RECEPTEN
COLUMN
KOOKCLUB
HOME
LEDEN
TOEVOEGEN RECEPT ZOEKEN RANGLIJST
GebruikersnaamWachtwoord
Registeren
Google
RECEPTEN
BBQ & GRILLEN
BIJGERECHTEN
BROOD
DIEET & SLANK
DRANKEN
FAIRFOOD
HAPJES
HOOFDGERECHTEN
IJS
KINDEREN
MAKKELIJK & SNEL
NAGERECHTEN
ONTBIJT & LUNCH
SAUZEN & DRESSINGS
SNACKS
SOEPEN
SPECIALE GELEGENHEDEN
TAARTEN, GEBAK & IJS
VERGETEN GROENTEN
VOORGERECHTEN
KOOKVIDEO'S
HERKOMST
GEBRUIKERS
RECEPT ZOEKEN
KOUDE MET GROENTE MET VIS MET VLEES MET ZUIVEL
Print dit receptSMS de ingrediënten naar je mobiele telefoonEmail dit recept naar een vriend of vriendin Voeg dit recept toe aan mijn favorieten
Erwtensoep

Bereidingstijd: 120 minuten
Personen: 4
Herkomst: Nederland
Categorie: Soepen - met Groente
Recept is van: Bobby
Ingrediënten
  • 300 gram spliterwten
  • 400 gram schouderkarbonades
  • 2 laurierLaurier blaadjes
  • 8 takjes bladselderijBladselderij
  • 3 kruidenbouillontabletten
  • 200 gram knolselderijKnolselderij
  • 2 aardappelenAardappel
  • 2 uienUi
  • 200 gram preiPrei
  • 300 gram winterwortel
  • 5 takjes peterseliePeterselie
  • 1 rookworst
  • 1 eetlepel Blue Band Vloeibaar (mag ook andere boter zijn)
  • zoutZout
  • peperPeper
  • Ingrediënten ontvangen per SMS?
    Handig als je boodschappen gaat doen!
    SMS INFO RECEPT 31404 naar 3010
    0,35 cent p.o.b. maximaal 2 bericht(en)
    Bereiding
    Week de spliterwten volgens de gebruiksaanwijzingen.
    Doe de spliterwten, karbonades, laurierblaadjes, 4 takjes selderijblad, bouillontabletten en 2 liter water in een pan.
    Breng het aan de kook en laat het ca. 45 minuten op laag vuur koken.
    Schil intussen de selderijknol en aardappelen en snijd ze in blokjes.
    Voeg ze na 30 minuten aan de erwten toe.
    Pel en snipper de uien. Maak de prei schoon en snijd ze in ringen. Schrap de wortel en snijd hem in blokjes. Knip de peterselie en de rest van de bladselderij fijn. Snijd de rookoworst in plakjes.
    Schep het vlees uit de soep en snijd het in stukjes.
    Haal de laulierblaadjes, selderij en peterselie uit de soep.
    Verwarm de margerine. Fruit de ui ca. 3 minuten Roer prei, wortel, bladselderij, peterselie, rookworst, het vlees en de soep erdoor.
    Voeg water toe als de soep te dik is.
    Kook nog ca. 10 minuten. Breng op smaak met zout en peper.
    Opmerking
    Dit is erg lekker met grof bruinbrood of roggebrood.

    Erwtensoep staat ook wel bekend als Snert!
    Stem of voeg toe op
    Plaats dit recept op eKudos Plaats dit recept op MSN Plaats dit recept op Twitter Voeg onze Gadget toe op je iGoogle Voeg onze widget toe op je Hyves Voeg de KookJij iPhone/iPod app toe aan je iPhone/iPod Bekijk de nieuwste recepten via RSS Mail dit recept naar een vriend of kennis Voeg dit recept toe aan mijn favorieten SMS de ingrediënten naar je mobiele telefoon
    Reacties
    jap
    Reactie is niet OK
    Reactie van: jap @ 13 Feb 10 10:29
    Groot gelijk Rob, vermicelli nooit doen.

    Rob H.
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob H. @ 13 Feb 10 10:19
    In reactie op Hennie's nachtelijke suggestie: Ik ontraad vermicelli ten zeerste. Buiten kippensoep en vermicellisoep is er eigenlijk geen soep denkbaar, waarin dit product een in positieve zin toevoegende betekenis heeft. Mocht je een ander bindmiddel willen dan aardappel, gaar dan liever nóg een half selderijknolletje of enkele pastinaken in de magnetron, pureer deze met de staafmixer en voeg deze toe als de soep zo goed als klaar is. Maar vermicelli: NOOIT doen. Succes.

    martin melgert
    Reactie is niet OK
    Reactie van: martin melgert @ 13 Feb 10 08:33
    Heb deze soep voor de eerste keer gemaakt het was verrukkelijk.

    hennie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: hennie @ 13 Feb 10 04:05
    Vervang de schouderkarbonade eens voor een stukje buikspek en voeg eens een verse worst en een droge worst toe, verder kan je aardappel ook vervangen door vermicelli, word de smaak zachter van.

    limboland
    Reactie is niet OK
    Reactie van: limboland @ 31 Jan 10 15:55
    NOu inderdaad met een beetje eigen fantasie lukt het ook wel. Met andere woorden de snert was super lekker.Voor herhaling vatbaar.

    will
    Reactie is niet OK
    Reactie van: will @ 29 Jan 10 13:04
    Zalig recept, simpel.... heb alles in de crockpot gedaan. Dat is geweldig en een soepie - ongelooflijk - De meeste hol. recepten kunnen in een crockpot. Heb je er nog geen koop er één. 's morgens aanzetten en bij thuiskomst smullen maar.

    Liske
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Liske @ 28 Jan 10 08:25
    Peterselie kun je gewoon meetrekken met de rest, maar voor de afwerking kun je het best geknipte peterselie op het laatst over de soepkop strooien, dat ziet er mooi uit.

    monique
    Reactie is niet OK
    Reactie van: monique @ 27 Jan 10 17:20
    En anders kun je altijd nog een boterham met kaas nemen.

    Bianca
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Bianca @ 27 Jan 10 17:15
    Ik heb in het begin zoals gezegd de bladselderie meegekookt en zelf bedacht daar ook wat peterselie bij te doen. Let wel op dat je dus hele takjes erin doet en nog niet de geknipte selderie en peterselie. Die doe je later pas met het uitje, wortel en prei erdoor. Verder was de soep bij mij wel gelukt. Heb alleen ribben gebruikt en rookworst. Vond het echt lekker voor de eerste keer. Ga hem nu dit weekend maken ivm mijn zoontjes verjaardag. Hoop dat de reacties van de familie en vrienden dan lovend is.

    Rob H.
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob H. @ 27 Jan 10 16:32
    Ja, Limboland, dat is een waardevolle suggestie van Mo: 'Kook op gevoel'! Maar probeer ook eens iets nieuws. Doe bijvoorbeeld alle ingrediënten tegelijk in de pan, laat het pakweg anderhalf uur rustig aan koken en vertel ons allen daarna hoe de soep is geworden. Misschien maken wij wel een hoop gedoe, terwijl het ook de easy way kan. Succes, Rob H. En vergeet het chilipepertje niet, tegen de vlakke smaak!

    monique
    Reactie is niet OK
    Reactie van: monique @ 27 Jan 10 15:14
    Gewoon het recept goed lezen!Op het laatst volgens mij.Gewoon een beetje op gevoel koken,wordt ie het lekkerst.

    limboland
    Reactie is niet OK
    Reactie van: limboland @ 27 Jan 10 14:59
    Monique bedankt voor je reactie.Maar ben nu nog niks wijzer.Ja dat ik de peterselie niet terug zalvinden maar wanneer doe ik alles in de soep? En kan ik de groeten nu wel of niet gelijk meekoken?Ik laat me weer verrassen op een antwoord

    monique
    Reactie is niet OK
    Reactie van: monique @ 27 Jan 10 14:42
    Het is niet nodig spliterwten te weken.Hoe meer erwten hoe dikker de soep.Gebakken spekjes erin is heerlijk. En... veel succes met het eruit halen van de peterselie! Ik kon het namelijk niet meer terugvinden haha

    limboland
    Reactie is niet OK
    Reactie van: limboland @ 27 Jan 10 14:13
    ben het recept aan het lezen en zie staan dat ik op een gegeven moment de peterselie uit de soep moet halen maar wanneer moet die erin?En de wortel de prei bladselderij en peterselie kan ik die ook gelijk met het water meekoken? Iedereen is lovend over dit recept maar vind het een beetje onsamenhangend uit gewerkt.Maar ik ga me best doen.

    jap
    Reactie is niet OK
    Reactie van: jap @ 22 Jan 10 18:10
    Ik heb hele en halve erwten gebuikt, de hele heb ik wel geweekt maar de halve is absoluut niet nodig. Wassen en in de pan. Succes.

    Bianca
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Bianca @ 22 Jan 10 11:08
    Heb de ingredienten in huis gehaald. Nu staat er op de verpakking van de spliterwten niet dat ze geweekt moeten worden. Is dat echt nodig of kan ik ze gewoon even wassen en gelijk koken?

