Ingrediënten ontvangen per SMS? Handig als je boodschappen gaat doen! SMS INFO RECEPT 31400 naar 3010 0,35 cent p.o.b. maximaal 2 bericht(en)
Bereiding Los het gist op in het water en meng het kort. Doe de bloem erbij en meng het beslag kort met een mixer op de laagste stand. Werk de vulling erdoor en laat het beslag 45 minuten (en niet korter!!) op een warme plaats rijzen. Voorkom uitdroging door een natte theedoek over de emmer te leggen. Denk erom dat het beslag behoorlijk rijst, gebruik dus een ruime emmer Schep het beslag met een lepel of ijsknijper in olie van 180 graden Celsius. Als u een frituurpan gebruikt, zet deze dan op 190 graden! Bak ze ca. 6 minuten Gebruik arachideolie. Ververs de olie regelmatig.
Voor iedereen een fantastisch 2010. Maak er iets moois van. Ik heb nieuwjaar gevierd aan de kust zonder oliebollen maar vandaag worden er oliebollen gebakken voor de buren hier in Lier.(België)Tot ziens allemaal
Hallo Gerie. Nee, ik ben niet van plan om recepten te plaatsen. Er zijn er meer dan genoeg en als ik hier en daar kan helpen dan is dat mij goed. Misschien een apart hoekje voor vragen van amateur koks, want ik lees veel problemen die men thuis heeft en daarbij zijn een hoop recepten ronduit slecht geschreven. Maar ja, vakidioot heh? Je harde oliebollen, tja, het is met water gemaakt, dus het is heen weekend bol. Eet je waterbrood van oudjaar op 3 januari, dan zal dat ook knap droog zijn. Melk 50% gebruiken en er 50 gram roomboter onder verwerken helpt ook. Wat Lex zegt kan ook, mits je dan geen platte of misvormde bollen krijgt. Deeg goed taai maken dus.
Grtjs, Hugo
Hallo Gerie, de hardheid van de bollen, de volgende dag of zo, heeft te maken met de hoeveelheid vloeistof die je toevoegt aan het beslag. Ik maak het meestal tamelijk vloeibaar. Je moet dat even uitproberen. Veel succes.
hoi hugecnx
best wishes to you
ik wou nu net de laatste twee bolletjes even op snoepen,maar ze waren erg hard.
Dus morgen snoepen de dieren er van.
Zet je vaker recepten op het net?
gerie
hallo hugocnx,
ik had beloofd om nog even te laten horen hoe de oliebollen gelukt zijn.
ze waren heerlijk.
we hebben er van gesmuld.
happy new year for everybody
gerie
Goh.in Vancouver heeft mijn Tante en Oom gewoond.Zij wonen nu weer in Holland.Zij willen de laatste jaartjes nog met ons delen.Zij kan verrukkelijk koken.
Zo nu is het weer voorbij met het bakken van flappen en oliebollen .En wie dit geweldige recept met ons gedeeld heeft,heel erg bedankt ! Wat zal ze blij zijn dat het drukke verkeer in haar mailbox voorbij is.Ik weet haar naam niet meer,ik dacht Briggite was haar naam.Een hele dikke PLUIM ! Een gelukkig Nieuwjaar !
Oh, ik gebruikte(met de help of mijn oude CJ Wannee kookboek conversion) 9 cups bloem, 2 cups water, 2 cups melk, 1/4 cup suiker en 4 zakjes gedroogde gist(28 metric grams). End result was prima.
Ha, eindelijk een recept dat gisteren gelukt is.
De vorige twee jaren waren flops.
Kreeg 42 ronde oliebollen uit dit recept. Liet wel 2 uur rijzen. Oliebollen niet vettig, en koud herinner mij aan krente bollen. Gebruikte half rozijnen , half krenten(zante currants).
Erg bedankt voor recept.
Gelukkig Nieuw jaar uit Pennsylvania.
Hey Jos,
Zeker, dit recept is ook goed genoeg om een brood mee te bakken. Ik doe dit met de 'zonder kneden' methode. Krijg je een soort oerbrood, maar wel lekker. Lijkt me leuk om daar een apart recept aan te wijden. Meel(stof) tot discussie.
poort ät"um-netz
Wat is dat voor quatch Sege? Nu al dronken?
Zonder gekheid, mijn recept is niet spectaculair, maar meer een uit de praktijk geboren combinatie van alle ideeen die je opdoet zowel hier, elders of juist in mijn eigen keuken. Ik geef het recept niet hier, want het gaat hier om het recept dat bovenaan staat. Misschien zet ik het recept wel in mijn eigen rubriek. Nog te openen! Reden voor weer een feestje. Los Ballos.
Ik ben dit jaar een dag later aan de bak, gister geen tijd gehad. Het staat nu te rijzen en dankzij de tips van vorig jaar hoop ik dat t deze keer perfect gaat lukken ! Ik laat t jullie weten hoor. Groetjes uit Spanje.
ok!!! als rozijnen brood smaakt het geheel ook niet slechtna een tweede aanloop was het dan toch zoals ik het me voorgesteld hebde beste wensen voor allen,Voor het nieuwe jaar.
Het is hier 6 uur vroeger als NL. We hebben een dolle avond gehad met heel veel oliebollen, ook alle buren een bak zoals gewoonlijk. Happy New Year everybody!
Gelukkig Nieuwjaar voor strakjes; wij beginnen nu met oliebollen te bakken ,ook vanuit Nebraska, really! Groetjes vanuit de Midwest hier is het nog steeds 2009.
Ik kom ook even meedoen hier. Ik ben dit recept hier aan het proberen in Nebraska. Ik ben met en zonder rozijnen aan het maken. Het wel wat minder zout gebruikt (2 teaspoons) verder 3,5 eetlepel suiker, i eetlepel kaneel,4 zakjes gedroogde gist, 1 geraspte appel met wat citroensap en 200 gram rozijnen voor het deeg met de rozijnen. Ik hoop dat het wat word, want ik heb gezegd dat ik ze mee zou nemen naar een feestje vanavond. Gelukkig weet nemand daar wat een oliebol is, dus er is geen vergelijkingsmateriaal
Ik heb vanmorgen mijn oliebollen in de frituurpan gebakken. Ik kon niet meer als 3 stuks tegelijk bakken. Ik heb naast bovenstaand recepept nog orangenaat en geconfeite vruchten toegevoegd.
Deze keer waren de oliebolen niet te vet! Komt door de konstante temperatuur van de friteuse.
Zelfs mijn vrouw vond de oliebollen erg lekker, wat voor mij een groot kompliment is!
IOk wens iedereen een gezellige oudejaarsavond en een gelukkig nieuw jaar!
Serge, Lindlar Duitsland
Ik vind wel dat de schrijver(ster) het recept (zou) moet(en) aanpassen. Teveel mensen/beginners weten niet of het om verse of gedroogde gist gaat.
Verder tot volgend jaar dan maar weer.
Hallo Anna,
Fijne jaarwisseling ook voor jou en de mensen bij Kookjij.
Vandaag 150 bollen en 50 appelbeignets. Ik begin het al een beetje te leren. Voor de Hollandse club in Chiang Mai ook nog bollen en flappen op hun nieuwjaars meeting op 5 januari. Heb nu een eigen recept ontwikkeld en dat levert meer bollen op en smakelijker. Tja, je blijft leren. Tussendoor ook nog kroketten en bittterballen gedraaid of gerold zo je wilt.
Groetjes
Wij zitten in Turkije en gaan zo je recept proberen.
We verheugen ons er al op.
We wensen iedereen een groot smul-plezier en de beste wensen voor 2010.
By the way: het zonnetje schijnt hier en het is 20 graden.
Roumania is oud en nieuw aan't voorbereiden met heeeel veel traditionele gerechten. 'T zal wel lekker zijn hoor, maar ineens kreeg ik zo'n zin in een vlaamse [hollandse?] oliebol! Dit recept wordt in de eerste dagen lekker uitgeprobeerd, en dan maar eens proeven hoe lekker oud en nieuw bij ons is. Resultaat hiervan volgt...
Je moet wel lauw water erbij doen! Gist rijst alleen met warmte, en 't werkt dus niet met koud water. Of is dit iets wat iedereen gewoon weet..?
Groetjes, twee groentjes
wij zijn net klaar met het bakken 130 stuks,ze zijn weer exelent,oliebollen mix met melk en een flesje bier en een gesnipperde handappel,rozijnen en krenten.perfect,
Bedankt Voor de Uitleg, ben nu bezig.
& de eerste zijn al op, Erg Lekker MMMM!!!
lekker na een lange tijd weer eens lekkere oliebollen. dank u voor het recept.dit word weer smullen in Utrecht.
Wij, de zusjes Hutter zijn in Qatar het recept aan het maken. Vanavond hebben we een groot oud & nieuw feest en dan willen wij de Hollandsche traditie voortzetten. Wij wensen iedereen een fantastische jaarwisseling en een gezond, gelukkig en voorspoedig 2010.
Hartelijke groeten vanuit Doha, Judith en Lucia
tnx hugo... maar ik heb nu hertog jan grand prestige.. lijkt me dan beetjuh te zwaar ?...ja k ben meer iemand van gelijk alles in een keer goed doen .. dus dan maar of een gewoon biertje of water ... tog?
Ja Rich20, dat mag jij feitelijk zelf bepalen.
Gewoon lagerbier geeft al een andere smaak, maar een Palm is ook lekker, maar of een Trappist erdoorheen nog wel zo lekker is? Wie weet. Maak twee halve beslagjes en probeer het uit.
Best oliebollenbakker
Ik ga zo bakken en wil bier door me beslag doen volgens het recept...maaar welk merk en/of type bier heb ik nodig?..
moet het bijv. een dubbel biertje zijn of wat?.
wie kan mij helpen?...bvd!
Beste mensen, wat een hoop reacties allemaal op een van de vele recepten voor oliebollen. Hm, heerlijk hoor, maar ik doe het weer gewoon simpel met oliebollenmix en dat gebruik ik dan ook voor appelbeignets. Volgend jaar doe ik wel weer uitgebreider. Ik heb mijn moeder van 90 jaar, 4 dagen met de kerst op bezoek gehad met heel veel koken, want dat verlangt ze nog van mij. Dus vandaar dat ik het nu maar rustig aan doe.
Sorry, maar om niet elke keer weer mail te krijgen als er een nieuw berichtje geschreven is, is niet hetzelfde als niwuesbrief. Heb het geprobeerd,maar omdat ik niet aangemeld ben voor de nieuwsbrief, kan ik mee ook niet afmelden, en krijg toch nog de hele tijd die mailtjes. Is niet erg leuk. Weet iemand de oplossing?
Wauw, zo veel reacties, zo veel windstreken. 't Bloed kruipt toch waar 't niet gaan kan .
Ga vanavond mijn Iraanse vrienden in Mashhad op oliebollen tracteren. Bedankt voor het recept!
Mijn vriendin heeft een banket bakkerij hier in Florence, ik ga er zo heen om te zien of ik er deze Oliebollen weet te maken....smakelijk eten allemaal!
Vandaag worden er ook oliebollen gebakken in Mae Chedi, Chiang Rai te Thailand. De koopmans oliebollenmix was verlopen en er kon niets van gemaakt worden. Nu het recept gebruikt van deze site, waarvoor dank!
Ja ook in Alberta, Canada Hebben we flink aan het bakken geweest. Smaakt super lekker bij -20 C. Maar ik zou het wel erg leuk vinden dat die emails stoppen die ik krijg na elk berichtje dat geplaatst word op deze site.
Hello mensen, heb al 29 jaar in St. Maarten vrienden oliebollen en appelflappen gegeevn voor het nieuwe jaar. Ze komen er op nieuwjaarsdag speciaal voor op bezoek!
Voor het eerst dit jaar geen oliebollen mix, vandaar dat ik dus even op het web gezocht heb. Bedankt hoor!!!
Hi ik ga nu beginnen met de traditie in vr de eerste x echte hollandse oliebollekes bakken in Manchester Uk. Laat je over 3 weten hoe t gelukt is en dan de appelbeignets nog! hihi dankjewel vr de tip over hoeveel gr verse gist is gedroogte gist, Baksucces vr alle hollanders over de aardbol en laat je straks weten hoe alles gelukt is. Gelukkig nieuw jaar vr iedereen
Judith is de olie wel heet genog ?Of de rijs ! Is het wel goed gerezen Judith.
HENK ,ja in de diepvries doe ik ook altijd ,ik doe ze even in de oven op 6o gr ,te gek ! mmmmmmm
Gebruik in plaats van water melk het resultaat is beter de bollen gaan langer mee.
Als je er te veel maakt doe ze dan in de diepvries,bij gebruik in de magnetron en smullen maar
ha serge ja ik heb mijn pan lekker vol zitten met olie en het is goed heet maar het lukt maar niet heb het beslag weer ff laate rijzen en probeer het straks weer anders geen olibollen morgen judith londe
bedankt mia!
