, maar dat komijnzaad ook wel ketoembar wordt genoemd klopt niet.
Ketoembar is het Indon. woord voor koriander namelijk.
Komijn heet daar Djintan.
Om het ingewikkelder te maken:
In Indonesie worden veel gerechten gemaakt met ketoembar-djintan.
Dat zijn dus ALLEBEI de kruiden bij elkaar.
Ik denk niet dat het de bedoeling is in dit recept. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Glenn | @ 23 Aug 09 11:18 | | Ketoembar = koriander
Djintan = komijn
Waarom verander je deze fout niet in je recept?
Er hoort echt geen koriander in, maar wel komijn.
Mensen uit Indonesië gaan jou recept nu verkeerd bereiden.
Ik heb wel een vermoeden hoe dit misverstand in de wereld is gekomen.
In Indonesië wordt vaak ketoembar-djintan gebruikt, dat zijn beide ingrediënten bij elkaar. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: samantha | @ 28 Jul 09 11:37 | ik vind roti heerlijk, vooral hoe mijn man het maakt lekker pittig  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: C | @ 25 Jul 09 19:14 | | Iedereen maakt het anders en dat is maar goed ook, zoveel mensen zoveel wensen (of smaken) Zal vast heel lekker zijn hoor Melanie |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: sima | @ 17 Jul 09 17:16 | je heb helemaal gelijk wij hindoestanen doen er geen suiker in (van wie heb je dat)en de tomaten?en djirra dat geeft allemaal smaak  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: annaguz | @ 30 Jun 09 11:58 | | er worden geen gele linzen gebruikt,maar gele erwten dat is heel wat anders,ook laat die suiker achterwege,Roti is een bruiloft maaltijd de originele recepten blijven het lekkers gewoon Kerrie Massalla,mme. jeanette,komijn,aardappelblokjes, kouseband en kip,liefstbouten in stukken gesneden,zout peper ,maar geen suiker |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: annaguz | @ 11 Jun 09 16:41 | haal de suiker weg alleen mmajeanett een goede curry liefst hindustaans,curcuma knoflook ,ui en peper als je geen mme jeanette hebt kan je wat extra chillie peper |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: nachet van aaken | @ 05 Jun 09 15:23 | roti met ???? ieks roti maak je met dhal.de kip met ui massala knoflook zout en peper en kouseband jullie maken het veel te moeilijk les is more ps madam janet is niet goed voor kids !!maak lekker apart komkommer met madam janet erin is veel lekkerder |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: joosje | @ 29 Mei 09 15:58 | | Maak je het toch lekker zoals jij het lekker vind. Ik ben ook Surinaams Hindustaans en heb het zo geleerd en het is heeeeeeerlijk. En als jij het alleen met bloem en tarwe maakt hoef je me echt niet uit te nodigen om bij jou te komen eten. Ik geef ook kookcursussen, wil jij je soms inschrijven???? Want je denkt dat je kan koken mi goedoe. Zeeeer vriendelijke groeten |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: swasje | @ 29 Mei 09 13:43 | | Je hebt alleen maar bloem en tarwe voor die roti nodig...al die andere ingredienten heb je niet eens nodig te overdreven |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: swasje | @ 29 Mei 09 13:41 | | Ik ben Surinaams hindustaans en je kunt dit recept veeel makkelijker maken en minder ingredienten... |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: swasje | @ 29 Mei 09 13:40 | | Ik ben Surinaams hindustaans en je kunt dit recept veeel makkelijker maken en minder ingredienten... |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: joosje | @ 14 Mei 09 11:41 | | Raoel, mi sab joe.
Hoe gaat het?
Rabia heeft het recept toch ook?