    Tina
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Tina @ 19 Jan 10 23:13
    Het is me gelukt.Me schoonouders vinden het heel lekker en zijn heel trots op me.geweldig recept ook voor beginners

    lotte
    Reactie is niet OK
    Reactie van: lotte @ 19 Jan 10 22:42
    Ik heb echt spliterwten gebruikt, waarschijnlijk heb ik de erwten met het vlees toch aan laten bakken, bedankt voor je reactie

    vincent
    Reactie is niet OK
    Reactie van: vincent @ 19 Jan 10 22:01
    Tip: geen bruine bonen maar spliterwten gebruiken, let op wat er op verpakking staat. Mijn soep was overigens gewoon groen. Niet laten aanbakken is misschien ook goed idee

    lotte
    Reactie is niet OK
    Reactie van: lotte @ 19 Jan 10 21:29
    Hoe komt het dat de erwtensoep niet een groen maar bruine kleur heeft?

    Peter K
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Peter K @ 17 Jan 10 16:48
    Ik had er de volgende dag bijna mes en vork voor nodig echt een top recept. heb in de vriezer nog een liter of 5 staan, dus laat de kou nog maar even blijven. Al ben ik zo gek om dit van de zomer ook te eten hoor. Echt een top recept.

    lidy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: lidy @ 17 Jan 10 15:59
    Monique, of je hebt er te weinig erwten in. Je kan zoals ik al eerder zei wat aardappelen meekoken of aanmaken met aardappelzetmeel. Hoop dat het je nu wel lukt

    monique
    Reactie is niet OK
    Reactie van: monique @ 16 Jan 10 21:47
    veel te waterig!

    paula
    Reactie is niet OK
    Reactie van: paula @ 12 Jan 10 15:30
    Ontzettend lekkere soep!! Vandaag voor de eerste keer in mijn leven erwtensoep gemaakt, en dan is dit wel een super recept! Dankjewel!!

    lidy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: lidy @ 12 Jan 10 00:56
    hahahahaha Rob. Maar je hebt dan wel een goed gevulde maaltijdsoep. Familie en vrienden zijn er dol op. Ook mijn collega's. Ze vragen steeds wanneer maak je weer die heerlijke snert. Probeer maar eens is echt verrukkelijk.

    Rob Hoeboer
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob Hoeboer @ 11 Jan 10 19:19
    Én hamschijf, én krabbetjes, én schouderkarbonade, én speklapjes. En dan ook nog rookworst. Brrrr, zoveel KAN niet lekker zijn. Less is more, geldt ook hier!

    lidy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: lidy @ 11 Jan 10 15:12
    Ik doe het zo: Spliterwten laat ik wel 1 nacht weken. Een hamschijf, krabbetjes en schouderkarbonades. Die doe laat ik met de erwten garen. Dan vlees eruit en ontbotten. Klein snijden. Zout en wa peper toevoegen. Alles weer in de pan. Knolselderij, prei, uien, wortelen fijngesneden erbij doen. Ik doe er ook wat speklapjes in. Die haal ik er net voor het eten weer uit. Lekker erbij op roggebrood. Ik gebruik geen bouillontabletten. Doe er wel een scheut zoute ketjap bij. Aardappelen rauw geschaafd om de soep wat dikker te maken. Dit kan ook met aardappelzetmeel. Een kwartier voor het eten de selderij fijngesneden of geknipt erbij met de rookworst. Naar smaak wat nog wat zout, peper en zoute ketjap toevoegen. Eet smakelijk

    lidy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: lidy @ 11 Jan 10 14:25
    Ik laat de spliterwten wel een nacht weken.Maar dat is persoonlijk. Verder doe ik er krabbetjes een hamschijf en schouderkarbonades in. Laat alles even garen. Vlees eruit en de botten eruit en dan fijnsnijden. Prei, knolselderij wortelen, uien, koop ik los en snij deze fijn. Teveel dan in de vrieser voor de volgende ronde. Ik doe er zout en peper en gebruik geen bouillonblokjes. Daarvoor in de plaats doe ik een flinke scheut (naar snaak) zoute ketjap. Verder om de soep wat dikker te maken doe ik geschaafde rauwe aardappel erin. Als dat niet werkt kan je er aardappelzetmeel in doen. Boter gebruik ik niet. Is al vet genoeg. Daarna als alles bijna gaar is doe iker speklapjes (heel) in. Een kwarties van te voren doe ik de bladselderij en de rookworst erin. Vlak voor we gaan eten haal ik de speklapjes eruit. Dit is lekker op roggebrood erbij. Ik maak altijd een hele grote pan. Voor de kinderen die vinden het lekker en komen dit graag halen. Het restant in de vriezer. Lekker makkelijk. Trouwens wanneer de tomaten in de aanbieding zijn maak ik verse tomatensoep. Wel met balletjes gehakt. Doe dat in de vrieser (in porties) Wanneer ik onverwacht visite krijg ontdooien en vermicellie erbij. Is zo klaar.

    jap
    Reactie is niet OK
    Reactie van: jap @ 11 Jan 10 10:57
    Ooit wel eens een erwtensoeprecept zonder wortels tegengekomen Verdult?????

    Leen
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Leen @ 10 Jan 10 13:18
    Krijg er weer zo'n in als ik al die reacties lees....morgen lekker aan slag met dit heerlijke recept voor de 3e keer

    Peter K
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Peter K @ 09 Jan 10 19:01
    Zojuist het recept gemaakt, en moet zeggen de smaak is fantastiesss. Nu heb ik moeite met het wachten tot morgen. Dan is ie nog lekkerder.

    Koot
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Koot @ 08 Jan 10 12:12
    Voor de 2e keer gemaakt en weer onwijs lekker! Goed en duidelijk recept.

    vinnie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: vinnie @ 05 Jan 10 16:43
    Werkt helemaal goed! Voor de eerste keer snert gemaakt in m'n leven en hele familie was trots. En wortel hoort er gewoon doorheen. Is voor smaak namelijk heel belangrijk en bovendien gezond, meneer Verduit!

    Verdult
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Verdult @ 25 Dec 09 16:46
    Wortels in je Snert? Beetje zonde hè

    Rob Hoeboer
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob Hoeboer @ 21 Dec 09 17:53
    Kan dat zo maar, dat BlueBand dit erwtensoeprecept zonder het te vragen in zijn boekje opneemt? Lekker recept, kan goed zonder vlees. Maar doe er wel een mespuntje chilipoeder bij tegen al te vlakke smaak.

    Bobby Rodenburg
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Bobby Rodenburg @ 20 Dec 09 17:28
    Fijn dat iedereen het lekker vind

    Liane
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Liane @ 07 Dec 09 10:36
    Was weer een succes op sinterklaasavond! echt traditioneel maak ik het dan zowiezo met dit recept!

    Julia
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Julia @ 05 Dec 09 10:29
    Echt heerlijke snert heb hem al meerdere keren gemaakt, doe er alleen 250 gr. hamlappen en 250 gr. sausijsjes in. Van de sausijsjes maak ik dan balletjes.De kruidige smaak van de sausijsjes maakt het weer wat anders.

    Elise Esselink
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Elise Esselink @ 04 Dec 09 19:32
    Hetzelfde recept staat ook in het Wannee Koekboek, zo zie je maar weer:zoals oma het maakte smaakt het best!

    Rob
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob @ 04 Dec 09 16:39
    Heerlijke snert, ik hem meerdere malen bereid. Momenteel maak ik 20 liter, voor op het werk... Ik heb het recept aangepast door er een bovenpootje bij te voegen. Uurtje van te voren de bovenpoot laten trekken en dan vervolgens dit recept toepassen.... Heeeeeeeeerlijk... En inderdaad... dit recept is idem als dat in het boek van blueband.... toeval laten we maar zeggen...

    Leen
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Leen @ 23 Nov 09 22:43
    Alle lof voor alle lekkere tips voor een heerlijke snert....maar wat ik eigenlijk nergens terug lees,is zijn die 2 ingredienten die er naar mijn zeggen gewoon in horen:een varkenspootje(mét nagel)een mergpijp en schenkel(of een hamschijf)....als ik die snert eet....is er feest en ga je gewoon 50 jaar in de tijd terug.Het is bij ons een oud familie recept,die al menig generatie's bestaat. Maar respect voor alle snert-koks.....een ieders soepje heeft wel wat,toch?

    roland
    Reactie is niet OK
    Reactie van: roland @ 03 Nov 09 17:37
    Oke, ik geloof dat wel maar ik heb het recept zaterdag zitten lezen en ik dacht ik zoek op internet of er variatie is op dit recept, ik kwam op deze site terecht en zat het te lezen en dacht dit heb ik al gelezen, ik legde het boek er naast en het staat er echt precies het zelfde, misschien heeft blue band het recept dan overgenomen? ik weet het niet, maar ik bedoelde er niets mee, maar het was me opgevallen gr roland

    bametz-saffrie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: bametz-saffrie @ 03 Nov 09 16:37
    Beste Roland, Dit recept heb ik niet uit een boek (die jij noemde) .Mijn moeder maakte het al in Indonesia en het is een recept die zij weer van mijn oma heeft gekregen. Ongetwijfeld zullen er meer mensen zijn die het recept kennen en het ooit ingestuurd hebben; in MIJN geval is dat dus niet zo.Waarvan akte!

    Elise
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Elise @ 31 Okt 09 17:51
    o ja spekblokjes en één kookworst dan smaakt het geheel naar kookworst i.p.v. erwten

    Elise
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Elise @ 31 Okt 09 17:50
    Met een ijsbeente getrokken is de soep gewoon véél lekkerder. En wij doen er nóóit boter bij ook gewoon bouillonblokjes van Maggi en géén kruidenblokjes

    Henny
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Henny @ 31 Okt 09 17:37
    ook is dit recept van bobby hij kan het goed ook op de smaak brengen van de erwtensoep.maak gewoon deze soep en dan zeg je of jij hij is best lekker hahahahahaha

    Maggy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Maggy @ 31 Okt 09 15:02
    Lucienne, weeg je de spliterwten nat of droog? Met 750 gram droge erwten in dit recept kun je de soep met hamer en beitel eten!