Nóg 'n vraagje:
ik meen me te herinneren dat mijn vader altijd een deel van het beslag (waar hij nog geen rozijnen e.d in had gedaan) apart hield en daar appel- &ananasbeignets van bakte? Iemand die dat w.b. bovenstaand recept kan bevestigen??
Astrid, 40 gram verse voor 1 pond meel.
Of 80 gram voor 1 kilo.
Vanmiddag nagevraagd: de bakker adviseert 40 gram.
Alles op kamertemeratuur brengen(echt alles, want zodra het te koel is rijst het beslag niet lekker(
heb er dus 4 zakjes gist in gedaan, wat een overheerlijke oliebollen, eerste keer dat ze bij mij zijn gelukt, daar kan koopmans niet tegen op.
bedankt voor de tips.
wens iedereen vanuit UK hier een goed en gezond 2010..
heb hugo zijn advies opgepakt en 4 zakjes gist erin gedaan...resultaat is overheerlijke oliebollen..eerste keer dat mijn oliebollen zijn gelukt..bedankt voor de tips... gelukkig 2010 allemaal..
gr uit UK..
Let op de temperatuur van de olie Rolyn. 180 graden C, maar dan ook constant als het ff kan. Zonnebloem olie is perfect.
Je kunt je olie temperatuur controleren door er een satestok in te houden. Als er veel enthousiaste belletjes zichtbaar zijn rond de satestok, dan is de temperatuur rond de 180 gr.
HUGOOO !! Wat heerlijk zien ze eruit.Geweldig
Hugo ,ik wordt graag gecorrigeerd.Ik zal hier neer zetten hoe het op het zakje staat van 7 gr.
Goed lezen he ?
Gedroogde gist voor 500 gr bloem.
7 gr gedroogde gist komt overeen met 25gr verse gist !!
Heerlijk dat jij zo alert bent .Ik dacht dat ik het nog wist.
Ook vanuit de highlands gaan we ze proberen. Gewoon op het recept zoals hier boven maar wel half water half bier... Dat ben ik gewent... Dus ben benieuwd!! YUMMMM
Sorry Mia, ik wil niet de betweter uithangen hier, maar ik vrees dat die aanwijzing op de verpakking te maken heeft met de hoeveelheid gist voor brooddeeg. Normaal is dat 30 tot 40 gram verse gist op een kilo bloem en dat komt redelijk overeen met wat jij beweert.
Ik blijf erbij; 4 zakjes van 7 gram op dit recept. Toch wel grappig dat jouw oliebollen dan blijkbaar toch genoeg rijzen.
woon in engeland en wil ook proberen zelf oliebollen te maken, nu heb ik easy bake yeast..zakjes van 7gr. volgens instructies doe ik dit meteen door de bloem, nu mijn vraag..hoeveel zkjes moet ik toevoegen en hoe zijn de verhoudingen dan voor de rest van dit recept?
gr vanuit regenachtig uk
Ja Lex.dit is heel bijzonder.Ze hebben allemaal zin in een HOLLANDS BOLLETJE hahahahahaha
Trouwens ik heb vanacht ook een heerlijk recept geplaatst.Als je zin hebt om te kijken,mag dit vrij blijvend
Voor iedereen die het niet kan vinden, aan de linkerkant van deze lijst staat met kleine kapitalen gedrukt NIEUWSBRIEF. Daar kun je je afmelden. Succes.
Weet iemand of je het beslag van appelbeignets een dag van te voren kunt maken?
Wij wonen in Fort st John BC, Canada
Ondertussen luistern wij naar de top 2000 via Internet en dat is echt genieten
Hoi !
Kan iemand mij vertellen hoe ik mij kan afmelden voor de mail die ik steeds krijg? Mijn mailbox puilt uit en dat kan ik even niet gebruiken..
Ik ga overmorgen aan het bakken!
This is from an English recipe and these are the ingredients I'm using here in Canada...Hope this helps:
1 pkg. yeast, 3 tbsp. sugar, 1/2 cup lukewarm milk, 2 beaten eggs, 1.5 cups luke warm milk 2 tsp. vanilla, 1 tsp sal, 4 cups sifted flour, 2 cups raisins, 3 apples chopped.
Mix first three ingredients and let soak for 10 min. Meanwhile mix rest of ingredients and then add to yeast mixture. Let rise 1.5 hours and fry in hot oil until light brown. Good luck!
Hi Sharon, je moet All Purpose flour hebben. En dan kan je in de supermarkt van die zakjes van elk 7 gram gedroogde gist kopen. Voor een kilo flour doe ik er meestal 3 zakjes in. Hugo op deze site raad zelfs 4 zakjes aan op een kilo bloem. Je mixed de zakjes met de bloem voordat je er de natte ingredieten indoet. Makkelijk! Succes hoor. Leuk dat je het gaat proberen, maar ik maak meestal 3 maal de hoeveelheid want hier eten ze de hele dag door en de volgende dag ook nog etc. Amerikanen vinden het ook erg lekker dus de buren krijgen ook wat!
Hoi Hugo, dank voor je reactie, daar heb ik wat aan....is zelfrijzende bloem hetzelfde als bloem en gist of moet ik de gist echt apart halen....ben niet zo een zelfkoker maar ben te laat met mijn bestelling voor een mix uit hollanda .
dank alvast voor de reactie.
Voor Sharon.
Recept in engelse maten:
2 pounds bloem
4 cups water
0.6 oz zout
1.6 oz suiker
1.2 oz gedroogde gist 6.5 oz rozijnen Gedroogde gist is bijna 2.5 keer zo sterk als verse gist. Succes Hugo
Hoi allemaal, wat geweldig om hier over zo veel neder/buitenlanders te lezen. Ik woon in the USA vlakbij Philadelphia en ga dit jaar hier mijn eerste oud en nieuw vieren, kerst hebben we al achter de rug. Ik ga ook echt from scratch oliebollen maken maar zit zo met de vertaling naar het engels met sommige ingredienten. Wie heeft er toevallig een receptje in het Englisch. Alvast bedankt, groetjes Sharon.
Is dit een andere dorien of weer een foutje want ik heb Lekkeerrrrr niet geschreven alhoewel dat waarschijnlijk een reactie is op Gerrits rozijnen in de wijn en ik toen wel dacht: Lekker!! In een liqueur zal ook wel lekker zijn maar ik zit hier met jongere kinderen die alleen maar gewone rechtdoorzee oliebollen willen. Ze proeven het onmiddellijk als ik iets anders doe! Maar Ik ga toch een partijtje on the side maken met alcohol!
Mia, ik heb jouw e-mail adres nergens gezien.
Het grappige is dat mijn reactie "Iets fout gedaan Mia(1)? Wat was er dan aan de hand?" bedoeld was als een reactie op jou post over iets verkeerd hebben gedaan met Koopmans oliebollenmix.
Misverstand op het verkeerde moment. Ik zag ineens Mia7 en daarom schreef ik in mijn reactie ook
Mia (1).
Ik heb nog heerlijke recepten en wil ze graag hier in sturen .Maar het inschrijven lukt niet.Moet het steeds opnieuw proberen.Kan mij iemand een tip geven
Roel ik kreeg net een filmpje van koopmans over oliebollenbakken!Heel interessant.Ik zal toch iets fout hebben gedaan toen die tijd. Ik hou het wel bij dit recept nu .Kijk maar eens heel leuk !Bij koopmans ,ik krijg altijd de nieuwsbrief
groetjes
Alexander, dit recept is gewoon zeer goed. Ik weet niet wie het hier geplaatst heeft. Er zijn wat oliebollenbaksters actief hier, maar of zij het zijn?
Hoi! Bedankt voor jullie reacties.
Ik woon in het buitenland en heb hier tot mijn beschikking, alleen normale olie waar veel mensen mee koken zou ik die ook gewoon kunnen gebruiken met het oliebollen bakken?
Alexander.
Gewoon recht voor zijn raap soja of zonnebloemolie. Als je niet zoveel bakt, dan is de olie nog goed te gebruiken voor andere bak activiteiten.
Weet niet wie deze Dorien hieronder is maar dat ben ik niet want ik zit niet in NL. Mijn ouders in Enschede hebben wel een goeie oliebollenkraam, die bij de Albert Heijn dichtbij Glanerbrug.
Die van de oliebollenkraam zijn te VET en te MELIG en die van mij zit bijna geen vet in. bovendien bak ik er maar een stuk of 300. Dus je begrijpt dat ik ze niet ga kopen, dat kost me klauwen met geld.Bovendien willen mijn ouders namelijk geen andere oliebollen dan die gebakken zijn door mij. Als je een keer in Nl bent en je bent dan in de buurt van Oldenzaal, laat het me dat even weten dat je langs komtt, dan kan ik er een paar bakken voor je. Kun je dan zelf oordelen. (Ik wil er ook wel een paar opsturen, is ook geen probleem hoor).
ja Roel, maar je mist de point van deze site: juist zelf proberen het te verbeteren want ook veel van ons wonen in het buitenland en we hebben geen Koopmans. Onze NL winkel hier in USA heeft wederom problemen met de levering. Ik geef toe dat als je er gewoon een paar maakt dan is Koopmans best goed hoor. Maar ik maak voor de hele buurt en dit recept is echt heel goed en ook niet moeilijk. Weet je Roel wat nog makkelijker is (tenminste voor jou) naar de oliebollenkraam op de hoek!
Mia, die oliebollen die ik maak met het koopmans pak die zijn zo lekker, als ik mee zou doen aan de jaarlijkse oliebollen test van het AD weet ik zeker dat ik met een 10 op nr 1 zal staan. Ik zou zeggen kom maar langs bij mij, dan kun je zelf oordelen.
Nou nee Roel,heb jij wel eens met tarwebloem beslag gemaakt ? Je proeft duidelijk het verschil.van Koopmans zijn de oliebollen niet zo lekker compact.Te luchtig en de volgende dag ,vindt ik ze niet meer te eten.
Gebruik gewoon een pak koopmans oliebollenmix lees de recptuur voor toevoegingen en klaar is kees. Oh ja, wel even laten rijzen en zelf afbakken.
Een goed uit einde.
De website van Bruggeman gistproducent heeft het zelfs over een verhouding 100 vers = 33 gedroogd. Dat is dan ruim 26 gram voor dit recept. Ik zit aan de hoge kant met 32 gr omdat men vaak nog als eens moeite heeft met het rijzen van het beslag en niet alle gedroogde gist is even goed/vers.
Cocoloco,
Volgens diverse internet sites van leveranciers is de gemiddelde sterkte van gedroogde gist ongeveer 2,5 keer zo sterk als van verse gist. Dat is dan dus 32 gr gedroogde gist voor dit recept. Hoe kom ik eigenlijk aan die halve gram? Verder staat ergens hieronder een poster die spreekt over 7 gram per 500 gr meel. Dat is 14 gr per kilo.....
Dat zal dan niet lukken vrees ik.
Beste cocoloco, Ik heb gisteren even het recept geprobeerd en het was een succes, Ik heb ook gewoon gedroogd gist gebruikt om ik had niet anders en dat heb ik altijd al gebruikt, Ik heb maar een kwart van het recept gebruikt om ik wou ze maar even proberen om mij dochter wou een recept hebben van het hoe veel heid van alles wat er in gaat en ik normaal maak ze op gevoel en heb nooit een recept gebruikt maar ik wist wel wat er allemaal in moet en ze waren ook altijd lekker en dan doe ik er ook nog wat bier bij in en dat is lekker hoor om zo deed mij vader het ook. Op dit recept staat 80gram gist nou ik heb het zelfde gebruikt met droge gist en het was goed. Ik zou toch maar is verse gist gebruiken wat je in een health food winkel ken krijgen hier in Australië. Ik wens je het alle beste er mee. Annelies
Ja, nu hebben we kerstmis bijna achter de rug, ook heel veel gekookt natuurlijk, en nu gaan we toeleven naar Oud Jaar! Heerlijk oliebollen bakken. We hebben hier te logeren een NL exchangestudent die in Boston woont die ook niet kan wachten op de eerste bol! Ik maak er maar wat extra!
Hallo vanuit de Dominicaanse Republiek, wil me ook gaan wagen aan het zelf bakken van oliebollen (vorig jaar helaas niet zo geslaagd)met dit recept heb alleen een vraag over de gist. Het enge dat ik hier kan krijgen is instant yeast, dit is gist in de vorm van gedroogd poeder/kleine korreltjes. Hoe verwerk ik dit (ook eerst oplossen?) en hoeveel heb ik exact nodig, is de 32,5 gr van Hugo een goede richtlijn? Bak ze allemaal! Yvonne
Hartelijk dank maar zou ik misschien dit recept van oliebollen in het Engels kunnen krijgen voor mij kinderen. Deze recept lijkt mij wel erg lekker en ik zou ze met oud en nieuw maken. En heel gelukkig nieuw jaar toe gewenst
oliebollen zijn heerlijk het klinkt wel een beetje raar maaar ik hou van koken en ik vind het heel leuk om oliebollen te maken oook al heb ik het nooit gemaakt maar ik ga het nog wel maken een keertje
bgen bezig met de ingredienten te krijgen hier in wales,maar ben niet zeker van de vertalingen,
voor gist heb ik dried active yeast?
voor kaneel,cinamon
en voor tarwe bloem plain flour? weet iemand hier of dat klopt?
alvast bedankt!