Groetjes |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: dominique | @ 14 Mei 09 11:06 | | ik vond het wel lekker alleen hadden die linzen niet in de roti gehoeven wat een werk was dat zeg maar verder vonden ze het hier hardstikke lekker |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Raoel Doelahasori | @ 12 Mei 09 18:43 | | Ik heet Raoel Doelahasori, en rotie is mijn Favo. Sranang Njan |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: dominique | @ 17 Apr 09 14:21 | ik ga het vanaaf maken ben benieuwd kom er nog op terug  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: c.hoogland | @ 14 Mrt 09 16:00 | | hoi marijke.lijkt me een erg lekker recept.ik wil je niet verbeteren hoor maar mag ik je een tip geven.als je madame jeanette of adjoema gebruikt doe ik er ook wat selderij door.dan blijft het door de pepers lekker pittig van smaak maar de branderige hete smaak is er dan vanaf. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Annemieke | @ 27 Feb 09 19:33 | Hoi, recept klinkt heerlijk, ik heb alles in huis gehaald, maar nog 1 vraagje, volgens de verpakking moeten de linzen 8 uur in het water staan voordat je ze kookt, moet dat ook bij dit recept ? Misschien een beetje stomme vraag, maar ben een beginneling...... |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: jurgen | @ 20 Okt 08 13:16 | | hoi joosje waar ga je precies naar spanje benalmadena??? laat me iets weten |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: joosje | @ 20 Okt 08 12:47 | Hoi Jurgen,
Is dit toeval of niet? Volgende week dinsdag vertrek ik naar spanje, ik ben uitgenodigd door een vriendin die daar een huis heeft. Laat me weten, dan komen we een roti bij je eten, misschien kan ik je helpen nog een paar andere lekkere recepten te maken. Groetjes,  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: jurgen | @ 20 Okt 08 11:16 | | ik woonachtig in spanje benalmadena costa het zuiden van spanje,....word een beetje een dure roti,....je bent altijd welkom hoor |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: joosje | @ 20 Okt 08 07:55 | hi jurgen, wat leuk joh, ben ik echt blij mee. Laat me weten waar je restaurant is, dan kom ik een roti van je proeven. Succes, met alles en ik hoor het wel! Groetjes |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: jurgen | @ 18 Okt 08 17:29 | | de roti was goed geslaagd een succes dus ,ik heb het recept gebruikt in men restaurant en alles was verkocht op een avond dank je wel |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: RMK | @ 12 Okt 08 12:10 | | heerlijk het is toch 1-van mijn favoriete en ik ga lekker aan de slad |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: jurgen | @ 11 Okt 08 15:33 | | ja ik op zoek naar linzen in spanje lol,....hope dat ik doe kan vinden ,...voor de rest vind ik het reuze lekker gerecht ,we zullen dinsdag lekker smullen en ja hoor de pikante saus die ik er zelf bij gemaakt heb ,....daar loop je van achteruit hahaha dank je voor het recept |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: jannie | @ 09 Okt 08 11:52 | Hoi Melanie,
Ik heb vaker roti gemaakt maar niet zoals jou recept.
Ik ga het vadaag uit proberen.
Groetjes jannie |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: daphne | @ 01 Okt 08 13:38 | | goed recept. ik mis alleen de kerrie ei? |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: susanne | @ 24 Sept 08 18:27 | ik heb m zaterdag voor t eerst gemaakt perfect gelukt gewoon en nu maak ik weer mijn dochters vinden t heerlijk ik doe geen peper erin  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Hanne | @ 11 Sept 08 15:10 | | Volgens mij is ketoembar hetzelfde als koriander en geen komijn. |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Susanne | @ 27 Jul 08 13:20 | Mijn schoonouders kwamen gisteren eten en ik wist niet zo wat ik wilde maken. Ik kwam dit recept tegen en heb het gemaakt. Ik heb mijn vingers er bij afgelikt en de rest van de familie vond het ook erg lekker. Dit is zeker een blijvertje. . Susanne |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: serge | @ 19 Jul 08 21:17 | nu ga ik het proberen en het lijkt heel heel lekker   |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Jeanet | @ 18 Jul 08 11:45 | | Hallo melanie ik heb het al een paar x gemaakt. Het is een heerlijk recept. Als ik het maak komen al mijn vrienden eten en ze smullen allemaal. Dank je wel dat je het recept op internet hebt gezet. Met vriendelijke groeten Jeanet |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Wendy | @ 03 Mrt 08 11:50 | Dat zijn veel gerechten kan je het ook makkelijker maken ?