    Maggy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Maggy @ 31 Okt 09 15:00
    Nee, het mag niet. De auteurswet is daar streng in. Alleen kan er pas worden opgetreden als de auteursrechthebbende erover klaagt. Dat heeft Blue band niet gedaan, en nu hun merk hier 2x te vinden is zullen ze vast geen bezwaar maken

    roland
    Reactie is niet OK
    Reactie van: roland @ 31 Okt 09 13:56
    Tuurlijk mag dat, maar inderdaad, het is netjes om de bron te vermelden

    liske
    Reactie is niet OK
    Reactie van: liske @ 31 Okt 09 13:31
    Er staat ook niet in de spelregels dat je niets mag overnemen uit een boek. Wel is het aardig om er dan je bron bij te vermelden. Ik denk dat er veel meer recepten op deze site staan die uit een boek komen dan dat ze zelf verzonnen zijn. Je mag je favoriet toch delen met anderen?

    roland
    Reactie is niet OK
    Reactie van: roland @ 31 Okt 09 12:31
    Leuk recept, maar het is letterlijk over genomen uit het kookboek "van piepers tot pasta"een uitgave van blue band i.v.m 75 jaar bestaan

    bametz-saffrie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: bametz-saffrie @ 10 Sept 09 00:51
    heeft iemand weleens gehoord van "katjang-idjo soep? In plaats van spliterwten,koop je (groene) mung-bonen in de toko;van die mung-bonen wordt taugé gemaakt,maar in Indonesia wordt het gebruikt om erwtensoep van te maken.Men gebruikt er kippenvlees in(Islamieten eten géén varken)Of gebruik kippenboullionblokjes.Volg het recept zoals je gewemd bent en misschien hoor ik nog wel een reactie.Vóór het opdienen véél seldery erin.Succes!!

    Lucienne
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Lucienne @ 08 Mei 09 16:52
    Heerlijk dit recept!!! Ik heb er wel ong 750 gram geweekte spliterwten ingedaan, anders word de soep te dun.

    Fleur
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Fleur @ 20 Apr 09 16:17
    Ik heb het recept gebruikt voor school moesten een echt hollands gerecht hebben noujaa het recept dan maar erwtensoep is zooo lekker!!

    latifa
    Reactie is niet OK
    Reactie van: latifa @ 01 Apr 09 09:49
    ik denk dat het wel leuk is om te maken we hebben een soort programma op school en we gaan erwten soep maken. en daarna verkopen voor onze school en er zijn meerdere kinderen die iets gaan maken bijv. salade,fruitsalade,gezonde broodjes enz. enz. het gaat leuk worden maar ieder geval hoop ik dat uw recept van erwten soep ons goed zal helpen. dit project van school doen we op dinsdag 21 April

    Djildauw
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Djildauw @ 06 Mrt 09 14:49
    Lekker toch

    jannie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: jannie @ 04 Mrt 09 14:49
    Ik doe altijd 2 droge worsten in de erwtensoep.Heerlijk!!!

    Boerinneke
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Boerinneke @ 17 Feb 09 21:42
    Heerlijke soep!!! Lekker met kleine knakworstjes erin. Mmmm En gelijk voor een paar dagen een lekker soepje! Een echte aanrader.

    Maggy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Maggy @ 14 Feb 09 16:29
    Voor die bruine soep, zie reacties dec 2007, heb ik twee mogelijkheden: 1- het vlees was rijk aan bloed en dan kennelijk niet met sulfiet behandeld, dus prima natuurlijk; ook uit het merg van een bot kan veel bloed vrijkomen. Na doorkoken verdwijnt die kleur weer. 2. Als de pan een dunne bodem heeft, droge erwten in de pan, andere ingredienten erop, hoog vuur, de erwten zwellen op, plakken aan de bodem en verbranden nog voor je water aan de kook is. Dat laatste is mij ook 1x overkomen toen ik in een onbekende pan op een onbekend fornuis kookte. Zelfs met een paar liter water en vochtrijke groente er bovenop kunnen de erwten op de bodem kurkdroog worden en verbranden voor je er erg in hebt. Als je de erwten weekt (voor spliterwten eigenlijk niet nodig) of bovenop de groente gooit, kan dit probleem niet gebeuren. Eerst erwten koken en dan pas groente erbij heb ik nooit gedaan.

    Gina
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Gina @ 14 Feb 09 12:31
    met een scheutje pastis of pernod wordt ie ook heel apart

    gerrit
    Reactie is niet OK
    Reactie van: gerrit @ 13 Feb 09 13:07
    ik doe in plaats van karbonade er vleeskrabbetjes in en verse worst in plaats van rookworst heerlijk

    ger
    Reactie is niet OK
    Reactie van: ger @ 13 Feb 09 12:44
    Het is de derde keer dat ik deze soep maak dat zegt genoeg ps 500g spliterwten doe ik dan heb ik samen met de rest 5LITER super soep!

    betsie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: betsie @ 04 Feb 09 17:33
    Bedankt voor een heerlijk recept! De consistentie en smaak van de soep zijn perfect: niet brijachtig en plakkerig maar los en rijk van smaak. Heb zelf 500 gram erwten en 2.5 litre water gebruikt. Ook heb ik de groenten langer laten koken, een beetje laten afkoken.

    Doortje
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Doortje @ 31 Jan 09 12:21
    Dat recept hou ik voor mezelf.

    Rob Hoeboer
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob Hoeboer @ 28 Jan 09 22:00
    Dorothy, ik ben wel heel benieuwd waarin jouw eigen heerlijke recept van erwtensoep verschilt van deze soep. Wil je dat met ons delen?

    Dorothy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Dorothy @ 28 Jan 09 20:31
    Ik weet niet waar ik het aan te danken heb dat ik elke keer reacties binnen krijg over die erwtensoep, ik heb er niet om gevraagd, ik heb zelf een heerlijk recept van erwtensoep, er komen ook geen reacties van andere overheerlijke recepten van andere bij binnen. Zo kan je inderdaad een waslijst van reacties verwachten. Ik vind de recepten van Marijke Geurts ook geweldig en die reacties worden niet automatisch doorgestuurd.

    y
    Reactie is niet OK
    Reactie van: y @ 25 Jan 09 13:30
    Spliterwten hoef je niet te weken.

    derbyke
    Reactie is niet OK
    Reactie van: derbyke @ 24 Jan 09 19:54
    Hallo Ron , voor u dan ook ne proficiat maar tss haakjes waar vind ik uw recepten hier op kookjij ...denk dat ik er naast kijk maar ik vind ze niet. Groetjes van ons 3

    derbyke
    Reactie is niet OK
    Reactie van: derbyke @ 24 Jan 09 19:29
    Ja Bobby ik denk het ook da's nog eens een tien waart als je ziet de reacties ne dikke proficiat. Groetjes van ons 3

    Henny
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Henny @ 24 Jan 09 13:04
    deze erwtensoep van Bobby is zo lekker ja Bobby weet hoe het moet

    ger
    Reactie is niet OK
    Reactie van: ger @ 24 Jan 09 11:20
    ruikt lekker

    Irma
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Irma @ 15 Jan 09 18:41
    Is dit niet erg veel voor 4 personen? zoja voor hoeveel is dit dan ongeveer?

    trudy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: trudy @ 15 Jan 09 17:12
    gebruik eens een keer geen split erwten maar gewone, 1dag en nacht laten weken en dan zachtjes laten pruttelen smaakt veel beter.

    liske
    Reactie is niet OK
    Reactie van: liske @ 14 Jan 09 13:39
    Met een eigen draai eraan laat je zien dat je lef hebt m.b.t. koken en zelf maak ik de soep meestal op de klassieke manier (zoals recept) maar ik kijk ook weleens naar andere ingredienten om erbij te doen, zoals een spaans pepertje voor wat pit of wat extra kruiden zoals tijm.

    Harold
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Harold @ 10 Jan 09 21:09
    van een half ons paling maak je geen vissoep. maar oke smaken verschillen maar het is wel zo dat de speciale rooksmaak van de gerookte paling iets extra's geeft aan de erwtensoep

    ron
    Reactie is niet OK
    Reactie van: ron @ 10 Jan 09 18:28
    Hallo Dit heeft niets met erwten soep meer te maken. Maar smaken verschillen.Ik denk dat je beter dan vis soep kunt maken.

    Henny
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Henny @ 10 Jan 09 18:19
    ja harold sorie wat ik tegen jou had gezegt het,ook is bobby zijn erwtensoep zeer lekker,ja harold jij had het over de paling wat er ook lekker door heen is zal mijn ook wel goed smaaken ik wil jou bedanken voor jou moeite ik ben zelf geen kok maar weet heel veel van koken af ook maak ik zelf recepten voor kookjij.nl

    Harold
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Harold @ 10 Jan 09 17:34
    O ja Henny wanneer je de gerookte paling bedoelt? die tip heb ik van TV van een jaar terug van de uitzending wie maakt de beste erwtensoep. deze soep werd toen als best bekroond dus ik heb dat ook eens geprobeerd en werkelijk dat smaakte fantastisch nogmaals de soep van Bobby is perfect

    Harold
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Harold @ 10 Jan 09 17:31
    Henny je hebt het verkeerd gelezen deze soep is werkelijk perfect alleen onze schaatsvrienden hadden het over drap en bagger tot dat ze het gegeten hadden snap je?