Hallo Serge, toevallig zag ik net een advertentie voor de mix en een pan te bestellen bij realdutchfood. Maar eens kijken wat dat is. Wanneer ik een pan heb dan zal ik wel schrijven over het gebruik er van. Plezierige dagen en tot schrijfs.
Hi Lex,
In Nederland kun je bijna overal van die goedkope pannen van blik met teflon krijgen voor een euro of 7. Helaas zijn die niet zo geschikt voor electrisch koken. Zelf hebben we ooit een dure pan van gietaluminium gekocht met een houte steel. Supper ding, ook op gas en electrisch te gebruiken. Helaas is het moeilijk daar aan te komen. Sinds kort heb ik in Duitsland een paar keer al een poffertjespan gezien met eigen stroomvoorziening. Kijk maar eens op ebay Duitsland. Als je in Nederland kijkt zie je meestal dat die vanuit Duitsland verzonden worden.
Ik wens iedereen een prettige 1e Kesrstdag,
Serge
Nou ik denk niet maar de experts on this site hebben denk ik wel een verklaring! Ik gebruik wel zelfr. bakmeel voor de appelflappen (en tegenwoordig maak ik ook pannekoeken met zelfr.bakmeel)
Mia, ik heb geen idee. Het heeft te maken met hoe groot jij die oliebollen maakt en hoe groot je pan is. Maak je hele dikke, dan zal je iets meer olie nodig hebben. ik maak meestal 500 gram meel aan en daar maak ik ongeveer 25 stuks van. Ik eet die dingen het liefste heel vers zo uit de pan. Mijn moeder bakte vroeger in 1 keer een paar kilo meel en dan waren ze na een dag al niet meer te eten, vond ik. Ik maak ze ook regelmatig het hele jaar door.
Hallo Lexheufke.Leuk jou weer te zien.Gisteren heb ik toevallig flensjes gebakken ,dit is smullen hier..Dus Lex.het hoeft maar6 cm olie in de pan.Dan kan ik nog iets zuiniger zijn met de olie en pak dan ook mijn wok !
Bedankt voor de goede tip !Hoeveel oliebollen kan je er in bakken ?
Hallo Nienke, de diepte is niet zo erg belangrijk, wanneer je 6 cm olie hebt en dan nog een paar cm vrij tot de rand van de pan is het goed. De bollen moeten kunnen draaien. teflonpannen kunnen gebruikt worden mits de teflonlaag niet te erg beschadigd is. Dat gebeurd bij mij wel met metalen vorken en grijpers in de pan. Wanneer je met een gewone wik bedoeld eentje van plaatstaal dan is dat uitstekend. Die ga ik in de toekomst ook kopen.
Serge, ben ik de pannenkoek niet vergeten. Dat is bij ons vaste prik. Eén maal in de 14 dagen maak ik een stapel heel dunne flensjes. Met honing of bruine basterdsuiker. Spek is hier niet te krijgen en de salami's die ze hier verkopen hebben zo'n vieze vette nasmaak. Ik denk dat een goede Nederlandse worstenmaker hier heel veel geld zou kunnen verdienen. Voor de poffertjes heb je zo'n speciale pan nodig en die heb ik niet. Misschien neem ik er volgende keer wel eentje mee uit Holland.
Hi superkokkie,
Bedankt voor de tip maar ik heb een open woonkeuken en de mogenlijkheid buitenshuis in een warme schuur te bakken maar ik denk dat ik je tip ook eens bij andere sterk ruikende gerechten ga uitproberen (mischien wel bij het patatbakken)
Hm, een gietijzeren pan. Die hebben we geloof ik wel, maar dat is dan niet zo heel erg diep? Een gewone wok werkt niet? We hebben hier behoorlijk wat Teflon-pannen, dat gaat ook niet lukken?
Oliebollenlucht neutraliseren simpel,zet naast je frituurpan een pan met heetwater met azijn daarin als je die tegen de kook aanhoud zal je merken dat je geen last krijgt van oliebollenlucht in je keuken simpel en doeltreffend!
Ik bak mijn oliebollen gewoon in de friteuse met wat zonnebloemolie. Het voordeel is dat ik een redelijk constante temperatuur heb en buiten of in mijn schuur kan bakken zodat ik de geur van oliebollenbakken niet in huis heb. Die lucht blijft namelijk lang hangen.
Een wok heb ik ook maar mijn probleem is dat ik die niet heet genoeg krijg. Ik heb wat problemen met onze electrische kookplaat en wil die nog niet vervangen omdat ik in de loop van de jaren een nieuwe keuken wil aanschaffen.
Wat een lekker vooruitzicht, strand en 25 graden!
Hier in de buurt van Keulen is het koud (maximaal rond de 2 graden) nat en vooral glad want de sneeuw is door de regen aan het smelten!
Zelfs onze hond blijft met zulk weer liever binnen behalve als we naar de schapen gaan...
Zeg lexheufke, ik ken nog twee lekkere nationaalrecepten: Poffertjes en Pannekoeken de laatste vooral met spek en stroop!
Ik bak mijn oliebollen gewoon in de friteuse met wat zonnebloemolie. Het voordeel is dat ik een redelijk constante temperatuur heb en buiten of in mijn schuur kan bakken zodat ik de geur van oliebollenbakken niet in huis heb. Die lucht blijft namelijk lang hangen.
Een wok heb ik ook maar mijn probleem is dat ik die niet heet genoeg krijg. Ik heb wat problemen met onze electrische kookplaat en wil die nog niet vervangen omdat ik in de loop van de jaren een nieuwe keuken wil aanschaffen.
Wat een lekker vooruitzicht, strand en 25 graden!
Hier in de buurt van Keulen is het koud (maximaal rond de 2 graden) nat en vooral glad want de sneeuw is door de regen aan het smelten!
Zelfs onze hond blijft met zulk weer liever binnen behalve als we naar de schapen gaan...
Zeg lexheufke, ik ken nog twee lekkere nationaalrecepten: Poffertjes en Pannekoeken de laatste vooral met spek en stroop!
Ik bak mijn oliebollen gewoon in de friteuse met wat zonnebloemolie. Het voordeel is dat ik een redelijk constante temperatuur heb en buiten of in mijn schuur kan bakken zodat ik de geur van oliebollenbakken niet in huis heb. Die lucht blijft namelijk lang hangen.
Een wok heb ik ook maar mijn probleem is dat ik die niet heet genoeg krijg. Ik heb wat problemen met onze electrische kookplaat en wil die nog niet vervangen omdat ik in de loop van de jaren een nieuwe keuken wil aanschaffen.
Wat een lekker vooruitzicht, strand en 25 graden!
Hier in de buurt van Keulen is het koud (maximaal rond de 2 graden) nat en vooral glad want de sneeuw is door de regen aan het smelten!
Zelfs onze hond blijft met zulk weer liever binnen behalve als we naar de schapen gaan...
Zeg lexheufke, ik ken nog twee lekkere nationaalrecepten: Poffertjes en Pannekoeken de laatste vooral met spek en stroop!
Goede morgen oliebollenbaksters en -bakkers van over de hele wereld. Het is net als vorig jaar, hier weer gezellig druk met het uitwisselen van gegevens en ervaringen. Hartstikke leuk al die uitgewaaierde mensen over onze aardbol én toch nog zin in oliebollen.
Voor wat betreft het gebruik van pannen in plaats van een friteuse zou ik voor mij liever een gietijzeren pan nemen of wok, maar dat is helemaal gevoelsmatig. Ik zelf doe heel veel in mijn 2 wokken (woks) met teflon bekleding. Wanneer die te veel beschadigd zijn wil ik ze wel vervangen voor wokken van plaatstaal. Ik gebruik ze heel vaak voor eventjes snel wat frituren. Zo'n friteuse met 2,5 liter olie iedere keer opwarmen is tijdrovend en kostbaar. Die pannen met zo'n aangeplakte bodem bevallen mij niet echt. Vooral wanneer je die dingen in de vaatwasser reinigt krijg je op den duur problemen met loslaten van de bodem.
Ik woon in Turkije en we kunnen vandaag weer 25 graden verwachten. Straks eerst met de honden langs het strand en vanmiddag weer eens oliebollen bakken. Tot horens allemaal en veel succes met ons nationale gerecht. Want dat is het toch wel een beetje hè?
Wat bedoelen jullie precies met een kook pan? Ik neem aan dat het materiaal uitmaakt? Een beetje pan zou toch wel tegen opgewarmd vet kunnen? Ik heb hier pannen van aluminium en ik denk/hoop dat het daarmee gewoon lukt!
Ik doe het in een gietijzeren wok en nee Mia ik mis Holland niet, het is hier fantastisch mooi (Dutch store dichtbij!) Ik kook wel echt nederlands. 2x per jaar naar NL, da's genoeg!
Oeps Nienke, niet in een kookpan hoor! Dit deed ik ooit ook eens en wat gebeurde er? Door de overhitte raakte de ring van de hele bodem los. Gietijzeren pan gaat prima. Maar misschien kan het wel met jouw pan Nienke, misschien weet Hugo het. Ik heb er geen goede ervaring mee
Hmm, op aan het bakken maar ! lukt het ook wel zonder frituurpan, maar met gewoon een lading olie in een kookpan doen? Zit in Amerika, en heb wel superveel zin in Oliebollen !
Dorien ,dan zijn wij buren ik kom uit losser,dorp.Mis jij holland niet.Nou ja ,als jij oliebollen aan het bakken bent,hangt het hollands geurtje wel in jou huis
Mia, Ik heb er ook zin in, ik vind het een van de leukste dagen van het jaar, lekker de tv er bij aan etc. jij komt ook uit Twente, waar dan? Ik uit Enschede maar woon al 20 jr buiten NL
Ja ik ben er achter, ik maak 1 keer in het jaar Oliebollen en elke keer weer afwachten hoe ze uit pakken omdat ik dan gewoon een recept op internet pluk. Maar heb me hier onder ergens toch verkeerd laten informeren met de hoeveelheid gist.
Maar het is me uit eindelijk toch gelukt hoor!
er is een spreekwoord dat luid;banketbakken is een vak maar brood bakken een kunst.dat wil zeggen dat ook oliebollenbakken van veel factoren afhankelijk is.b.v. oliebollen bakken in een bakkerij is heel anders dan bakken in een kraam buiten met min 5 graden.ook de vochtigheidsgraad is van belang.als het zomers heet is moet je minder gist op deeg doen dan als het kouder is.het is en blijft een gevoel dat bakken.sukses
Ik heb dit recept gebruikt, gister het beslag gemaakt en vanochtend heb ik er een paar gemaakt en het smaakte zo erg naar gist dat het niet lekker is. Ik had 24 gr gedroogte gist gebruikt, heb ik er te veel in gedaan?
Heel jammer,want toch zonde van al die ingredienten.
Ik moet denken aan al die ouders die al jarenlang oliebollen bakken op de valreep van het oude jaar en ondertussen zorgen voor kinderen etc en gewoon geen tijd hebben voor eindeloos getuttel over temperaturen...gebruik recept , je common sense en bak ze bruin...zo moeilijk is het toch niet, een oliebol.
Jos, je hebt gelijk. Ik ben eigenwijs. Ik moet niet naar Thailand gaan want ik woon er al. Weinig broodbakkers hier trouwens.
Verder heb ik je geloof ik wel een beetje gefrustreerd, niet zo vlug boos worden. Wij zijn leken op het gebied van de professionele bakkerij en snapten jouw eerste kreten blijkbaar niet goed genoeg.
Deegtemperatuur voor luxe brood ben ik niet vergeten, die temp. heb ik je een aantal posten hieronder gevraagd.
OK, meel erover en we hebben het er niet meer over.
Ik denk dat ik het nu wel snap, maar heb dan nog een serieuze vraag.
Hoeveel moet ongeveer de omgevingstemperatuur zijn om op de ideale deegtemperatuur uit te komen. Als ik hier dus van bijv. de ideale 20 graden deegtempetuur uitga en alles met de hand meng, dan heb ik dus 2x20-25=15gr koud water nodig.
Als de omgevingstemperatuur 26 graden is kom ik dan na pakweg een uur rijzen toch op die 20 gr uit?
Ook fijne feestdagen en nog een goeie tip voor perfecte appelbeignets?
