KookJij
Lunchtrommel inspiratie

Lunchtrommel inspiratie

Datum: 28 september 2015 Categorie: Eten en Drinken, Tips Reacties: 0

Na heerlijk tot rust te zijn gekomen in de zomervakantie, zijn in Nederland nu officieel alle scholen weer begonnen. Tijd om de lunchtrommels weer te vullen. Veel ouders willen hun kinderen graag een gezonde en gevarieerde lunch meegeven om te voorkomen dat het niet opgegeten wordt. Helaas ontbreekt het vaak aan inspiratie. KookJij biedt lunchtrommel inspiratie voor een gezonde, lekkere en vrolijke schoollunch. 

Tortilla wrap

Een (volkoren) wrap is een simpel en smaakvol alternatief voor een boterham. Vul de wrap met allerlei  beleg zoals, hummus, stukjes kip, knakworst, groente, banaan, (room)kaas of zelfs heel gewoon boter met pure hagelslag. Rol de wrap op en snijd hem in stukjes. Vergeet er niet een tandenstoker in te steken zodat de wrap niet uit elkaar valt in de broodtrommel.

Hartige muffins

Muffins zijn niet alleen lekker en een traktatie voor ieder kind, ze kunnen ook nog eens hartstikke gezond zijn. Het leuke is dat je er eindeloos mee kunt variëren en dat je daarvoor echt niet elke ochtend in de keuken hoeft te staan. Kies als basis amandelmeel, volkoren speltmeel of een ander volkoren meel, boter, melk en eieren en voeg verschillende soorten groenten, kaas of andere lekkernijen toe om jouw muffin naar keuze te maken. Bak er aan het begin van de week een aantal en bewaar ze goed afgesloten in de koelkast, zodat je elke dag een muffin mee kunt geven.

Gezonde pannenkoeken

Pannenkoeken gemaakt van volkoren speltmeel, boekweitmeel of ander volkorenmeel zorgen voor een gezonde, voedzame en bovendien lekkere lunch. Beleg de pannenkoek met ingrediënten naar keuze zoals suikervrije jam, kaas, appelstroop, fruit, noten, rozijn, groente enzovoort en geef hem opgerold mee.

Salade

Salades hebben als voordeel dat je er oneindig mee kan variëren en er allerlei ingrediënten aan toe kan voegen die de salade voor jouw kinderen overheerlijk maakt. Heeft jouw kind vaak grote trek en is alleen groente niet genoeg? Voeg ingrediënten zoals pasta, rijst of kip toe.

Omelet

Voor veel mensen is het een typisch gerecht voor tijdens het ontbijt maar een omeletje kan ook prima tijdens de lunch. Vul de omelet met groenten zoals spinazie, champignons, paprika, tomaat en maak hem extra lekker met een beetje (geiten)kaas of hüttenkäse.

Kebabs

Een gemakkelijke én gezonde manier om je kinderen allerlei gezonds en lekkers mee te geven is door kebabs te maken. Prik simpelweg alles wat goed en lekker voor je kleintje is op een lange satéprikker en bewaar het in een afgesloten zakje of trommel. Wat dacht je van: gebakken kipfilet met ananas, komkommer, tomaat en een stukje kaas?

Brood

In Nederland is brood de meest gegeten lunch. Wanneer je vol volkoren of meergranen kiest is het voedzaam en een boterham is altijd makkelijk en snel te smeren. Op sommige scholen is het alleen toegestaan om brood mee te nemen zodat ieder kindje hetzelfde heeft en geen kind zich buitengesloten voelt. Gelukkig kun je ook met brood veel variëren, zo voorkom je dat je kind het brood saai gaat vinden (en niet opeet).  Wat dacht je van:

-          Broodlolly’s: besmeer twee boterhammen en beleg ze met ingrediënten naar keuze. Leg de boterhammen op elkaar, snijd ze in zes stukjes en steek ze op een prikker.

-          Puzzelstukjes: Beleg een dubbele boterham met beleg naar keuze. Snijd met een scherp mes 4 puzzelstukjes uit en leg ze door elkaar in de broodtrommel.

-          Probeer ook eens onbekendere broodsoorten zoals zuurdesembrood, rogge, spelt of kamut.

-          Laat je kindje zelf kiezen uit twee soorten beleg. Dan heeft hij/zij het gevoel het zelf uitgekozen te hebben en zal het sneller opgegeten worden. 

« Terug naar overzicht

Reacties op dit blog

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reageer op dit blog

Uw bericht mag nog tekens bevatten