    Henny
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Henny @ 10 Jan 09 16:57
    Ik kom even terug op de Reactie van Harold Deze ertwernsoep van bobby is erg lekker, harold,ook is dit recept niet van mijn maar ook laat ik mijn niet door jou dit recept van bobby zijn erwtensoep af radden nee zijn soep is nog nooit door iemand zo als jou af gekraak nee, jij bent niet goedwijs.ik neem mijn petje af voor de kok bobby.

    Gert Bernardus
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Gert Bernardus @ 10 Jan 09 13:21
    WK Snertkoken is dit jaar op vrijdag 13 februari in de Euroborg in Grongingen

    Harold
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Harold @ 09 Jan 09 21:19
    O ja vergeten het resultaat te vermelden,Zijn met een grote groep vrienden wezen schaatsen ik had belooft de inwendige mens te versterken dmv deze soep.Veel commentaar die drap eet ik niet en dit lust ik niet.Maar niets gezegd.Soep opgedient met lekker vers roggebrood mooi stuk spek erbij gesneden etc etc totaak 15!! liter gekookt de drap de bagger is op!!!!!!! leuk toch haha

    cornel sandu
    Reactie is niet OK
    Reactie van: cornel sandu @ 09 Jan 09 14:26
    Men is vergeten bij het recept de hoeveelheid water aan te geven!

    Bea
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Bea @ 08 Jan 09 17:22
    Ga, morgen de soep maken,mmmm,, lekker voor het weekend!Gr,Bea

    John
    Reactie is niet OK
    Reactie van: John @ 08 Jan 09 16:59
    Met een snelkookpan (zie verderop) gaat het niet alleen heel snel en met behoud van smaak, het is ook perfect uitgangspunt voor een "hooikist". Ik kook drie kwartier daarna zet je de pan op wat oude kranten, een stel oude jassen erover: Uren later nog kokend heet en "bestorven". Alles valt zo uit elkaar, een staafmixer is echt onnodig. Ideaal om rustig op je gemak en ruim van te voren je snert te maken.

    Harold
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Harold @ 07 Jan 09 19:50
    basis recept is prima.. een echte smaakmaker is een half ons gerookte paling toevoegen

    marga
    Reactie is niet OK
    Reactie van: marga @ 07 Jan 09 16:03
    Heerlijk smaakt erwtensoep, maar met de reactie van Karin ben ik het helemaal eens, het smaakt nog veel beter met wat knoflook erin. Als de soep klaar is nog een beetje maggi en natuurlijk heerlijke verse peper uit de molen er bovenop. Heerlijk

    greet
    Reactie is niet OK
    Reactie van: greet @ 04 Jan 09 09:22
    Het is erwtensoep als je het vers bereid eet. Dagje laten staan en je hebt snert. Wel zo lekker

    Karin
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Karin @ 29 Dec 08 16:30
    Buiten vriest 't. De eerste marathon op ijs werd gisteren geschaatst! Ik kreeg zin in erwtensoep en hmmm... nu staat de soep lekker te pruttelen. Ons mam deed er vroeger nog wat teentjes knoflook onder, dus die heb ik er hier ook nog even bij gedaan. Tjeetje, 't ruikt zoooow lekker he. Ik krijg honger!

    ronvan loorbeek
    Reactie is niet OK
    Reactie van: ronvan loorbeek @ 28 Dec 08 20:27
    Hallo Weer een toevoeging voor ons lekker soepje namelijk (kasler rip)

    conny
    Reactie is niet OK
    Reactie van: conny @ 28 Dec 08 18:06
    Het is heerlijk

    snert
    Reactie is niet OK
    Reactie van: snert @ 09 Dec 08 15:13
    ben benieuwd hoe die gaat smaken ik ben hem nu aan het bereiden, maar split erwten hoef je niet te weken volgens het zakje

    n.smid
    Reactie is niet OK
    Reactie van: n.smid @ 03 Dec 08 13:57
    Hallo lieve mensen het recept van deze erwtensoep of wel SNERT is niet van mij, ik krijg de indruk dat jullie dat allemaal denken. Ik heb alleen maar gereageerd dat we het 'n super lekkere soep vinden. Sorry voor het misverstand

    ronvan loorbeek
    Reactie is niet OK
    Reactie van: ronvan loorbeek @ 03 Dec 08 13:28
    hallo Volgens mijn weten hebben diverse mensen hier aan hun medewerking aan verleend grtn Ron

    annie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: annie @ 03 Dec 08 12:59
    weet ik nog niet

    brandaris
    Reactie is niet OK
    Reactie van: brandaris @ 24 Nov 08 12:37
    Hallo Dit Recept is niet van mijn ook kan ik wel antwoorden hier op de snert van bobby is prima

    Nellie Smid Duitsland
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Nellie Smid Duitsland @ 24 Nov 08 12:23
    Ik heb het afgelopen weekend een pan erwtensoep van 8 ltr. gemaakt want onze Nederlandse familie kwam op bezoek. De soep was zeer goed in de smaak gevallen. Het was inderdaad de ouderwetse erwtensoep of te wel 'n zeer goeie SNERT. Ik hoop hier nog vaker zeer goeie recepten tegen te komen. Onze gewaardeerde complimenten

    anita
    Reactie is niet OK
    Reactie van: anita @ 23 Nov 08 19:55
    Ik vind het helemaal niet nodig om zo veel vet te gebruiken. Ik doel op de blueband margarine (jakkes!!, neem dan echte boter als je vet wilt) Als vlees kun je ook varkensfilet lapjes nemen, smaakt net zo lekker en vooral als ze na lang koken uit elkaar vallen Schouderkarbonades hebben vaak van die botsplinters, dat heb je met filetlapjes ook niet. Overigens, je kunt beter 500 gr spliterwten en een hele knolselderij gebruiken.

    west
    Reactie is niet OK
    Reactie van: west @ 21 Nov 08 13:29
    westerland@hetnet.nl

    willem
    Reactie is niet OK
    Reactie van: willem @ 18 Nov 08 16:11
    Ik geef nog een reaktie ben hem nu aan het maken

    Bianca
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Bianca @ 15 Nov 08 18:37
    Ik heb vanmiddag 5 liter erwtensoep gemaakt. Dit om vanavond te eten en de rest in te vriezen, zodat als we trek hebben, we het op hoeven te warmen en we toch verse soep hebben. Erg lekker zo zelfgemaakt en veel lekkerder dan uit blik!

    Chiena
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Chiena @ 13 Nov 08 17:49
    Volgens mij moet het 500gr spliterwten ipv 300gr. Maar dan is ie ook wel erg lekker!

    Roel
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Roel @ 04 Nov 08 19:24
    Ieder jaar breng ik een pan erwtensoep in bij de kerkeveiling in ons dorp. Met deze soep is het echt touwtrekken geblazen....iedereen wil m proeven. Ik heb vandaag en gisteren 12 liter klaargemaakt en exact volgens het recept....jonge jonge jonge wat een topper is het!! Alleen lovende woorden en smullende mensen. Wat mij betreft niets aan het recept veranderen en lekker zo houden. Groetjes, Roel

    gerrit
    Reactie is niet OK
    Reactie van: gerrit @ 04 Nov 08 14:50
    heb veel reacties gelezen maar wat ik mis in de soep ik de verseworst mijn moeder deed dat er altijd in , kookte ze mee en snee ze daarna ik schijfjes net als de rookworst. moet je maar eens proberen is heel erg lekker. en ik eet in de zomer of winter altijd erwte soep of bruinen bone soep , zeg maar de winterkost maak mij niet uit welk jaargeijde het is als het maar lekker is

    an
    Reactie is niet OK
    Reactie van: an @ 30 Okt 08 13:18
    Als ik de uien fruit, doe ik er ook altijd een paar teentjes knoflook bij. Iedereen vraagt dan hoe die soep zo lekker is geworden, maar dat zeg ik dan natuurlijk niet, want dan krijg je zo'n reactie van: "knoflook?????"

    tess
    Reactie is niet OK
    Reactie van: tess @ 16 Okt 08 11:52
    Laatste keer dat ik erwtensoep wilde maken had ik alleen hele erwten in huis. Toch maar gemaakt en heb na het koken de hele erwten met een staafmixer gepureerd. Toen de soep helemaal klaar was (ik kook hem in de slowcoocker, dus duurt wel een paar uur), was het echt de beste erwtensoep die ik ooit gemaakt heb. Fantastisch intens van smaak en met de grove groenten en stukken vlees (van varkenspootje, rib en karbonade) was het een absoluut culinair feestje. Ik kreeg veel complimenten en nu maak ik de soep altijd met hele erwten.

    Carien
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Carien @ 15 Okt 08 19:17
    Hallo Roos, Goed wassen is wel gewenst, maar voorweken is echt niet nodig, ik vind drie kwartier koken ook kort, dat doe ik in de snelkookpan samen met het vlees dan is het echt goed gaar. Succes.

    lisa
    Reactie is niet OK
    Reactie van: lisa @ 15 Okt 08 18:10
    Hoezo Roos gekregen? Zitten ze niet in een doosje? Volgens de gebruiksaanwijzing op mijn doosje eerst goed wassen en dan in het schone water een nacht staan laten

    Roos
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Roos @ 15 Okt 08 15:41
    mijn moeder weer dus niet hoe ze die spliterwten klaar moet maken want we hebben die erwten gekregen !

    johan
    Reactie is niet OK
    Reactie van: johan @ 13 Okt 08 22:17
    recept is gebaseerd op 4 personen. als ik een grote pan erwtensoep wil maken (bijv. 8 personen) moet ik dan alle ingredienten verdubbellen?

    jose
    Reactie is niet OK
    Reactie van: jose @ 02 Okt 08 14:47
    een paar druppels azijn in een bord erwtensoep is ook heerlijk

    wies
    Reactie is niet OK
    Reactie van: wies @ 30 Sept 08 10:14
    als je een snee witbrood op de soep laat drijven,als de spliterwten in de soep zijn dan zakken ze niet naar de bodem.