Nou, wat een verhaal Hugo klopt theoretisch geweldig zoals jij het beschrijft.
Dat is theorie in de praktijk is het toch iets anders.
Ik weet niet wat jij wilt bewijzen of je bent gewoon eigenwijs.
Je moet maar naar Thailand gaan en deze formule toepassen en je
zult zien dat de formule
werkt en als je kan
rekenen houdt dat in dat
je dan koud water oftewel
ijswater moet gebruiken.
om de juiste deeg temp te krijgen.Gezien dat je geen ervaring hiermee hebt zou ik ook zo'n verhaaltje schrijven.
Geweldig om te lezen dat iemand een beterweter wilt zijn moet je vooral doen.De formule wordt gebruikt in de broodbakkerij voor de meeste broden.Voor luxe
brood klein brood zijn de
gewenste deegtemp anders.
Dus in jouw verhaaltje ben je dat eve vergeten te vermelden.En mocht je mij niet geloven ga dan naar een broodbakkerij toe en vraag gewoon hoe hun de deegtemp berekenen.De opmeking van een rijskast gaat veel sneller is niet waar.Ik ga hier niet alles verder aan je uitleggen ga naar een broodbakker en laat ze dan even duidelijk aan je maken hoe het werkt.Wens je prettige dagen toe.En ik hoor wel weer van je wat je te horen hebt gekregen van een broodbakker ben benieuwd.
Interessante formule.
2x20-20=20. Dus alles op nederlandse kamertemperatuur zou moeten lukken. Is dat feitelijk niet te koud om te laten rijzen Jos?
2x22-16=28. Betekent ideale deegtemp binnenshuis minus bloem uit de kelderkast van 16 graden. Dus water opwarmen tot 28 gr. Als ik die formule toepas in Thailand, dan heb ik een einddeeg gelijk aan de omgevings-temperatuur NU van 25 gr. Dus 2x25-25=25. Ik heb geen kelderkast en alles is even warm. Ik hoef dus feitelijk nergens op te letten. Haha, bof ik ff.
Accoord Jos? Met rijskasten gaat alles veel sneller en dat wil een bakker natuurlijk ook, maar als je die niet hebt dan moet je op de formule letten.
Wel lekker een beetje alcohollucht, toch?
Proost! en sorry voor het lange epistel.
Nog een klein puntje over het rijzen. Sla het beslag na ongeveer 20 min nog een keer goed door.Dan verder laten rijzen. Voor het bakken nog een keer doorslaan (zachtjes)en bakken maar.De smaak en geur zal nu beter zijn de structuur zal nu veel fijner zijn.En de olie bol zal minder vet zijn.
Deeg temp 20 tot 22 graden.Voor de rijst tijd is het belangrijkste voor de structuur en smaak te warmdeeg deeg rijst te snel je krijg dan een gist geur (alcohol) in brood/oliebol te koud het deeg rijst niet snel genoeg gist stikt in zijn eigen afval. Hoop dat je hier wat aan hebt
Ja, Jos en Lex en dan wil k graag aan Jos vragen wat dan de ideale deeg temperatuur voor oliebollen moet zijn.
En doe dan ook maar gelijk de ideale deegtemperatuur voor brood bij.
De bloem kan ik zelf wel temperaturen.
Toch wel interessant dit nieuwe gegeven. Jos heeft er van meer bollen van gegeten, maar hij moet nu uit de (rijs)kast komen.
Vooruit Jos, wij willen meer!
Hallo Jos, ik ben misschien een beetje dom, maar wat bedoel je met deegtemp. en bloemtemp.? Ik heb geleerd dat 38 graden voor de gist altijd goed is. Heb ik het verkeerd?
Water temp. erg belangrijk te heet dood gist.Berekening van het water, 2x de gewenste deeg temp - de bloem temp.= WATER TEMP als je mix in een machine trek er nog ongeveer 5 graden er van af op DE water temp door de wrijving
stijgt de deeg temp. Deze berekening kan je op alle brooddeeg soorten gebruiken als je weet hoe warm het deeg moet zijn. IK hoop dat jullie hier iets aan hebben. Je zult zien dat de structuur van de olie bol ook anders eruit zal zien.
Poedersuiker is in het buitenland vaak verkrijgbaar onder de naam Icing Sugar. Poedersuiker wordt ook wel gebruikt om samen met water een mooi zoet laagje op koekjes en zeker Tom Pouce aan te brengen (= Icing). Zoeken in de schappen waar allerlei bakhulpmiddelen liggen en misschien ook in jouw (nieuwe) land verkrijgbaar.
Serge bedankt voor je compliment. Hier in Thailand toch ook wel aardig koud als we om een uur of twaalf in de avond nog ergens een biertje pakken in de open lucht. Ik woon in het noorden. Haha, zal de luchtvochtigheid wel zijn of ik moet al een halve Taai zijn. Ik wilde niet onaardig zijn tegen Stevan, maar zomaar wat vragen terwijl je absoluut niet even door de reacties heen graast of zelfs het recept niet goed hebt gelezen vind ik niet zo geweldig. Prettig kertsfeest voor je en alle andere oliebollen.
Hi Hugo,
Je hebt helemaal gelijk wat Stevan aan gaat maar laten we vrolijk blijven (je tip is ook deze keer weer super!) Stevan is nieuw in de oliebollengroep en ik verheug mij op steeds meer enthusiastelingen voor deze bollen! Ik ga nu wat planten naar de kelder brengen want buiten is het te koud (-6) Ik denk dat het in Thailand een stuk warmer is!
Ik wens je alvast een prettige Kerst toe,
Serge
Nog even iets over olie. De originele auteur van dit recept (nog altijd hartelijk dank) heeft het over arachideolie. Dat is aardnotenolie oftewel pindaolie zo je wilt. De kwaliteit van deze olie ligt alleen maar in het feit dat de olie redelijk hard is en niet zo snel in kwaliteit achteruit gaat. Maar wat doe je met je gebruikte dure arachideolie die naar allerlei smaakstoffen smaakt/geurt etc?. Zeker als je kaneel in je recept gebruikt.Gewoon standaard olie gebruiken en als je denkt dat het zonde is om weg te gooien en de olie heeft niet teveel bollen gezien, dan kun je de olie altijd voor wokgerechten gebruiken.
Weggooien is ...ja je weet wel en bewaren is fouteboel. De olie wordt alleen maar ransig. Grtjs, Hugo Thailand
Hallo Hilde,
Dit recept is voor 40 stuks ongeveer. Ik denk dat als je er maar 20 hebt, de kinderen vlug klaar zijn.
Dorien,
Olijfolie kan, maar is niet zo neutraal van smaak als bijvoorbeeld zonnenbloemolie, wat normaal gesproken een prima olie is voor oliebollen. Daarbij is olijfolie een stuk duurder.
Hallo Lex,
Wij hebben bij gebrek aan poedersuiker gewone suiker in de keukenmachine verkleind.....
Duurt wel lang maar bij gebrek aan beter een zeer goede oplossing! Gelukkig heb je nu winkels gevonden waar je poedersuiker kunt kopen!
Ook ik zoek hier in Duitsland regelmatig naar ingredienten. Vaak kan ik ze lange tijd niet vinden en dan opeens loop je er tegen aan. Ik heb daarnaast het geluk dat ik niet ver van Nederland woon en er regelmatig op bezoek ga. Daar koop ik dan veel producten die ik hier niet kan kopen (Nederlandse pindakaas is daarvan goed een voorbeeld). Helaas merk ik vaak dat ook in Nederland bepaalde producten uit de handel zijn gehaald bij de in Nederland bekende grote supermarkten.
Ik ga maar wat ijs van de autoruiten krabben en mijn dochter naar het kinderdagverblijf brengen.
Hallo Hilde,
Zolang je alleen de ingredienten qua gewicht halveert lijkt het me geen probleem. Baktijden en temperaturen blijven gewoon hetzelfde!
Veel plezier vandaag!
Serge
Dag Hilde, ja je kunt de ingrediënten zonder problemen halveren. Let wel even op de vloeibaarheid van het beslag. Dat is wat moeilijker te regelen.
Succes.
Hoi iedereen, Wat is het toch fijn om reacties van over de hele wereld te lezen. Ik ga hier in Vlaanderen deze namiddag bakken voor het kinderfeestje van mijn dochter; Kan ik de ingrediënten halveren zonder problemen denken jullie? Of moet ik dan kleine dingen veranderen? Ik dacht het niet maar ja ..met al die oliebollenkenners hier.
Hallo Oliebollenliefhebbers uit allerwelt!
Wat heerlijk dat overal de pannen weer aan staan of gaan om de heerlijke oliebollen te bakken. Bij ons in de buurt van Keulen hebben we momenteel geen sneeuw maar het is wel erg koud met overdag temperaturen van iets onder het vriespunt. Ik wil na de Kerst weer gaan bakken in mijn schuurtje, die kan ik met een houtkacheltje wat vorstvrij houden. Het voordeel is dat de bakgeur dan niet zo blijft hangen. Ik moet alleen nog een grote gasbrander zien te regelen en ene lekkere grote pan (normaal kook ik op stroom want wij hebben geen gasaansluiting).
Ik wens iedereen alvast fijne Kerstdagen toe!
Groetjes Serge
Hey Mia. Ik kom ook uit Twente, Enschede, maar woon sinds 20 jaar in het buitenland. Ik bak de oliebollen gewoon in cornoil, want we kunnen hier in de US niet veel andere olie krijgen. Olijfolie lijkt mij niet geschikt maar misschien is daar andere mening over.
Hallo allemaal,de merels zijn over gegaan in een soort geluid van tsjilpen ,...rare vogels hoor in het dorp
Ik woon in Twente ,overijsel,Nederland,..Ik heb al olie gekocht.Welk soort olie bakken jullie de oliebollen ? Daar zit ook veel verschil in.Kan je ook in olijfolie olibollen bakken ? Of is dit al gevraagt .
Hallo Liske, leuke naam trouwens, ieder soort eten is er om van te genieten dus ook het klaarmaken van het eten. En wanneer je elkaar kunt helpen genieten is dat toch het mooiste? Veel plezier bij het bakken.
Hallo Mia, ik ben ook benieuwd waar jij woont. Ik woon in Turkije aan de kust maar hoor geen merels bij ons om het huis.
Leuke reacties zijn dit, eens iets anders dan recepten afkraken of willen verbeteren. Ik ga meestal oliebollen kopen maar dit jaar wil ik zelf gaan bakken en ik ben blij met jullie tips!
Waar woon je Mia? Wij zitten hier in een halve meter sneeuw, gezellig! Dan wordt er binnen altijd gekookt! Nou ik doe dus half water, half bier in het beslag maar ja dat weet iedereen zo langzamerhand wel en inderdaad ook veel kleine stukjes appel en een combi van rozijnen/krenten (in water geweld) Je kan ook stukjes abrikoos doen natuurlijk! Die merel zit zich ook al op een oliebol te verheugen!
Ook roomboter ?Heel voedzaam zeg ! Ik zal er wat meer appls doen en rozijnen.Dank je wel voor je tip.
Ik hoor hier een merel fluiten,niet normaal ,gisteren ook al .Ze zijn van slag,...
Ja, klopt. Melk maakt ook droger. Vroeger werden melk en eieren vaak gebruikt. Alles mocht toen nog voedzamer zijn. Er ging dan ook nog wat gesmolten roomboter in het beslag. Alles maakt het wel rijker van smaak.
Je kunt tegen de droogte ook wel wat meer rozijnen en appel gebruiken. 50 procent meer kan gerust. Laat de rozijnen ook voldoende wellen. Ze nemen dan meer water op en de oliebol wordt wat sappiger.
Groet, Hugo
Als je googelt op gedroogde gist krijg je als een van de eersten de site broodbakken. Onderaan de eerte pagina staat de verhouding droge en verse gist. Er is ook wel ergens een site die aangeeft dat gedroogde gist 3 keer zo sterk is. Dan nog kom je voor dit recept uit op ruim 26 gram. Omdat velen misschien geen ideale rijs omgeving hebben is het zeker aan te bevelen om dus wat meer gist te gebruiken.
Zie ook www.broodbakken.info/Gist1.htm
Gedroogde gist
Hallo allemaal,
Ik lees vaak over te harde bollen en/of niet rijzend deeg. Hoeveel gedroogde gist gebruiken jullie dan?
Sorry Serge, maar echt geen 17 gram gedroogde gist voor bovenstaand recept. Gedroogde gist is 2 tot 2,5 keer krachtiger dan verse gist. Ik houd ruim 2 keer aan omdat dit voor mij goed uitpakt. Dus voor bovenstaand recept tenminste 80 gedeeld door 2,5 is 32 gr grdroogde gist nodig.
Ik wilde hier een website bij plaatsen maar dat pikt de site niet.
Succes allemaal.