want ik moet het voor school doen en dan is dit niet egt super handig het moet nmlk volgende week al klaar zijn ! graag snel een reactie terug mvg wendy |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: joosje | @ 04 Dec 07 09:57 | | wat oplettend!!! Gelukkig had ik erbij gezegd komijnzaad. Ben eigenlijk best benieuwd hoe het met ketoembar zou smaken. Bedankt |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: René | @ 03 Dec 07 21:15 | Ketoembar is geen gemalen komijn maar gemalen korianderzaad |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: melanie | @ 29 Okt 07 21:52 | hoi Rotnhy waarom zet jij niet jouw recept op?dan kan ik ook die proberen groetjes melanie.  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: Rotnhy | @ 29 Okt 07 18:13 | ik vond het lekker maar ik heb mijn eigen recept gebruikt. dat vond ik lekkerder dan dat toen ik het nog met julie recept maakte. waarom zetten julie mijn recept er niet op. .....    |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: hbiba | @ 26 Sept 07 19:37 | | Ik had een vraagje. Die linzen moet je toch nog malen nadat je ze hebt gekookt? En zou je misschien wat duidelijker uit kunnen leggen hoe je de linzen in het deeg vermengd? Dank je wel!
|
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: joosje | @ 30 Aug 07 00:09 | | als je het precies volgens mijn recept maakt krijg je ook die laagjes. Succes! |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: ricardo | @ 29 Aug 07 23:51 | | heb trouwens in plaats van kipboutjes. kipfilet reepjes gebruikt en pittig gemaakt met peppers |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: ricardo | @ 29 Aug 07 23:47 | | jah ik heb em gemaakt alleen die kouseband per ongeluk te zoet gemaakt met de suiker maar op zich wel lekker.. heb je mischien nog 1 tip om de rottikoeken zo te maken als in de rotishops die hebben op 1 of andere manier van dei laagjes met nog een gele meel er tussen |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: joosje | @ 03 Mei 07 13:50 | hi Nicolette, als je kijkt onder rijstgerechten, pagina 3 vind je het recept. SUCCES!!! Groetjes, Marijke |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: joosje | @ 30 Apr 07 23:12 | | hoi melanie, ik zat al vol verwachting te wachten. Fijn zeg dat het gelukt id. ECHT WAAR??? Bij de meeste mensen lukt het pas na een paar mislukkingen. Je bent vast een hele goeie kokkin. Ik heb ook rijst met pom, kip en kouseband toegevoegd. Succes!! Groetjes Marijke |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: melanie | @ 30 Apr 07 23:05 | Hoi Marijke, nou het was gelukt en heeerlijk bedankt de surinaamse recepten zijn altijd welkom want deze was super!!!!groetjes melanie.  |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: joosje | @ 24 Apr 07 23:26 | hoi Melanie,
Héél veel succes, lijkt er bewerkelijk., is het ook maar zo lekker dat het de moeite waard is. Laat maar weten als je nog in andere sur.recepten geïnteresseerd bent.
Groetjes, Marijke |
|
 Reactie is niet OK
 | | Reactie van: melanie | @ 24 Apr 07 20:44 | Hoi Marijke,nou deze heb ik meegenomen ik ga het recept in het weekend maken ziet er goed uit en zal ik zeker smakelijke eten dank je wel.Ik laat je weten hoe die smaakt groetjes melanie  |
|
Toon alle reacties (126)
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|