    Lisa
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Lisa @ 03 Sept 08 18:28
    Het kommentaar was weer niet "van de wind" (voor de wind) Wat de knolselderij betreft Ton, ik kán niet zonder, ook niet in de gewone "zondagssoep" (zie vermisellisoep a la Lisa)daarom koop ik als het er is meer en maak blokjes die ik dan invries, bijna net zo lekker als vers.

    Ton van de Bunt
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ton van de Bunt @ 31 Aug 08 22:55
    Hoi Lisa, waar staat geschreven dat je erwtensoep alleen in de winter mag eten? En mag je geen recepten uitwisselen in de zomer. Het is toch al vervelend dat je in de zomer bijna geen knolsel kan kopen terwijl je er zoveel lekkere dingen van kan maken.

    Lisa
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Lisa @ 31 Aug 08 22:23
    Jullie willen me toch niet vertellen dat jullie nú in augustus ook erwtensoep maken! Dan is deze zomer toch écht "snert"

    Ton van de bunt
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ton van de bunt @ 31 Aug 08 22:00
    Het voorweken van split erwten stamt uit de oude doos. Hoeft niet meer. Zeker niet als je een snelkookpan gebruikt. De soep is dan in ongeveer 3 kwartier klaar. Je kan ook een hamschijf met een bouquet garni laten trekken ongeveer een halfuur in de snelkookpan. Dan het bot verwijderen en de bouillon zeven. Dan de hele boel als hamlappen, prei en spliterwten wortel selderij van de knolselderij (gewassen natuurlijk prei wat laurier. Peper en zout en 3 kwartier laten koken in de snelkookpan onder druk. Vooral lekker met HEMA worst.

    Eric
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Eric @ 31 Aug 08 20:43
    Hallo, Sinds wanneer moet je spliterwten weken?

    Ton van de Bunt
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ton van de Bunt @ 24 Aug 08 19:56
    Voor de bouillon blokjes zou ik een mergpijpje nemen. En laat die met kruiden trekken. Wat het maken sneller maakt is een snelkookpan. Dan kan de hele zaak in één keer de pan in na het verwijderen van het bot. en voor karbonades kan je hamlappen gebruiken. En dan roggebrood met spek dat is traditioneel.

    gerty
    Reactie is niet OK
    Reactie van: gerty @ 24 Aug 08 19:23
    Erwtensoep heet snert, als het de tweede dag opgewarmd wordt

    Marga
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Marga @ 18 Jun 08 09:54
    Erwtensoep is heerlijk, om de soep een nog betere smaak te geven, kan je ook nog een teentje knoflook toevoegen. Marga

    hanna
    Reactie is niet OK
    Reactie van: hanna @ 10 Jun 08 11:17
    ik had het nodig voor school het is goed gelukt ik zal tegen mijn vrienden zeggen dat ze ook wel eens soep moeten maken hanna

    Joyce van der Haar
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Joyce van der Haar @ 04 Mrt 08 16:50
    Om de soep dikker te maken kun e er ook aardappel in raspen. Vind ik lekkerder dan die blokken erin. Daarbij is de erwtensoep de volgende dag altijd veel lekkerder, maar warm nooit de pan weer helemaal op. Als er dan overlijft, is die niet meer lekker om nóg een keer op te warmen...

    Michael
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Michael @ 01 Mrt 08 18:16
    Heerlijke soep, vooral met erwtensoepmix van de AH. Lekker simpel.

    Anneke
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Anneke @ 28 Feb 08 10:46
    Een heerlijk recept, nu al een paar keer gemaakt en veel complimenten gekregen! thanx

    sjoerd
    Reactie is niet OK
    Reactie van: sjoerd @ 27 Feb 08 17:59
    ik lust normaal geen erwtensoep maar deze was echt een topper

    Frans
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Frans @ 26 Feb 08 02:31
    Wat een recept geweldig buikje zegt dank je wel

    Lenneke
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Lenneke @ 11 Feb 08 13:07
    een paar weken voor het eerst gemaakt, en zeer goed gelukt, heerlijke pan soep, maak het nu regelmatig, bedankt voor dit recept

    marcel2009
    Reactie is niet OK
    Reactie van: marcel2009 @ 01 Feb 08 14:10
    Helemaal goed!! Om je vingers bij op te eten!! Straks weer een grote pan voor tijdens de carnavalsoptocht. Hoop maar weer dat er genoeg is!Groet Marcel

    andre
    Reactie is niet OK
    Reactie van: andre @ 22 Jan 08 16:08
    heerlijk soepje, alleen is ie niet zo dik als ik had verwacht. Heb er al een aardappeltje of twee bij gegooid, maar nog steeds wat dunnig. Snaak is overigens voortreffelijk. Vriendelijks Andre

    johana
    Reactie is niet OK
    Reactie van: johana @ 20 Jan 08 15:23
    Ik vervang het varkensvlees door een lamsvoorbout met ribstukken. Minder vet, heerlijk! Probeer het eens. Ook doe ik er knoflook en spruitjes bij (nog van een medestudent overgenomen.

    Ton van de Bunt
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ton van de Bunt @ 17 Jan 08 11:12
    Ik gebruik nooit aardappel in de erwtensoep. Is niet nodig en maakt de erwtensoep nog dikker.

    Carien
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Carien @ 17 Jan 08 10:31
    Wat heerlijk, dat alle mensen zo genieten van de erwtensoep. Ik heb gisteren weer een grote pan gemaakt. Smakelijk allemaal. Groeten carien.

    hoppy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: hoppy @ 13 Jan 08 11:21
    Snert te dun? Gebruik meer erwten of minder water,want in vlees en groenten zit ook veel vocht.Of laat het wat bezinken en schep dan wat vocht van de soep.Je kan ook wat aardappelpuree toevoegen.gewoon uitproberen.

    carien
    Reactie is niet OK
    Reactie van: carien @ 12 Jan 08 23:30
    Hallo Veerle, Ik week de spliterwten nooit voor, zonder problemen. Succes.

    Henny
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Henny @ 12 Jan 08 19:51
    ik kom even terug op de Reacties van costa je moet meer adapels in stukjes er bij in doen maar eest bijna gaar koken anders blijven ze rauw en dat is niet lekker costa,

    Veerle
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Veerle @ 07 Jan 08 18:51
    Hallo! Mijn mama maakt ook heerlijke erwtensoep! maar nu vroeg ik mij af ofdat je spliterwten ook langer dan aangegeven op de verpakking mag laten weken...? Kan dat kwaad?

    Carla
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Carla @ 07 Jan 08 13:21
    Voor het eerst zelf erwtensoep gemaakt. Was heerlijk. De volgende dag was het nog lekkerder!!!!!!

    jannietiehuis
    Reactie is niet OK
    Reactie van: jannietiehuis @ 03 Jan 08 14:46
    beste ger je kunt erwten soep in schaaltjes of bakjes doen af laten koelen en dan invriezen smaakt dan net zo lekker hoor

    ronvanloorbeek
    Reactie is niet OK
    Reactie van: ronvanloorbeek @ 02 Jan 08 14:01
    Hallo Ijsbeen of casterib toevoegen ,en je krijgt een super soepje grt

    Jurry
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Jurry @ 02 Jan 08 13:33
    Ipv varkensvlees kun je ook riblappen gebruiken, nog iets minder droog ook

    Henny
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Henny @ 31 Dec 07 20:00
    Hallo het jaar is bijna voor bij,Bobby zal wel blij zijn over al die Reacties van ons,ja Bobby zal ook wel weten over artur het probleem met het bruin worden van het vlees??????????

    carien
    Reactie is niet OK
    Reactie van: carien @ 31 Dec 07 19:37
    Hallo Arthur, Ik heb ook wel eens dat iets niet lukt (mislukt) volgende keer beter denk ik dan maar. Volgens mij is dit ook bij jullie nu, na 39 jaar koken weet je toch wel dacht ik zo. Groeten Carien.

    artur
    Reactie is niet OK
    Reactie van: artur @ 31 Dec 07 10:32
    Zo Julia,ik neem aan als al 39 jaar erwtensoep kookt,dat je dat wel doet en bovendien wordt het daar niet ZO bruin van,je krijgt veel schuim en ietsje bruin.Maar zo erg bruin,zelfs het vlees hebben we nog nooit meegemaakt.Vermoedelijk nog niemand,gezien de reactie`s.Als het juiste antwoord boven tafel komt zal ik het hier kenbaar maken.vrd. grt.

    artur
    Reactie is niet OK
    Reactie van: artur @ 30 Dec 07 22:44
    Bedankt Henny voor je reactie,zoals ik al schreef,maar mijn vrouw heeft dit nog nooit meegemaakt.Het bruin worden,zelfs het vlees begon al VOOR dat het kookte Bruin te worden.Wij houden het op de spliterwten,maar weten het niet zeker vandaar deze vreemde vraag.