Gedroogde gist
Hallo allemaal,
Ik lees vaak over te harde bollen en/of niet rijzend deeg. Hoeveel gedroogde gist gebruiken jullie dan?
Sorry Serge, maar echt geen 17 gram gedroogde gist voor bovenstaand recept. Gedroogde gist is 2 tot 2,5 keer krachtiger dan verse gist. Ik houd ruim 2 keer aan omdat dit voor mij goed uitpakt. Dus voor bovenstaand recept tenminste 80 gedeeld door 2,5 is 32 gr grdroogde gist nodig.
www.broodbakken.info/Gist1.htm
Ik heb het dus niet zelf verzonnen.
Succes allemaal.
Hallo Ellen,
Ik begrijp je verwarring.
Even een tip: Het bovenstaande recept is absoluut o.k.
gebruik op deze hoeveelheid 14 gram droge gist (of de 80 gram verse gist).
Ik denk dat je op internet (wikepedia) wel een omrekentabel kunt vinden van Europese maten (gram/kilo/liter naar de Amirikaanse maaten)
Als je bier in het deeg wilt doen moet je de hoeveelheid bier die je in het deeg wil doen bij het water weg laten!
Ik heb familie in Amerika, de tante van mijn moeder, maar die is afkomstig uit Engeland. Daarnaast heb ik nog familie in Canada en op de Nederlandse Antillen maar ik geloof niet dat een van hun wel eens olibollen maakt!
Sterkte met de Oliebollen, en groetjes uit Germany!
Serge
ok, na alle reacties: Is er iemand die in America woont een recept kan schrijven met de droge gist in mind? Er zijn zoveel reacties, ik word er een beetje verstuurd van. Ik weet nog van vroeger in NL dat het met een beetje bier ging ergens, de gist oplossen was serious en na alle (leuke en "zou julllie overal in the wereld willen bezoeken") ben ik verward over the tarwebloem/white flour/wet yeast/droge gist enz. Dan staat er 40 gr gist per kilo en dan verder op staat 7 gr droog for 1 lb bloem. Dan is het melk met gist en dan is het beter met water en gist. Ik hoef geen perfect recept want dat is er niet, alleen 1 uitgangspunt. Vind het erg leuk om over jullie te lezen. btw: The famous Beignet in Louisina smaakt verdacht vreemd naar een Hollandse oliebol!
Ja, ik denk ook dat het met meel te maken heeft. Ik ben eens op een horecabeurs geweest en als je dan ziet hoeveel soorten meel er zijn, ongelooflijk. Heb je het wel eens met bier geprobeerd? Misschien lukt het ook wel met bubbeltjesspul, champie, weet je wel.
Mia: Ja ik bulk van de recepten want ik heb een jongensgezin, altijd honger!! Maar de nederlandse hap is het beste vinden wij. Kroketten maak ik ook ondanks dat ze altijd weer anders uitvallen. Net als met de oliebollen: het hangt van het meel af denk ik. Ik doe er hier een beetje bakpoeder bij anders worden het soms van die stenen.
Nou, ik ben ook weer van de partij hier in Connecticut, USA. Wij hebben ook al in 8 verschillende landen gewoond en nog nooit een volk ontmoet wat NIET van oliebollen houdt. Ik bak er altijd minstens 150 en dan nog eens 100 appelflappen ze zijn zo verdwenen! Hier down the road woont een family uit Israel wiens oma ze vroeger maakte op de kiboets. Hij krijgt van mij altijd een hele bak!
Hilde,heten oliebollen in belgië niet smouteballen ? Ben benieuwd wat de Indische mensen er van vinden,zijn ze zoet aangelegd ?..Succes volgende week.Ik hoop dat jij het ons gaat vertellen hoe het heeft gesmaakt. Ben erg benieuwd
Goeden morgen Lexheufke,
Ik wens jou veel bak plezierEn hopelijk lukken ze weert zoals dit jaar.Een goede oefening ,nog ongeveer 1 maand ,en wij staan ook weer achter ons fornuisje,Succes met het bakken !!!
Ik ga vandaag mijn buren hier in Turkije verrassen met verse oliebollen. Snappen ze helemaal niets van. Maar ze zijn gek op lekkere zoete dingen dus er zal wel heel wat poedersuiker uit Holland doorgaan. Veel succes allemaal. Wanneer we net zo'n discussie krijgen als vorig jaar, kan het nog heeeel gezellig worden. Doeiii.
Ik ga vandaag mijn buren verrassen hier in Turkije met verse oliebollen. Snappen ze helemaal niets van. Dat wordt de eerste keer van het jaar maar vast niet de laatste keer.
Hahahahahahaha iedereen even uit het zonnetje geroepen Voor het nieuwe jaars wisseling.Ik krijg nu ook weer de kriebels ze NU te bakken.Had jij dat ook Ron ? Jij hebt er aardig wat gebakken met dit mooie weer,was het niet warm? Waren ze niet gaar ? Hoe zo te vochtig Ron ...Groetjes Mia
Hallo Ellen,
7 gram droge gist is de hoeveelheid die ook word gebruikt voor het maken van deeg voor brood. 1 zakje (7 gram) gaat op 500 gram bloem.
Ik verheug mij nu al weer op oud en nieuw en vooral op de heerlijke oliebollen!
Groetjes Serge
Hallo Ellen,
Recept in engelse maten:
2 pounds bloem
4 cups water
0.6 oz zout
1.6 oz suiker
1.2 oz gedroogde gist
6.5 oz rozijnen
Gedroogde gist is 2 keer zo sterk als verse gist. Dus in jouw geval 5 zakjes van 1/4 oz.
Succes
Hugo
Ja, er word veel over gesproken maar kan geen recept vinden voor de correcte gist en gist is toch wel erg belangrijk om goed te hebben. Ik kan wel een suggestie geven over de vraag van sommige mensen over olie en dat is Canola oil is een goede om te gebruiken hier. Arachide olie is peanut oil, werken alletwee goed. Canola is goedkoper. Groetjes.
ellen, hi, ik kan me herinneren dat er rond oud en nieuw op deze site over werd gesproken. (droge gist of verse gist en hoe)misschien kan je terug kijken naar reacties rond de 30e dec
Ik kan hier alleen maar poeder gist krijgen, zijn kleine zakjes: Active dry yeast, 1/4 oz (of 7gram) per zakje. Hoe reken je dat uit met de 80 gram gist die ik hier zie gebuiken? Het lijkt me te veel om 11 1/2 van die zakjes te gebruiken. Suggesties? een recept in Amerikaanse hoeveelheden mischien?
Uitwisselingsstudent in Kyoyo, Japan hier. Heb laatst ook voor het eerst oliebollen gemaakt. Beetje rare tijd van het jaar misschien, maar dat maakte ze niet minder lekker. M'n Japanse vrienden vonden ze ook heerlijk!
Was erg opgelucht dat ze meteen goed gelukt waren, want ik was in Nederland al nooit zo'n keukenprinses.
OLIEBOLLEN kan je hele jaar door eten,maak er vele met o.a stukjes fruit erin je kan heel veel dingen doen o.a. hardgekookt ei erin moet je wel ronde oliebollen kunnen bakken!
Ha ,fijn ,this gelukt.
van af oudsjaardag lukte het niet .
Aan allen een gelukkig en gezond 2009.En de oliebollen waren verrukkelijk.inderdaad een goed recept.De smoutebollen waren ook goed.maar de dag er na,bikkelhard.
Gelukkig nieuwjaar, Bonne année 2009 vanuit parijs aan alle oliebollenbakkers. Het blijft één van m'n favoriete nederlandse tradities . Ze waren heerlijk! Bedankt voor jullie recept.
Leuk om al die reacties vanuit alle hoeken van de wereld hier te lezen! Lang leve internet! De oliebollen vielen goed in de smaak bij Spaanse, Poolse en Marokaanse vrienden.
Nog even dit, opdat het deeg niet droog smaakt, had ik inene een ingeving, later bevestigd door m´n oma: een geraspte appel besprenkelt met citroensap door het beslag doet wonderen. Voor iedereen Feliz 2009!
Hallo mensen, ik heb op de valreep nog een tip. Ik had altijd van die vieze handdoeken nadat ze over de kom met beslag hebben gehangen. Nu gebruik ik een korte houten lepel die ik midden in het beslag gebruik als tentstok voor de vochtige handdoek. Geen vieze handdoeken meer en het kijken naar je beslag gaat ook veel gemakkelijker.
Tot ziens allemaal het was me een waar genoegen om samen oliebollen te bakken en daarmee een heleboel mensen die er nog nooit van gehoord hebben/hadden een plezier mee gedaan hebben.
Tot ziens mede voedselknutselaars.
Hallo Ellen,
Of je er water en/of melk en/of bier indoet is veelal een kwestie van je eigen smaak.
Je kunt van alles in het beslag verwerken ..rum..lekker.
Wel echte bruine rum toch? Teveel bier kan gaan overheersen in de smaak. Bier of sodawater wordt wel gebruikt in snelle recepten om vlug een beslag klaar te hebben dat toch nog rijst tijdens het frituren. Bijvoorbeeld voor gefrituurde champignons, stukjes vis of bloemkoolroosjes.
Google maar eens op bierbeslag"
Zelf is het me dit jaar ook weer gelukt en maakte toch nog een klein foutje. De fles water die ik gebruikte was 0,95 ltr in plaats van 1 liter. Het is maar 5% en toch merkte ik dat bij het scheppen van de bollen. Net iets te dik.
Ja, laten we er een club van maken.
Als je recepten maakt en plaatst dan moet je dat ons wel laten weten heh?
Hoi allemaal, een fijn 2009 gewenst. De oliebollen vielen in goede aarde. Sommige Nederlanders vonden ze zelfs lekkerder dan thuis. Hier dus met dank aan de bedenker van dit recept en aan aan allen met goede raad.
Wat voor verschil maakt overigens het bier / melk / water? En als je er bier in doet doe je er dan minder gist in?
Blijf het trouwens leuk vinden dat de overgrote hoeveelheid oliebollenbakkers hier emigrant is, echt lachen zeg dat we die traditie zo meenemen als we emigreren! Moeten een club beginnen, gaan we met zijn allen hustpot, pepernoten, appelflappen en boerenkool met gehaktbal bakken
Hai allemaal, nou de morning after en ze waren ondanks het late rijzen supergoed gelukt en zalig! Bedankt Lex voor je steun en tips op de valreep, dankzij je tips is t nog goed gekomen . Heb het deeg nog even goed doorgeroerd en een half uurtje in de oven gezet op 35ºC met een natte lap erover en ging helemaal goed. De kaneel geeft er vooral ook zo'n lekker smaakje aan. Mijn dochter van vijf en Spaanse man willen dat ik vandaag meer bak, maar dan ga ik in de ene helft een scheutje rum en rozijntjes doen en in de andere verse ananas . Thanx en heeel gelukkig nieuwjaar! Ps. ik ga van de week een paar lekkere receptjes plaatsen!
Hallo Ellen, ik denk dat at wel moet lukken maar denk om de dikte van het beslag. Het moet niet te dun worden. Laat het beslag wel goed rijzen dat kan ook met wat minder gist als het moet en water kan melk ook vervangen maar bier ook. Proberen maar. Ik maak altijd, om iets uit te proberen, even 250 gram meel aan of nog minder als je dat wilt, om te testen.
Veel succes
Hallo internationale oliebollenbakkers, voor iedereen een gelukkig en vooral voorspoedig 2009. Moge al jullie wensen uitkomen.
Ik ga straks weer een nieuwe kom beslag aanmaken want er komen zeer veel mensen op visite die zeer gaarne hun tanden in zo'n lekkere bol willen zetten. Een paar kilo meel gaan er wel door vandaag. Iedereen veel plezier en ik hoop jullie allemaal nog eens tegen te komen met wat andere lekkere dingen op deze site.
Tot ziens.
ik heb niet genoeg gist voor dit recept, kan ik er een can bier in doen en ietsie minder melk? groetjes uit nsan francisco, moet zo toch wel even beginnen met mixen als ik nog een batch wil maken...
De oliebollen zijn hier ook klaar. Ze zijn erg lekker geworden. Wij hebben hier nog iets meer dan 6 uur tegaan dus nog lekker eten. Nederland de beste wensen van uit Purple Springs, Alberta Canada
Happy new Year, Vrienden van de Oliebol! Ik heb het wederom volbracht, dit recept was heel goed en Koopmans heen en weer gesleep is niet meer nodig!
Dank aan alle oliebol experts voor de goeie tips, met name Hugo en Lex! Thank you everybody!
Nou, ik heb dit recept dus te laat gevonden. Jammer, want mijn oliebolletjes samaken dus mooi naar brood. Nou ja, al een stuk beter dan 5 jaar terug. We gaan vooruit!