    Henny
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Henny @ 30 Dec 07 16:44
    ik kom even op de vraag van atur,als je Snert maakt moet je eerst het vlees en de spek koken dit moet helemaal gaar wezen,en op het water drijft een bruine laag schuim dit moet je er uit halen van wege de smaak.als het vlees gaar is haal je het uit de pan.het water er in laten dit is al een goede bouilon voor de snert.doe spliterwten in dit water en breng het aan de kook blijf wel elke roeren als je niet roerd plakt alles vast onder in de pan en dit krijg je moeilijk weer lost,zo zal het ook wel gegaan zijn met jullie snert atur.

    artur
    Reactie is niet OK
    Reactie van: artur @ 30 Dec 07 16:23
    Hallo allemaal,ik zit met een brandende vraag. Mijn vrouw wilde zoals gewoonlijk,zelf kook ik nooit maar.wat zij ook nog nooit had meegemaakt ging er iets niet goed.Tijden het toevoegen van de ingredienten,volgorde weet ik niet maar na een korte tijd koken werd de soep helemaal bruin en het vlees begon ook al helemaal bruin eruit te zien.We zijn haast 40j getrouwd en zij had dit nog nooit meegemaakt.Zij vermoedt dat er iets met de spliterwten aan de hand was.Vraag is dus,weet iemand hier antwoord op?vast bedankt en de soep hebben we weggekiept.

    Gert Bernardus
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Gert Bernardus @ 18 Dec 07 15:34
    22 februari 2008 WK Snert koken in de Euroborg te Groningen! Belangstelling? mail info@bedumplaza.nl

    liane
    Reactie is niet OK
    Reactie van: liane @ 13 Dec 07 15:16
    gisteravond gemaakt,en volgens mij super gelukt. merk ik vanavond wel als de pan leeggaat.

    Mas
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Mas @ 12 Dec 07 13:43
    Tip: probeer ook beenham of hamschijf en uiteraard moet je onze groningse metworst nvg . En je zult zien dat je gaat smullen.

    Matthijs
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Matthijs @ 06 Dec 07 12:02
    Beste Morcxs, Ik ben het niet met je eens ook niet wat de ongezondheid van varkensvlees betreft, er bestaat mijns insziens geen ongezond voedsel, wel een ongezond voedingspatroon. Verder denk ik dat je een kipfiletje misschien moet bakken of grillen, en dat je voor soep soepkip moet gebruiken. Ik denk niet dat kipfilet een volle smaak aan de soep kan geven, waardoor er weer bouillonvblokjes in moeten, (e621 e623) meestal smaakversterker of gistextract in zit, waardoor de zuivere smaak verloren in ieder geval verloren gaat. Ik zou, als je bang bent voor varken liever met runderbouiilon werken of lammsschenkel o.i.d.

    Morcqx
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Morcqx @ 05 Dec 07 15:18
    Tip: probeer dit recept met kipfilet ipv varkensvlees. Zeker zo lekker en nog gezonder!

    Djerrel
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Djerrel @ 05 Dec 07 00:21
    Hoi allemaal, ik heb 't ook gemaakt met een half lepeltje Massala en bloedworst. Te gek! Djerrel

    hoppy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: hoppy @ 04 Dec 07 22:39
    Een prima erwtensoep. Wat ik ook nog toevoeg: Speklapjes. Maggi Smaakmaker Groentesoep. Groninger verse metworst. Smullen maar.

    Ger
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ger @ 04 Dec 07 19:17
    Ik ben gek op erwtensoep, heeft er iemand ervaring met inmaken?

    marioerlemans
    Reactie is niet OK
    Reactie van: marioerlemans @ 02 Dec 07 15:23
    Vogende week bruinebonensoep

    dorothy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: dorothy @ 02 Dec 07 13:08
    Gisteren de erwtensoep gemaakt voor 20 personen, alles was op en ze vonden het heerlijk.

    Roytje
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Roytje @ 02 Dec 07 11:48
    Hoi Carien, nou hij was helemaal super! Ik heb twee keer de hoeveelheid gemaakt dus moest hier en daar wat aanpassen. Maar wij en de buren hebben der al lekker van gesmuld! Na twee kommen zit je al redelijk vol, een machtig soepje

    carien
    Reactie is niet OK
    Reactie van: carien @ 01 Dec 07 20:29
    en Roytje, smaakte de snert ?? Ik ben benieuwd

    Roytje
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Roytje @ 29 Nov 07 16:57
    Julia en Matthijs, super bedankt voor jullie reacties! Morgen kunnen de mutsen en handschoenen hier uit de kast

    matthijs
    Reactie is niet OK
    Reactie van: matthijs @ 29 Nov 07 16:37
    Beste Roytje, Julia was me even voor, Maar wat mij betreft is Erwtensoep niet voor kniesoren, selderij gaat er integraal in (blad bleek of knol) en word zo gesneden dat het niet hinderlijk is bij het eten. Mag blijven zitten. Als je peterselie gebruikt, neem dan ook vooral de stelen, kun je twee dingen doen, 1. Doe er de bos in goed bijeengebonden, laat het meetrekken en vis hem er later uit. 2 Hak de peterselie (met stelen) en laat hem meetrekken, word zacht genoeg om te eten. Laurierblaadjes laat ik er gewoon inzitten, voor de eerlijke vinder.

    julia
    Reactie is niet OK
    Reactie van: julia @ 29 Nov 07 16:23
    antwoord voor Roytje: haal alleen laulierblaadjes eruit, maar laat de selderij en peterselie er lekker in.

    Roytje
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Roytje @ 29 Nov 07 12:25
    Ik ga dit soepje morgen lekker maken, het is er weer koud genoeg voor! Ik snap alleen de handeling met de peterselie en selderij niet. Je knipt het eerst fijn en doet het dan volgens mij in de soep en vervolgens moet je het er weer uitvissen?Hellluup :P Wens me succes morgen, dank voor je recept!

    cootje
    Reactie is niet OK
    Reactie van: cootje @ 28 Nov 07 18:58
    De erwtensoep was overheerlijk! was voor mij ook de eerste keer. we hebben er allemaal van gesmult met een lekkere pannekoek erbij.

    anne
    Reactie is niet OK
    Reactie van: anne @ 28 Nov 07 13:49
    Geweldige soep!! En ik maar denken dat ik geen erwtensoep kon maken

    cootje
    Reactie is niet OK
    Reactie van: cootje @ 27 Nov 07 16:16
    Ik heb vandaag de ingredienten gehaald. morgen ga ik de soep maken. ben benieuwd. Heb nog nooit eerder erwtensoep zelf gemaakt. Lekker met een pannekoek erbij.

    matthijs
    Reactie is niet OK
    Reactie van: matthijs @ 27 Nov 07 11:42
    Lekker, erwtensoep, ik maak het altijd volledig met natuurlijke ingredienten, als je boullon maakt van vlees met veel bot, hoeft er geen "kruidenbboullon" bij, de smaak is dan al voldoende vol, ook al vanwege de knolselderij. In plaats van boter gebruik ik ook wel reuzel (biologisch!!!) lekker ouderwets. Varken is uitstekend, vooral ribben spek en poten e.d. vooral iets met bot. Halal? Prima, Hier in de buurt is goed varkensvlees (scharrel) vrijwel niet te krijgen. Lam is prima, zuiglam is echter uit den boze, neem vooral schenkel of ribben of ander taai vlees van "lam" dat voorbij de pubertijd is, geeft een prima volle smaak.Voor boullon van schenkel e.d.gebruik ik meestal de snelkookpan, schiet lekker op. Als je bang bent om dicht te slibben van 1X reuzel maak je de volgende dag gewoon een lekkere winterse minestrone waar je dan op het bord een flinke scheut goede olijfolie overheen giet

    carien
    Reactie is niet OK
    Reactie van: carien @ 24 Nov 07 12:40
    Reactie op mailtje Liesbeth (11 nov), Ik heb geprobeerd met doorregen runderlappen, dit was ook wel lekker, maar smaakt iets anders. Bij mijn slager verkopen ze runderrookworst, wel wat duurder, maar het is een alternatief.Succes !!!

    carien
    Reactie is niet OK
    Reactie van: carien @ 24 Nov 07 12:35
    Ik kook altijd een grote pan erwtensoep, en doe het in bakjes in de vriezer. Ik gebruik platte ribben.i.p.v. schouderkarbonade. Invriezen gaat PRIMA !!

    RobDenHaag
    Reactie is niet OK
    Reactie van: RobDenHaag @ 22 Nov 07 19:57
    Beste Mariola, met alle respect: je hebt geen gelijk. Juist een 'grove', winterse soep als erwtensoep leent zich heel goed voor modernisering en aanpassing. Vanzelfsprekend is het wel goed om af en toe 's te kijken naar het bronrecept, zodat het brouwsel nog wel voldoende met erwtensoep te maken heeft. En ik houd staande: zonder (varkens-)vless is ie zeker zo lekker als met. Eet smakelijk allemaal.

    Rob
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob @ 21 Nov 07 23:43
    Mariola, je heb helemaal gelijk. Wil jij dat oude recept nog een keer insturen?

    Ton van de Bunt
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ton van de Bunt @ 21 Nov 07 23:31
    tegenwoordig hoeven spliterwten niet meer te weken. Gewoon droog in de snelkookpan en dan 90 minuten doorkoken.

    mariola
    Reactie is niet OK
    Reactie van: mariola @ 21 Nov 07 23:22
    De erwtensoep wordt van alle kanten verprutst er hoord alleen vlees van een varken in.Ook geen knoflook. Neem iP zwarte peper. Jammer van mijn recept. Zo werd hij 50 jaar geleden ook door mijn moeder gemaakt. DE mensen van deze tijd, die kennen meestal alleen snert uit blik en uit het pakje. maar het smaakt niet echt lekker.O ja doe er zeker gerookt spek in. Snij die daags van te voren in blokjes, En zet die in het water, dan trekt de pekel eruit. En de rookworst er pas bij doen als de snert op het bord wordt geschept. Anders wordt hij flauw. Mari

    gast
    Reactie is niet OK
    Reactie van: gast @ 21 Nov 07 14:42
    Mijn moeder at geen varkensvlees en maakte erwtensoep altijd met soepkip. Smaakt wel iets anders, maar is ook heel lekker. En zoals hieronder: zonder vlees gaat ook heel goed.

    Lydia
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Lydia @ 21 Nov 07 13:56
    Kun je de karbonades ook vervangen door anders vlees? HALAL ik eet dus geen varken.

    NATAS
    Reactie is niet OK
    Reactie van: NATAS @ 20 Nov 07 13:24
    ik zet gewoon 2 liter water op met de spliterwten dat laat ik lekker opstaan en voeg dan de groenten toe...klaar(zonder vlees)

    Ton van de Bunt
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ton van de Bunt @ 20 Nov 07 10:25
    Inplaats van bouillonblokjes zou ik een bouquet garni gebruiken. En gewone hamlappen met een mergpijpje. Dat maakt de soep wat natuurlijker en zonder chemische toevoegingen. Tevens kan je dan het proces van weken en trekken versnellen in een snelkookpan.

    Jolanda
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Jolanda @ 19 Nov 07 18:44
    Hij is heerlijk en zeker met een stukje zuurkool spek met Roggebrood erbij..

    carla
    Reactie is niet OK
    Reactie van: carla @ 15 Nov 07 14:10
    moet zeggen de soep was erg lekker , ook zonder vlees.

    Linda
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Linda @ 15 Nov 07 14:07
    Prima recept! Wij doen nog altijd een lepeltje azijn in de soepkom erbij, dat is overheerlijk!

    Ria
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ria @ 13 Nov 07 16:20
    Heb afgelopen weekend de soep gemaakt en hij was waanzinnig lekker. Ik heb wel gebruik gemaakt van erwtensoeppakketten en de groente dus niet los gekocht (behalve de peterselie en selderij wel apart gekocht en meegekookt). Super soepje!!!!

    carla
    Reactie is niet OK
    Reactie van: carla @ 13 Nov 07 15:43
    liesbeth om antwoord op je vraag te geven is dit, gewoon geen vlees gebruiken , doe ik ook niet , mijn dochter is vegataries en zonder is net zo lekker.

    julia
    Reactie is niet OK
    Reactie van: julia @ 12 Nov 07 14:00
    Lijkt me erg lekker, ga hem deze week maken.

    rika
    Reactie is niet OK
    Reactie van: rika @ 12 Nov 07 12:30
    ik ga hem deze week maken,hoop dat het lekker gaat smaken.

    RobDenHaag
    Reactie is niet OK
    Reactie van: RobDenHaag @ 11 Nov 07 23:22
    Lieve Liesbeth, het (varkens)vlees weglaten en de soep maken met rundvleesbouiilonblokjes geeft een verbluffend goed resultaat. Veel succes!

    Mari Oerlemans
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Mari Oerlemans @ 11 Nov 07 21:48
    Wie durft het aan, een wedstrijdje erwtensoep maken. Wel iemand in Brabant

    Liesbeth
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Liesbeth @ 11 Nov 07 21:16
    Ik ben op zoek naar een variant waar geen varkensvleesproducten in gebruikt is. Weet iemand hoe je dan de soep lekker kan maken. Ik ben namelijk allergisch voor varkensproducten. Op de site van de hollandse pot staat wel dat je er rundvlees kan toevoegen, maar er wordt wel gebruik gemaakt van varkensvleesproducten. Verder zijn pannenkoeken er erg lekker bij i.p.v. roggebrood met spek.

    Herman
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Herman @ 02 Nov 07 14:47
    Ik heb op gerookte spekblokjes ná, die ik zelf nog heb toegevoegd hélemaal het recept gevolgd. Wááánzinnig lekker!!!!!

    Roel
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Roel @ 30 Okt 07 17:57
    De lekkerste soep OOIT!! Ik ben geen soepliefhebber maar dit is te gek.....wat een genot!! Petje af hoor!!

    rein
    Reactie is niet OK
    Reactie van: rein @ 24 Okt 07 22:55
    snert is fantasties etenvooral als het heel koud is.

    WB
    Reactie is niet OK
    Reactie van: WB @ 20 Okt 07 12:01
    smikkel smakkel smert, o o ohh wat een heeerlijke snert!

    tonnie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: tonnie @ 19 Okt 07 19:44
    zou de soep graag voor 15 personen maken graag tips ik hoor wel

    corrie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: corrie @ 15 Okt 07 14:15
    heb dit recept voor mijn verjaardag gemaakt, iedereen was helemaal weg van deze soep. binnen een mum van tijd was de pan helemaal leeg.

    vincent
    Reactie is niet OK
    Reactie van: vincent @ 10 Okt 07 12:22
    lekker zeg

    onderdepannen
    Reactie is niet OK
    Reactie van: onderdepannen @ 04 Okt 07 22:09
    Heerlijk! Maar... schouderkarbonades zijn toch van het varken?

    Lisa
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Lisa @ 29 Sept 07 12:38
    Weer erwtensoep weer(?) Ga je zoeken: "Hoe ging dat vroeger ook alweer bij (O)ma?" Valt me bij jou recept op dat het exact hetzelfde is. Aleen "deden" wij het vroeger met 2 varkenspootjes op een ijsbeen. Lekker!!

    mari
    Reactie is niet OK
    Reactie van: mari @ 24 Sept 07 23:22
    Neem voor de lekkerste erwtensoep, toch maar hele erwten. Maar zet ze wel in de week

    bobby
    Reactie is niet OK
    Reactie van: bobby @ 19 Sept 07 17:10
    Hoi Robert, Dit kan je voorkomen door rechtsbovenin bij het recept op het printertje te drukken. (naast de naam van het recept)

    robert
    Reactie is niet OK
    Reactie van: robert @ 19 Sept 07 16:58
    ga het recept uitproberen gezien de enthousiaste reacties..maar dat alle reacties worden meegeprint samen met het recept vond ik niet nodig.

    brandaris
    Reactie is niet OK
    Reactie van: brandaris @ 05 Jul 07 09:56
    ja ik zie dat ik een fout in je recept staat het moet wezen grof

    Ron
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ron @ 04 Jul 07 19:14
    Hallo Hier een aanvulling op de Snert. Voeg eens een stuk gerookte casler rib toe .Dit geeft de soep een super smeek toe. Gewwo laten meekoken. grt Ron

    brandaris
    Reactie is niet OK
    Reactie van: brandaris @ 04 Jul 07 18:34
    hoi ik kom even terug op de rook worst die moet wel graf wezen dan is is die soep nog lekkerde.

    sien
    Reactie is niet OK
    Reactie van: sien @ 20 Apr 07 11:53
    lekker ben verliefd op die soep ik wil het zelf ook maken

    rian
    Reactie is niet OK
    Reactie van: rian @ 01 Mrt 07 15:22
    ik trek altijd de bouillon van een kip.Zo is de soep ook lekker mager

    nancy uit Belgie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: nancy uit Belgie @ 28 Feb 07 19:24
    veerle dat spek wort er helemaal op het einde bijgevoegt dus je kan het ook gewoon weglaaten en dan heb je wel een vegetariese erwtensoep gr nancy

    veerle
    Reactie is niet OK
    Reactie van: veerle @ 28 Feb 07 15:07
    merci zenne nancy maar er zit spek in u recept en ik ben vegetarier!groetjes

    nancy uit belie weer
    Reactie is niet OK
    Reactie van: nancy uit belie weer @ 28 Feb 07 13:12
    ik doe het nu heel simpel en snel .2aardapelen in stukjes in je kookpot een halve zak soepgroenten een paar knorblokkjes een zakje spliterwten (die je niet eerst moet weeken) laaten kooken tot de erwten gaar zijn , dan mixen en de gebakken spekblokjes aan toevoegen .en dan is de soep dik genoeg .o ja natuurlijk ook nog een lieter of 3 water bij je ingredijenten doen he ha ha anders zal het geen soep worden den ik gr nancy

    Yvonne
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Yvonne @ 26 Feb 07 16:54
    Dan moet je even bij de "magere erwtensoep" op deze site kijken! Hierbij kun je de spek vervangen door (gekruide) tofu.

    veerle
    Reactie is niet OK
    Reactie van: veerle @ 26 Feb 07 16:35
    weet er iemand een lekker recept voor vegetarische erwtensoep?

    marjolein
    Reactie is niet OK
    Reactie van: marjolein @ 15 Feb 07 11:30
    hoi, wij gaan dit recept voor een klassenavond gebruiken.