Ik zit hier in Boise. en ga zo naar de winkel.Kijken of het wel weer lukt dit jaar. Denk wel dat ik het buiten op de Grill doe. dan stinkt het in huis niet zo!
Ik verenig me!
Nou....even iets opzoeken over de baktemperatuur van mijn oliebollen...kom ik op deze internationale site! Dan maar even mijn verhaal toevoegen: groeten vanuit Vancouver Island, Canada (nog 10 uur te gaan hier).
Ingrid
Wat een lekker recept zeg!! De laatste bollen zijn nu aan het bakken!! mmm... we hebben het recept 3 keer gemaakt
Het bezoek zal straks smullen!!
groeten uit Nova Scotia, Canada!
Procrastinerend in Amerika, zo nog even naar de winkel en dan ook aan de bakkerij. Het is hier 2 uur in de middag, dus ik heb nog even de tijd! Dank voor je recepten.
Hartelijk dank voor dit recept. Ik wist niet dat het zo makkelijk was oliebollen te maken. Tot voor kort vertrouwde ik op kant en klaar pakken maar was vergeten deze te kopen toen ik in Holland was ( ik denk in mei niet aan oliebollen vreemd genoeg :P) Terwijl ik dit typ genieten er een tiental Engelsen van mijn Oil Balls LOL. Nogmaals bedankt en een goed 2009.
Marcel uit Torquay, Engeland.
Hallo Stefi uit Spanje, 50 graden is wel erg veel. Ik geloof dat 38 graden de ideale temperatuur voor gist is. Heb je een elektrische kookplaat? Neem dan de kleinste plaat en zet die op stand 1. Ik zet daar mijn porseleinen beslagkom half op en draai hem regelmatig en roer het beslag met een houten lepel regelmatig om en zet dan de pit uit zodat het rustig kan rijzen. Denk er om: GEEN TOCHT. Succes
Hai allemaal, leuk zeg dat dus half geemigreerd Holland toch nog oliebollen bakt !
Ik heb alleen even een vraag. Ik heb net het beslag gemaakt en t staat al 45min onder een vochtige lap te rijzen. Maareh...nog net zoveel als eerst. Kan ik dit nog redden door t even met een vochtige lap in een pan in de oven te zetten of is t verloren zaak?
Ik hoop dat iemand dit nog leest overigens...
Thanx
Ah en nee, t is hier NIET warm; 5Cº en bewolkt !
Nog een kleine tip op het laatste nippertje dat wel, maar voor volgend jaar?
Druivenpitten olie stinkt minder is beter voor de gezondheid en laat geen olie-achtig smaakje achter. De oliebollen smaken lichter.
En voor het rijzen en dus luchtigheid is het zeer goed om wat bier in plaats van water te gebruiken.
Fijn feest voor allen en gezond 2009! Vanuit Parijs
Dank voor de tip! Ik heb het uiteindelijk bij de verwarming gezet. Ik had al begrepen dat het heel nauw steekt (warmte, tocht, enz.). Dan nog de temperatuur van de olie. Oliebollen zijn inmiddels klaar. Ze zijn luchtig genoeg dus met het beslag is het goedgekomen. Kijken of het volgend jaar beter gaat! Happy New Year vanuit Madrid.
Lexheufke,dank je wel,mij gaat het nu ook niet op komen.Ik heb er appeltjes door gedaan met rozijnen.En inderdaad de pot voelt wat koud aan.Het andere is allemaal goed gegaan, komt dit door dat je het in plastic pot heb laten rijzen ?
Ik zal het nu wat dichter bij de verwarming zetten.'
@ Anneke ,smoutebollen ,bij google,staan meerdere recepten.Je kunt ze rustig vullen met andere ingredienten. Succes Anneke,
Hallo Lorena, wanneer het beslag na een uur nog niet in volume is toegenomen, is er iets fout gegaan. Niet warm genoeg of geen vochtige doek erover gehad of te weinig gist gebruikt of te koude temperatuur van de verschillende ingrediënten. Roer het even flink door en zet het op een warme plaats waar het niet tocht, want daarmee wil het ook nog wel eens fout gaan.
Veel succes.
Mensen ! Allemaal gelukt !!
En de smoutbollen! Verrukkelijk en deze oliebollen van het recept ,Echt ,heeeeeeeerlijk !!!!
Bedankt voor het recept.
En allen een ZALIG NIEUWJAAR ....
Boehoe! Hoe weet ik of het beslag voldoende gerezen is. Het staat inmiddels een uur, maar volgens mij is het nog niet twee keer zo groot. Hoe kom ik er achter? Dank.
Smoutebollen is de Belgische variant van onze oliebollen. Gewoon even googelen ja?
Azijn die je met water opzet om geurtjes weg te krijgen is gewone huishoudazijn. Géén schoonmaakazijn!
Slaolie kan wel, maar dat gaat erg snel achteruit tijdens het bakken omdat het daar gewoon niet voor bedoeld is.
Het recept is voor 40 behoorlijke bollen.
Smoutebollen zijn een soort oliebollen die op de Vlaamse kermissen verkocht worden. Er zit ook geen vulling in. Anders heet het bij ons in Vlaanderen beignets.
Hoihoi
Heeft iemand een idee of je in slaolie ook bollen kunt bakken.
Ze hebben in de winkel geen zonne meer.
En die Azijn ivm de geur is dat gewone azijn voor in levensmiddelen.
Hoor het wel.
MVG John
misschien hebben jullie deze tip al.Mar voordiegene die het niet weten. Doe lepel in de olie voor je aan het bakken begint of de ijsboller. Dan glijd het deeg van de lepel ,nooit geen geplak meer. leg hem er steeds weer in na het deeg in de olie te hebben gedaan.Dan blijft het succes.
Lexheufke,ik vindt het altijd zo leuk wanneer er mannen koken en bakken.Ja dit verbaasde mij ook hier,zoveel mensen uit andere landen...ik ben nu bezig met de smoutebollen....nou jullie horen nog.Alleen als ze gelukt zijn !
Hallo oliebollenbakkers van over de hele wereld. Ik vind het ontzettend leuk om via een paar oliebollen contakt met mensen te hebben die verspreid wonen over de hele wereld. Als ik dat zie dan beginnen gelijk allemaal vragen bij mij op te borrelen: waarom zijn die mensen daar, hoe wonen ze, hoe bevalt het ze daar, hoe is het leven daar voor nederlanders enzovoort. Misschien zijn er ook oliebollenbakkers die hetzelfde hebben als ik. Wanneer jullie geinteresseerd zijn in mijn leven in Turkije dan kunnen jullie mij vinden op lexheufke.hyves.nl Waar kan ik jullie vinden?
Wanneer de smoutebollen goed zijn gegaan wil ik ze ook wel eens proberen te maken.
Voor iedereen: De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en veel kookplezier.
Mia tof dat jij het recept voor smoutebollen vond. Probeer en laat iets weten zou ik zeggen. De oefenronde voor de oliebollen is goed gelukt. Vanavond beginnen we aan 2009 met oliebollen. Gelukkig nieuwjaar iedereen.
Hallo,wij hebben net oliebollen gebakken met hulp van dit recept. melk in plaats van water.
heerlijk licht en knasperig en wat een goede uitluiding van 2008.
have a great inspiring 2009! greetings from New Zealand!
hallo allemaal,ik woon in Tanzania en bak elk jaar weer de bollen,Maar ons meel is ook niet zo geweldig en worden slap of hard enz.Ga nu dit recept proberen en bedankt Hugo voor alle goede adviezen,Dit jaar gaat het goed komen.Een goed uiteinde en hopelijk voor iedereen op deze wereld een beter 2009 .Warme groet anneke
Hallo Bert,
Het beslag zou iets te dun kunnen zijn en dan worden de bollen platter. Als je beslag de goeie dikte heeft en de bollen worden niet rond, dan kun je proberen om je beslag wat taaier te maken door het wat langer met de mixer of de garde te bewerken. Er komen dan gluten vrij die het beslag elastischer maken, waardoor de bollen als ze in de hete olie vallen als het ware samentrekken en zo opbollen.
Voor meer info lees de reacties van mij hieronder.
Grtjs Hugo
Zonnebloem olie werkt ook,belangrijk is dat het beslag goed is,en dat de olie op de goede temperatuur is,rond de 170 graden de rest is liefde voor de bollen die je gaat bakken!
TIP van Superkokkie,
Zet naast je pan waarin je oliebollen bakt een pan met heet water en azijn op,azijn neutraliseert de lucht van oliebollen en ruikt je kamer en huis niet naar oliebollen lucht!Ik doe dit al 30 jaar het werkt echt!
hallo oliebollen ik maak al jaren oliebollen maar die van mij worden nooit zo rond mischien doe ik fout dus graag een tip
ps ze smaken wel weer lekker bert
Dorien, arachideolie is olie van pinda's. Het is een sterke olie die voor meerdere keren is te gebruiken. Corn oil is prima. Later is je olie altijd nog wel te gebruiken om pannekoeken en dergelijke in te bakken.
John heeft gelijk; voor eenmalig gebruik gewoon de goedkoopste nemen al die tenminste al niet ransig in de verpakking is. (te)Goedkoop is meestal duurkoop.
John, je gaat ze toch eerst wel bakken hoop ik? Vloeibare gist op de bollen. Wij doen meestal poedersuiker hoor!
Hallo allemaal
Ik ga 10 procent vloeibare gist op de bollen gooien.
Wat betreft olie ik gebruik zonnebloem de goedkoopste die ik kan vinden, toevallig tegenkwam, van de Aldi heb ik nu.
Groeten John en bak ze.
Trouwens ik heb ook nog een vraagje: hier in de US is geen zonnebloemolie te krijgen (wel in hele kleine flesjes van 10 dollar), arachideolie wat is dat? Dus wat kan ik dan gebruiken? De andere jaren gebruikte ik gewoon corn oil of vegetable oil.
Roland, mogelijk heb je te koude ingredienten gebruikt. Ook eventueel eieren en geweekte rozijnen moeten tenminste op kamertemparatuur zijn, liever nog lauw.
Als je verse gist gebruikr, zorg dan dat die echt vers is. Eerst even aanmaken met wat lauw water en wat suiker. Nog geen zout toevoegen. Zout dood de gist. Lees ook nog eens alle reacties hieronder.
Roland, zorg voor lauwe ingredienten. Ook al is het maar dat ene ei wat je er eventueel bijdoet.
Als je alles goed hebt afgewogen en de verse gist ook vers was, dan kan het haast niet zo erg mislukken. Lees ook de onderstaande reacties en adviezen eens goed door.
Hoi
Ik ben ook een poging aan het wagen met dit recept oliebollen te maken. Maar het gaat nog niet goed. Bij mijn eerste poging wil het beslag niet rijzen nu heb ik wel na 10 minuten nog suiker toegevoegd. 40 minuten later was het beslag echter nog steeds hetzelfde. Ik heb de kom in de buurt van de verwarming gezet maar er was dus niets gebeurd. Ligt dit nu aan het feit dat ik het rijsproces een beetje heb verstoord of kan ik iets anders helemaal fout hebben gedaan. Iemand enig idee?
Dank
Roland
mmmm....een eerste poging gewaagd maar echt rijzen doet het niet.
Ik had de kom bij de verwarming in de buurt gezet maar besefte dat ik vergeten was de suiker erin te doen dat heb ik dus gedaan maar op dat moment stond de kom dus al 10 minuten bij de verwarming. Vervolgens heb ik de kom wel nog 40 minuten laten staan maar er was eigenlijk niets gebeurd.
Ligt dit alles aan het feit dat ik het rijs-proces heb verstoord of maak ik er uberhaupt een zooitje van? Ik maak wel gebruik van gedroogde gist.
Tnx als iemand me kan helpen
Angelique, waarschijnlijk is je deeg te slap. Mogelijk heb je na het rijzen het beslag niet omgeschept en lijkt het in eerste instantie wel goed, totdat je in het beslag gaat scheppen en dan zakt het wat terug. Een allerlaatste reddingspoging is er wat bloem bijzeven en voorzichtig omscheppen, maar het komt eigenlijk niet meer echt goed.
Goedenavond!
Ook wij zijn druk bezig met het bakken van heerlijke oliebollen...eh....
De eerste paar waren bollen, nu worden ze plat!!! Graag uw advies!
Hallo allemaal
Ik ga dit recept morgen vroeg om half zeven ook eens uitproberen.
Ik heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen.
Alleen zit ik met een vraagje.
Er staat gist 80 gram, is dit verse gist of gedroogde.
Hoe is de verhouding verse tov gedroogde gist?
Ik hoor het wel.
MVG John, bak ze morgen.
mmmm daar krijgen we zin in , ook hier in Zuid Frankrijk kennen ze geen olie bollen , morgen vieren we oud en nieuw met twee franse gezinnen en laten we ze de oliebollen proeven !
goeduiteinde
OLIEBOLLENMIX! jammer genoeg is dat hier in India niet te verkrijgen, dus ik ben heel blij met dit recept! Hopelijk vinden mijn Indiase vrienden en familie dat ook, anders strooi ik er wat Garam Masala overheen!