    Newt
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Newt @ 14 Feb 07 17:22
    Hallo ik heb de soep zelf gemakt hij was heerlijk! en ik had ook nog wortel erbij gedaan maar dat smaakte heel zoet Groetjes Newt

    Suzan
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Suzan @ 14 Feb 07 17:17
    hallo wie o wie heeft dit recept uitgevonden? ik heb het al gemaakt het was zo heerlijk probeer ook nog iets anders te verzinnen test het veel test plezier groetjes Suzan

    Rini
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rini @ 06 Feb 07 15:50
    het lijk me heerlijk, ik zal het maken groetjes Rini

    Jeroen te Velde
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Jeroen te Velde @ 30 Jan 07 22:51
    Ik ga het morgen maken voor 20 personen op school! ik ga naderhand verslag doen wat men er van vond!!

    kees
    Reactie is niet OK
    Reactie van: kees @ 16 Jan 07 01:19
    wat zonde als ik zo lees hoeveel mensen met ingredienten de soep verkrachten.wrtelen horen er niet in die maakt de soep zoet. nostalgische erwtensoep is splitof hele erwten boven poot of hamschijf met indien verkrijgbaar een onder pootje prei selderij aardappel knolselderij en rookworst gr kees

    Thijs
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Thijs @ 04 Jan 07 11:45
    Ik gebruik ham schijven en doe er nog een friese of groninger worst door lekker kruidig

    Yvonne
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Yvonne @ 17 Dec 06 15:16
    Wat zijn krijdenbouillontabletten? Kan ik in plaats van die bouillontabletten ook tuinkruidenbouillontabletten gebruiken?

    ronvanloorbeek
    Reactie is niet OK
    Reactie van: ronvanloorbeek @ 17 Dec 06 12:46
    Hallo Hier weer met een aanvulling op ons recept, om de soep beter te binden en tevens een betere smaak te krijgen doe ik de laatste tijd een varkens poot erbij. Ik weet wel het klinkt een beetje vreemd maar het is wel supper lekker. grt Ron

    marlieke
    Reactie is niet OK
    Reactie van: marlieke @ 17 Dec 06 11:50
    Jenny, op de site De Hollandse Pot staat een heerlijk recept van erwtensoep met rundvlees.Bobby, dit recept is echt heel erg lekker,vooral door de laurier denk ik, dank je wel! Groeten, Marlieke

    jenny deymann
    Reactie is niet OK
    Reactie van: jenny deymann @ 14 Dec 06 12:59
    hallo ik ben op zoek naar een recept voor erwtensoep maar dan met rundvees heeft iemand een idee?bedankt groeten jenny deymann uit zaandam

    carolijn
    Reactie is niet OK
    Reactie van: carolijn @ 12 Dec 06 12:02
    heb ik zin om een keer te maken

    Fleur
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Fleur @ 08 Dec 06 16:21
    Tot mijn verbazing zie ik een hoop positieve reacties. Wie kookt er nou met Blue Band Vloeibaar?! En zeker in de erwtensoep... als je met vers, mals vlees werkt, heb je geen extra vet nodig. Zo ja, dan raad ik roomboter aan. En nee, als je dat met mate gebruikt word je daar niet dik van. Bewerkte vetten zijn veel slechter voor de gezondheid. Verder mis ik de kruidnagels.

    nancy uit belgie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: nancy uit belgie @ 05 Dec 06 11:32
    ik hou van kooken en heb ook een variatie van deze erwtensoep gemaakt met gerookte spekblokjes erin en op het laatste moment als de soep al in je bord is er nog gebaken broodkorstjes bijdoen ze heben hier niet gegeten maar "gevreeten" fantastisch

    M sylla
    Reactie is niet OK
    Reactie van: M sylla @ 03 Dec 06 21:36
    het lijkt me heerlijk

    brandaris
    Reactie is niet OK
    Reactie van: brandaris @ 01 Dec 06 15:52
    Bobby zal mijn lekker smaaken wat er zo door zit,alleen een vraag met de laulierblaadjes krijg je hier een lekkere smaak van bobby dit wil ik wel een horen van jou jij bent de kok jij weet hoe het moet ik kijk naar iedereen hoe is de soep heb ook al veel megemaakt om soep te maken met ardappels met in gestoken met kruitnagel hier kun je ook een fijne soep van maken zeer zeker heb dit geleerd van een kok die ik kende.

    Ingrid
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ingrid @ 27 Nov 06 14:39
    Beste Bobby, Omdat ik veel gekookt had, maar nog nooit erwtensoep vond ik je recept in maart van dit jaar. En wat een succes: heerlijk. Zoals al eerder opgemerkt, hoef je de spliterwten niet altijd voor te weken (zie het pak). Omdat wij van een zeer stevige soep houden, doe ik er meer spliterwten in. Verder doe ik er kruimel aardappelen in, omdat dat beter structuur geeft. In jouw recept mis ik het moment dat de peterselie erin gaat (wel zie ik wanneer deze eruit gaat). Omdat de rookworst verflauwt doe ik die er op het allerlaatste moment in plakjes bij. Leuke variatie is om naast zout en peper een snufje knoflook (gevriesdroogd/molentje) erbij te doen. Het recept is zo'n succes dat ik de hoeveelheid 1,5 keer maak, zodat de buren ook kunnen meegenieten. Bedankt voor dit fantastische recept!

    Lena
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Lena @ 23 Nov 06 19:48
    Ik vind dit niet zo'n denderend lekker! Ik heb weleens wat beters gehad! Maar mijn gezin vond dit een overheerlijke gezinsmaaltijd!

    daisy
    Reactie is niet OK
    Reactie van: daisy @ 20 Nov 06 11:25
    Lekkeren soep! we moesten een recept zoeken voor een kookboek op school. we hebben hem met de klas gemaakt. hij was supergoed! proberen waart

    kooktan
    Reactie is niet OK
    Reactie van: kooktan @ 2 Mar 06 16:09
    Dit is overigens een heerlijke soep om een forse bak in de vriezer te bewaren. Zo heb je met brood aangevuld, zonder veel moeite nog een extra gezinsmaaltijd.

    kooktan
    Reactie is niet OK
    Reactie van: kooktan @ 2 Mar 06 16:07
    Ik heb de erwtensoep nu een paar keer klaar gemaakt. Het recept aangepast aan de hoeveelheid soep die ik wilde. O ja, en ook heb ik iets meer vlees gebruikt in de soep. Dit is weer zo'n blijvertje.

    henny
    Reactie is niet OK
    Reactie van: henny @ 21 Jan 06 16:51
    Bobby ik kom even op jou recept terug je hoeft geen spliterwten hier voor kunje bij AH. van Honig Erwten Soep en de kook tijd is hier van 10 minuten.

    Rob
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob @ 10 Jan 06 17:37
    Lijkt me lekker op roggebrood, dat zuurkoolspek goed afgekoeld dat het niet meer 'lilt'. Denk er wel aan dat zuurkoolspek gepekeld is. Niet te veel zout dus toevoegen bij de soepbereiding!

    Eva Wentink
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Eva Wentink @ 10 Jan 06 17:29
    Erg goede soep, ik heb een stuk zuurkoolspek meegekookt, heerlijk op roggebrood, of in stukjes door de soep!

    jannie
    Reactie is niet OK
    Reactie van: jannie @ 10 Jan 06 15:37
    mijn vader maakt het altijd van dikke vlees ribben en varkenspootjes en het smaakt altijd eerlijk de hele familie smult dan het is een feest om het te eten en dan lekker met rogebrood met kinnebakspek er op mmmmmmmmmmmmm

    Ina
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ina @ 29 Dec 05 11:26
    Bij spliterwten altijd even op de verpakking kijken. Er zijn er die wel geweekt moeten worden, maar er zijn er ook die je zo kan gebruiken

    Lambert
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Lambert @ 20 Dec 05 23:10
    Sliterwten ALTIJD weken.want spliterwten worden gedroogd.

    Rob
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob @ 20 Dec 05 22:29
    Precies Koos, ribbetjes zijn perfect. Doe er ook eens een klein gedroogd pepertje bij... (op een pan van minstens 2 liter). Verassend!

    KOOS
    Reactie is niet OK
    Reactie van: KOOS @ 20 Dec 05 22:14
    Ik maak ook altijd erwtensoep met split-erwten. Die hoef je niet te weken. Ook die ik er ribbetjes in.

    Rob
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Rob @ 4 Dec 05 20:33
    prima recept, laat in vredesnaam vermicelli weg! en die tip over een (duur) stuk filet: negeren....

    Bob Bolleboom
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Bob Bolleboom @ 2 Dec 05 11:15
    Je kan ook een mooi stuk varkensfilet gebruiken om de soep van te trekken dan krijg je mooie korte stukjes vlees in de soep verder een prima recept

    Ron van Loorbeek
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Ron van Loorbeek @ 28 Nov 05 10:17
    deze soep is goed maar je kunt hem nog meer smaak toe voegen door b.v een stuk kasler rib of een ijsbeen mee te laten koken grtn Ron

    Jan Cuppen
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Jan Cuppen @ 23 Nov 05 15:43
    De lekkerste soep die ik zelf maak, met verse groenten uit eigen tuin en vooral de tweede dag

    Marieke
    Reactie is niet OK
    Reactie van: Marieke @ 22 Nov 05 13:17
    Ik heb de soep nog niet geprobeerd, maar volgens mij is hij erg lekker. Probeer de soep eens met platte rib en spliterwten hoef je niet te weken. Succes

    klaas
    Reactie is niet OK
    Reactie van: klaas @ 18 Nov 05 16:51
    de soep is heel lekker maar je wordt er zo winderig van.

    bobby
    Reactie is niet OK
    Reactie van: bobby @ 7 Oct 05 10:21
    Goed om te horen dat hij zo lekker heeft gesmaakt! Ik vind hem zelf ook erg lekker.

    WILLEMELLY
    Reactie is niet OK
    Reactie van: WILLEMELLY @ 6 Oct 05 18:05
    ik heb nog nooit zo een soep geproeft dat is nog eens een lekkere soep. bedankt.
    Reageer op dit recept
    Naam:
    Email:
    Klik hier om een profiel foto toe te voegen.
    Meld u aan voor een nieuwsbrief
    Email Adres:
    • Nieuwe Recepten
    • Nieuwsbrief