Hallo Dick,
Bedankt, maar het gaat hier over het bovenstaande recept en niet om een nieuw recept voor te stellen.
Vroeger werd er melk gebruikt in plaats van water. Toen waren er andere eisen voor een oliebol. Met melk wordt de oliebol vaster en dus te veel vullend voor de maag. Vandaag de dag liever een kermisbol zeg maar. Licht verteerbaar en graag voorzien van nog eens rozijnen of alles wat de oliebol langer soepel en dus eetbaar houdt.
Natuurlijk houdt moeder van die vroegere smaak; alle respect.
Bak ze in Roemenie!
Hallo Marijke en Carola,
Ik heb dit recept van een bakker uit ons dorp. Hij is helaas langeleden overleden, maar ik heb persoonlijk dit recept van hem gekregen. Mijn moeder nu 92 jaar vind dat ik de beste oliebollen maak. Ere aan de bakker!
Gebruike melk inplaats van water, doe de gist in lauwe melk en laar het minimaal 15 minuten staan. Dan alles goed mengen en eventueel de rozijnen, krenten en geconfijt fruit toevoegen. Minimaal 45 minuten laten rijzen en dan nogmaals doorroeren en opnieuw laten opkomen. verder wel bekend denk ik. Veel succes.
Dick. vanuit Roemenie
Hallo Marijke en Carola,
Ook ik woon in Canada,en voor 4 kopjes bloem gebruik ik 4 theelpels gedroogde gist,op lossen in 50ml warme melk met 1 theelepel suiker en voor 10 minuten laten staan.Veel succes met bakken.
Hallo Carola en Marijke,
Ik woon al 20 jaar in Canada en gebruik het recept uit het boek Let's go Dutch Again en voor 4 cups flour moet je 4 teaspoons active,dried yeast gebruiken,oplossen in een theelepel suiker en een kwart kopje warme melk en 10 minuten laten staan en moet dan verdubbeld in volume zijn. Veel succes.
Hallo Marijke en Carola,
Standaard is gedroogde gist twee keer zo sterk als verse gist. Dus 40 gram gedroogde gist op een kilo bloem, oftewel 40 gram voor dit recept.
Bak ze
Hallo Carola en Marijke beide in Canada, in Nederland staat het op het zakje welke hoeveelheid je moet hebben. Ik gebruikte het altijd in een beetje lauwe melk met wat suiker toegevoegd. Je moet dat even laten staan en dan begint het te reageren. Jammer genoeg kan ik je niet zeggen hoe het precies gaat. Maar probeer het eens met een half pond meel en de hoeveelheid gist vergelijkbaar met 20 gram gist. Lukt het rijzen niet moet je wat meer hebben en andersom.
Ik kan trouwens bij mij in de buurt geen arachideolie krijgen dus gebruik ik gewoon zonnebloemolie die ik na drie keer verwarmen vervang. Ook smaken de oliebollen niet lekker wanneer je eerst patat of croquetten hebt gebakken en daarna de oliebollen. Die bak ik regelmatig, ook wanneer ik jarig ben in juni. Ik gebruik 500 gram meel, snufje zout, 1 ei, ongeveer 1/2 liter melk 40 gram gist en 200 gram rozijnen. Zijn ze lekker gevuld. En ik maak bollen van 60 gram ongeveer. Veel bakplezier allemaal.
Dorien, sorry ik begrijp nu denk ik pas dat het om de binnenkant van de bollen gaat. Dan heb je mogelijk een te zwaar beslag en dat wil ook niet zo goed rijzen.
Mogelijk neemt die amerikaanse bloem meer water op en kan je het beslag dus iets lichter maken door er wat meer water bij te doen.
Als je het beslag bijna klaar hebt (voor het rijzen), moet je het nog met een garde kunnen roeren en het moet een beetje blijven hangen aan de garde als je die omhooghaalt.
Als je bloem koopt, neem dan gewoon all purpose flower, dat is de voordeligste en gewoon goed genoeg voor oliebollen.
Proberen maar.
Hugo, bedankt voor je reactie. Inderdaad de hitte van de olie kan een rol spelen, zal het in de gaten houden. Ze hebben hier een andere tarwesoort, ik ga toch eens proberen wat bakpoeder door het beslag te gooien, kijken of ze wat luchtiger worden. Ik laat het beslag altijd rijzen in de oven op de laagste stand en schakel soms aan en uit zodat het niet te warm wordt. Maak ook altijd minstens honderd bollen en dan nog appelflappen en bananeflappen. Dan alle buren een schaal brengen, they love it! Met oliebollen maak je veel vrienden!
OK Lex, dat is ook een goed idee en het werkt goed zeg je zelf.
Er moet vast ook wel een truuk zijn met de magnetron.
Heeft iemand daar al mee geexperimenteerd? Ikke nog niet in ieder geval. Hier in Thailand zet ik het zaakje gewoon in de zon als het moet. Tenminste in onze 'winter' dan.
Ik ga er hier ook een honderd of wat maken voor de nederlandse liefhebbers.
Groet.
Hallo Hugo, bedankt voor je tip. Ik zal het eens proberen. Ik heb nog een tip voor het rijzen van het beslag. Ik gebruik een grote porseleinen beslagkom. Wanneer het beslag moet rijzen zet ik het op een klein pitje van de elektrische kookplaat op stand 1. Als de bodem van de kom goed warm is en het beslag begint te rijzen dan schakel ik de elektriciteit weer uit en wacht de drie kwartier. Gaat heel goed bij mij.
Hallo Dorien,
Mogelijk gebruiken ze in Amerika een hardere tarwesoort om meel van te maken. Of dit te maken heeft met een hardere oliebol betwijfel ik. Het kan zijn dat de temperatuur van je olie miet hoog genoeg is en de bollen te lang bakken. Daardoor krijgen ze een te vaste korst. Temperatuur van het vet is erg belangrijk, dus een termostaat geregelde frituur is het beste.
Hoi,
Ik heb nog nooit oliebollen gebakken maar ik koop ze altijd.
Maar dit jaar heb ik dit recept gebruikt en nu bak ik ze altijd met dit recept.
het is namelijk erg makkelijk en vooral lekker
Ik ben rasechte Belgische. Getrouwd met een Nederlander. Dit jaar vieren we in Vlaanderen Oudjaar met allemaal Nederlanders. Als Vlaamse ga ik de oliebollen bakken. Ik ben dol op de smoutebollen, zoals wij dat zeggen, van de kermis. Het is mij echter nog nooit gelukt om die te evenaren. Ik probeer vanavond dit recept uit. Jullie horen het wel.
Hallo,
De rozijnen ten minste twee uur tevoren weken.
Worden ze naar jouw zin wat te groot, dan kun je ze kleiner hakken.
Bestuif de rozijnen rondom met bloem zodat ze in het beslag niet naar de bodem zakken.
Vanuit de States: vergeten op tijd Koopmans te bestellen dus ik ga dit recept proberen. Maak al 20 jaar in 8 verschillende landen oliebollen en iedereen vindt ze super! Hier in de USA lijkt het meel soms wel anders, de oliebollen worden harder dan ergens anders, heeft iemand ook ervaring?
Ik woon in Turkije en daar kennen ze de oliebol ook niet. Ik kan wel 10kilo meel verwerken en dan staan er nog Turken in de rij om de oliebol te willen proeven.
Ik heb een vraagje; is het beter om de rozijnen van te voren te weken in water bijvoorbeeld?
Normaal koop ik altijd de kant en klaar van Koopmans, maar dit jaar ga ik het zelf proberen met dit recept. Oók in denemarken kennen ze de oliebol niet, dus moeten we er altijd véél meer maken dan dat we zelf op kunnen, om te zorgen dat wij er genoeg hebben om ze aan andere Denen te kunnen laten proeven.
Godt Nytår!!
Haaii allemaal,
Hey Es volgende week afspreken bij pathé? me moeder heeft al kaartjes voor de film 'oorlosg winter''en jij mag mee!!Gezellie hé? maar verder over de oliebollen...Het was super ik heb ze op mijn feest gebakken( 100 voor 50 man!) HET WAS HEERLIJK!!! goed recept.
nou byebye Mar
hallo, ik kan nu ook in duitsland oliebollen bereiden. Hurra.
Ik wens alle die mensen die mij hebben geholpe een fijne Kersfeest en een gelukkig nieuwe jaar 2009. Rita
In een gewone kookpan kan het ook. Niet te groot zodat er geen liters olie in moeten.
De vlam niet te hoog zetten en goed de temperatuur in de gaten houden. Als je een speciale thermometer hebt dan is dat pure luxe. De temperatuur is goed als een in de hete olie gehouden satéprikker of tandenstoker veel kleine belletjes oplevert rond de prikker. Als de bollen te snel bruin worden is de olie te heet en worden de bollen niet gaar. te lage temperatuur geeft geen krokante bol. Baktijd 6 minuten is goed zoals aangegeven. Maak ze niet te groot, dan is het risico van ongare bollen een stuk kleiner.
Prettige kerst en oud op nieuw alle bollenbakkers.
Leuke reacties op een recept. Even een tip voor mensen die problemen hebben met het rijzen van het beslag; ik gebruik een zelfgemaakte rijskist. Een houten kist met piepschuim er in en een glasplaat erop. Hierin een gloeilamp met dimmer. Leg een termometer op de bodem en dan kun je met de dimmer de temp precies regelen. Leg ook een houten deksel met daaraan vaast piepschuim als afdekking. Bij het kijken gaat niet direct alle warmte verloren
succes.
Bijna alweer een jaar voorbij...
Dit jaar ga ik ze maken aan boord van "de Hoop op Welvaart". We zijn ook dit jaar weer met Kerst en oud en nieuw te gast bij schipper en eigenaar Dolf en bezoeken met de Kerst het mooie eiland Terschelling. Voor mijn zoon (08-11-2007) is dat de eerste keer.Ik hoop dat hij de oliebollen lekker vind.
In tegenstelling tot wat menigeen zegt, is het gebruik van gedroogde gist heel goed te doen. Aanmaken met wat lauw water en de suiker. Daarna als alles gemengd is nog goed doorkneden/kloppen tot het beslag taai wordt. Hierdoor komen de zgn gluten vrij en dat maakt het beslag mooi elastisch en beter handelbaar. Scheutje olie erbij en 2 eieren maakt het beslag rijker. Na het bakken een zakje vanillesuiker over de bollen strooien geeft een extra dimensie.
Alexia, ik heb dit ook geprobeerd en als je inderdaad alles volgens de aanwijzingen doet kan er niks mis gaan. Zelfs hier in Spanje waar ik dus geen verwarming heb en op 31 december rond de 14 graden was, heb ik de oven aangezet en het beslag in de buurt van de oven. Perfect gelukt. Maar zoals altijd, niet kijken onder de theedoek, niet stampen, gewoon lekker laten gaan.
kijk alvast bedankt aan iedreen ik heb mijn gist mij gedaan ik laat het even rijsen en kijken en a l shet niets is spijtig dan zal het voor de volegende keer zijn he
alvast bedankt
Lekker veel info geef je ook wel Alexia.
Probeer maar opnieuw zou ik zeggen en zoals bij alle bakrecepten...goed afwegen!! Verse gist moet vers zijn en gedroogde gist werkt altijd. OK, ik ben beroepskok geweest, dus voor mij is (bijna)alles makkelijker, maar ik heb dit recept ook een keer laten mislukken, dus trek het je niet teveel aan.
Jaha, Alexia, je bent nogal scheutig met je informatie. Ik zou zeggen, doe het nog eens. Goed afwegen is een vereiste, zoals bij alle bakactiviteiten, anders ga je in de Sh#@. Nu ben ik toevallig (ex) beroepskok, dus dat maakt het voor mij mogelijk een beetje makkelijker.
Daar zeg je wat Alexia.
1. Zit er voldoende gist in en welke?
Heb je de andere ingredienten ook goed afgewogen?
2. Wat is je omgevings/rijs temperatuur, heb je met lauw-warme ingredienten gewerkt
3. Heb je de rijsbak op de grond gezet, of te vaak gekeken de bak teveel bewogen?
4. enz...enz...
Blijven proberen.
Grrr Hugo
Rita,
Het recept als zodanig is goed, maar er zijn veel condities die het eindresultaat beinvloeden. Niet voor iedereen makkelijk, maar blijf proberen. Beter een te droog beslag dan een te slap. Daarom krijg je ook allerlei figuren. De echte kermisbol zoals in Nederland is een specialisme apart. Misschien gelukkig maar, zo blijft er een behoefte bestaan.
Succes verder.
Bedankt aan alle die me hebben geholpen. Ik probeer het Rezept nog eens . Sorry , mijn nederlands is niet zo goed, ben duitse en ik hou van nederland en de mensen daar
Ik was dit jaar op bezoek bij mijn vader in Nederland. Ik had dus bollen van de bakker. Ze waren erg lekker maar dit jaar maak ik ze weer zelf! Dat geeft, vooral in het buitenland, een extra dimentie aan oud en nieuw.
Gelukkig Nieuw Jaar vanuit Duitsland,
Serge
de olliebollen zijn zeer lekker.
In het begin had ik ook platte,maar ben later kleinere hoopjes gaan maken en die werden wel kleine lekkere bollen.
Recept weer geslaagd en ik heb ze deze keer ook in een emmer doen rijzen met vochtige handdoek erop.
Zijn ze bij en met de buren vanacht gaan opeten.
Iedereen een gezond en vredig 2008!!
Ik ben afkomstig uit Suriname en woon sinds kort in de USA. Oliebollen bakken met "oud op nieuw" is ook in Suriname een oude traditie. Een heel gezond 2008 aan een ieder toegewenst!
En hier nog een kleine aanpassing dat veel op bakker jan's recept lijkt. Dit recept is van mijn reeds rip oma. 1 kilo bloem, 1 liter lauwe volle melk, 80 gram gist, 200 gram rozijnen, 200 gram krenten, 20 gram zout, 50 gram suiker, 2 bakjes sinaasappelsnippers en optioneel 2 bakjes sukade, 2 normale of 3 kleine goudrenetten en 3 kleine of 2 grote eieren. Vervang als je in het buitenland woont de sinaasappelsnippers met zo'n 40 gram geraspte sinaasappel/critroen en de appels met een soort dat zuur en geschikt voor appelmoes is (Northern Spy/Fortune appels in de US).
Beste Hanna, mijn oliebollen worden nog dik, maar ze zijn zo hard en ik eet en half uur an een oliebollen. En bol heb ik ook niet, mijn zijn altijd figuuren.
Woon in Stockholm en heb dus geen bakker om de hoek die oliebollen aanbiedt. Ben driftig aan het bakken en het deeg is goed gerezen, maar al mijn oliebollen worden hartstikke plat! Hoe zorg je ervoor dat het een bol wordt??
Eindelijk het recept gevonden. Ik zit nu met de familie op het strand in Peru. En vanavond gaan we oliebollen bakken ! Dit recept heb ik nu gevonden in een Internet cafe in een afgelegen sloppenwijk ..
oliebollen ,hmm, mij loopt het water in mond samen. heel lekker . Maar ze smaaken in Nederland beter, dan ik ze zelf doen maken. gelukkig nieuwjaar uit duitsland Rita Schröder
Gisteren de oliebollen gebakken en ze zijn erg lekker.
Inplaatst van 1 liter water had ik 700ml water en 300ml donkerbier genomen.En ik kon geen arachide olie vinden. misschien kan mij iemand zeggen waar ik dit de volgende keer kan kopen!!!!!Die tip van de rozijnen neem ik mee naar volgend jaar!!!!
Iedereen een gelukkig en gezond 2008
Beste mensen, bedankt voor alle tips, ik ga er zeker gebruik van maken. Ik heb nog een aanvullende tip mbt tot de krenten, rozijnen en sucade. Mijn moeder wentelde deze eerst altijd even door de bloem, zeefde de overtollige bloem weg en dan in het beslag om te voorkomen dat alles naar de bodem zakt en je de laatste bollen vol met krenten etc heb en de eerst met de fiets er achteraan.
Leuk om te zien dat wij niet de enige emigranten zijn die snakken naar oliebollen (en niet weet hoe pa die toch altijd maakte daar in het schuurtje). Vanuit wit Zweden - iedereen veel oliebollen en pakken vol sneeuw gewenst (zijn wij er tenminste van af)!
Mocht je jezelf toevallig in Darwin bevinden. De omstandigheden zijn hier optimaal. Het beslag rijst letterlijk de pan uit. Ondanks onze geringe ervaring zien we het bakavontuur vandaag met vertrouwen tegemoet. Aju! vanuit Darwin, OZ van Maarten en Tom
Anty, doe dat nou niet. De eenzijdige warmte is waarschijnlijk dodelijk voor de gistcellen. Maak dan liever een baddoek heet/warm en wikkel die om de beslagkom. Als je een kloek bent, mag je er ook op gaan zitten. 37 graden is ideaal.
Grrr//Hugo
Haha, foutje Spanje. Thailand ligt nog altijd boven de evenaar, dus winter hier. Best wel koud hoor 's avonds op de motor...hehe...zal wel de vochtigheidsgraad zijn.
Hallo BBB's = buitenlandse bollen bakkers. Ik zit in Egypte en kreeg het ook te pakken. De Oliebollenbakkoorts. Ook ik zat met de vraag: geen verwarming en geen oven,dus hoe moet 't deeg rijzen? maar ik ga het proberen met de haarfohn erbij te leggen. Mogelijk dat de warmte die tegen de beslagpot straalt. IDEE?
genoeg verwarmt. lucht helpt
Bedankt voor de tips Hugo en Serge. Ik maak even de opmerking voor Serge dat het hie dus winter is en als ik me niet vergis in Thailand zomer. Heb ik het mis dan hoo ik het wel.
Het recept van deze pagina is goed. Melk en ei maakt alles zachter en droger. Mr Spanje kan mogelijk zijn beslag in de zon zetten op een luwe plek. Koud zeg in Spanje. Hier in Thailand is er een ideale rijs-temperatuur van 27 graden. Beslag vliegt omhoog. Heb de Thais alvast laten proeven en wat denk je? Ze willen morgen nog meer. Ik ben hier verdorie niet om te werken!
Groeten///Hugo
Hallo Spanje en alle anderen,
In Spanje schijnt vast wel de zon. Zet het deeg dan in de zon en op een plek waar geen wind/trek is. Zelf woon ik in Thailand en op dit moment een ideale rijs-temp van 27 graden.
Ik vind de originele receptuur hier zonder eieren en melk best goed. Het geeft een minder zachte korst en minder droog resultaat; het is maar waar je voor kiest natuurlijk. Een kermisbol is lekker op zijn tijd, maar die van moeders waren toch ook wel goed, met rozijnen en appel. Kon je nog dagen van eten. Heb hier in Chiang Mai de Thai alvast oliebollen gegeven als proef. Ze willen er morgen nog meer. Ben hier niet om te werken....hoe is het?
Gr Hugo
Hallo Spanje,
Ik weet niet of je in het bezit bent van een oven maar je kunt proberen om je deeg daar in te laten rijzen op de laagste temperatuur. Neem in plaats van een emmer een grote (soep) pan en dek die af zodat het deeg niet kan uitdrogen!
Een smakelijk en gelukkig 2008,
Serge uit Duitsland
Ik heb een meer tchnische vraag. Ik woon in Spanje in de buurt van Malaga. Het is nu dagelijks zo´n 17 graden op de dag, echt koud dus niet. In huis dezelfde temperatuur. Nu komt het: ik heb dus geen verwarming! Hoe warm moet de plek zijn om het beslag te laten rijzen?? Iemand die een suggestie heeft?? Bedankt alvast en voor iedereen een voorspoedig 2008 en ik hoop voor mij met oliebollen op de 31e.
Probeer deze eens;
1kg bloem
32 gr gedroogde gist
80 gr gember
70 gr citroenrasp
200 gr rozijnen
200 gr krenten
(krenten en rozijnen 18 uur wellen in water met 100ml rum)
500 ml water
500 ml melk
25 gr suiker
2 theelepels zout
bereiding veelal gelijk aan alle recepten,
3,5 minuut bakken op 165 gr
3 minuten afbakken op 180 gr.
Veel genietplezier ervan, de smaak is geweldig!
Wel grappig, die professionele op- en aanmerkingen. Het recept zoals het hierboven staat, komt van de 2000 (of 2001)-winnaar van de AD Oliebollentest. Je zou denken dat deze profi toch wel redelijk met het product is beziggeweest, en bewust heeft gekozen voor citroen, kaneel, iets minder gist en de rest van de bereidingswijze. Het recept is overigens jaren geleden gepubliceerd op de site Van Harte. Leuk om het hier terug te vinden! De meerwaarde van eieren en roomboter zie ik trouwens niet, het deeg kneedt zo al erg gemakkelijk. Succes met bakken, ze zijn erg lekker!!!!
Dit recept verdiend de nodige aanpassing.
het water dient voor zeker de helft vervangen te worden door melk.
Kaneel dient weggelaten te worden of in ieder geval pas als het beslag klaar is te worden toegevoegd(div met aantasting deegstructuur.
het gist moet minimaal 10 procent van het bloemgewicht zijn.
en de vulling minimaal 50 procent van het bloemgewicht,om er voldoende smaak aan te geven.
Tevens verdient het de voorkeur aan dit recept 2 eieren toe te voegen.
He serge kneed het echt goed af hoor dat het echt elastisch is en de melk(poeder) is voor het smeren van de gluten(tarwe eiwit)dat maakt het juist elastisch eet smakelijk
Hallo Bakker Jan,
Zoals bij veel recepten heeft idere profie wel wat op of aan te merken. Jou recept is gewoon een heel ander recept en zou als nieuw recept ingedragen moeten worden. Ik ga het graag uitproberen. P.s. dat met die melk heb ik altijd al gedaan en het citroensap laat ik ook weg daarintegen neem ik graag de schil!
Serge
Hier nog even het recept Voor 25 pers
750 gr bloem.60 gr gist.15 gr zout.35 gr suiker.60gr r-boter.1 ei.640 gr lauwe melk.
Vulling 300 gr rozijnen. 75 gr krenten. 75 gr goud renet.
heel veel plezier en eet smakelijk.
Dag olibollen bakkers,ik ga niks afkraken hoor begrijp mij goed. Het recept wat hier staat is niet echt wat.Het water moet vervangen worden door lauwe melk of voeg melkpoeder toe aan het recept en aub verse gist 80 gr is prima en los deze op in de lauwe melk doe dat sterke patent bloem in de kom en voeg dan als je al aan kneden bent de suiker en het zout toe.
citroen sap weg laten en een ei en 50 gr roomboter en naar smaak kaneel toevoegen (kaneel droogt namelijk uit kneed het deeg goed af in een kneed maciene (planeet menger) totdat het beslag los laat van de kom.
Laat het beslag even rijzen in de kom (10 min) en voeg dan 300gr rozijnen 100 gr krenten en eventueel appel toe en meng dit kort door het beslag totdat het er goed door heen zit.
Laat dit alles rijzen bij bv kachel +- 20 a 30 min goed los komen en voor het bakken even doorslaan.
Het bakken staat wel goed aangegeven.
Heel veel sucses met bakken en als je je hier echt aan houd krijg je de lekkerste oliebollen
mvg bakker Jan
Hoi,
De hoeveelheid gist staat voor verse gist.
Vor poedergist heb je maar de helft nodig.
Verse gist gaat wel beter om olliebollen te bakken.
Ik heb ze vorig jaar gemaakt met en zonder appeltjes en rozijnen.
Ze zijn echt lekker.
Ze staan dit jaar weer op het nieuwjaarsmenu.
Hallo Robert,
Ik heb het gemaakt met poedergist (kon geen bakkersgist in Duitsland krijgen)Mijn tip (nogmaals) vervang een deel van het water door (bruin) bier.
Voor de hoeveelheid verse gist kun je het beste even de bakker vragen!
Vervang de appeltjes eens door peertjes uit blik of door gestoofde peertjes. Bestrooi deze eerst door een beetje kaneel voordat je ze in het beslag doet (enige tijd laten inwerken voor je ze in het beslag doet). Ook daar past ananas heel goed bij. Als beste vers en redelijk rijp.
Groetjes en eetsmakelijk, Serge
Bij ons in Duitsland worden rond de karnaval een soort olibollen gebakken. zogenaamde "krapfen". Ik vind het dus helemaal niet zo gek om die olibollen ook in februari nog te maken! De oorsprong van de olibol licht ook bij de Germanen. Ze werden gegeten tijdens de offerfeesten in de winter.De vruchten (krenten en rozijnen en appel) waren symbool voor vruchtbaarheid. De appel word trouwens in de olibol gedaan om de olibol wat langer fris en vers te houden. Daarnaast smaakt het natuurlijk ook heel lekker.
Voor ons klopt het recept niet. Mijn man doedt er nog krenten bij en een flesje oud bruin bier in.En geen kaneel en appelstukjes. Dit zijn meer zrozijnen bollen.
Leuk recept met tarwebloem. Ik heb tot nu toe in 20 minuten tijd verschillende recepten voor oliebollen gevonden. Dit is de 2e met tarwebloem. Het leuke is dat er veel verschillen zitten in de hoeveelheid van de ingredienten maar dat de basisbestanddelen meestal gelijk zijn