KookJij
Lees meer Lees minder

Eten en Drinken

Opzoek naar goede tips, kooktechnieken, inspiratie en colums? Elke week worden er diverse nieuwe items toegevoegd.

Gaartijd, roostertijd en oventijd voor BBQ & Grill

Gaartijd, roostertijd en oventijd voor BBQ & Grill

Datum: 19 mei 2015 Categorie: Eten en Drinken, Kooktechnieken, Tips Reacties: 4

Regelmatig wordt gevraagd hoe lang een stuk vlees op de BBQ moet blijven liggen om de gewenste gaarheid te verkrijgen.

Hoe lang moet iets in de oven? Het garen van een stuk vlees hangt af van het soort vlees. Zitten er veel pezen en zenen in, dan zal het lang en op een relatief lage temperatuur moeten garen. Is het vlees van een spierstuk dat normaliter niet veel wordt gebruikt, dan is een relatief hoge temperatuur en een kortere tijd vereist. Is het een dik stuk of een dun stuk? Zitten de botten er nog in en/of zit het vel er nog omheen?

Lees meer...

Sfeer- en smaakvolle feestdagen

Datum: 23 december 2014 Categorie: Eten en Drinken, Inspiratie Reacties: 0

Nog een paar dagen en het is kerst en volgende week vieren we alweer oud en nieuw. Om de komende feestdagen sfeervol en smaakvol door te komen mogen we weer heerlijke recepten uit mooie kookboeken met jullie delen. Hoewel niet alle recepten even gezond zijn kan je wanneer je eet met mate toch heerlijk genieten van al dit lekkers! Het is tenslotte maar een keer per jaar kerst.

Lees meer...

Tussendoortjes

Datum: 6 november 2013 Categorie: Column, Tips, Eten en Drinken Reacties: 0

De tien geboden voor gezonde tussendoortjes © thinkstock. Volg deze tien geboden en ontsnap aan de verleidingskracht van snelle suikers en vette snacks.   Tijd om komaf te maken met het slechte imago van tussendoortjes, want geloof het of niet, ze zijn best een belangrijk onderdeel van een gebalanceerd eetpatroon. Ze kunnen niet alleen gaten opvullen in je dagelijkse dosis voedingsstoffen, ze voorkomen bovendien de slechte gemoedstoestand die een knagend hongergevoel kan uitlokken. De sleutel tot succes schuilt in de juiste keuzes maken en precies daarvoor dienen deze tien geboden.   © thinkstock 1. Respecteer de juiste portie De strijd tegen overdaad is al half gewonnen door de porties gezond te houden. Kies een snack, selecteer de juiste portie en verlaat de keuken. Vermijd grabbelen uit de verpakking of snoepen aan het aanrecht, de kans is groot dat je over de schreef zal gaan. 2. Blijf altijd onder 200 kcal Een gulden regel bij het bepalen van de juiste portie is te mikken op een tussendoortje dat niet meer dan 150 à 200 kcal bevat, zeker wanneer je het gevecht aangaat met overtollige kilo's. 3. Vul de gaten in je eetpatroon Probeer je snacks strategisch in te zetten. Wanneer je tijdens...

Lees meer...

Proberen waard

Datum: 26 oktober 2013 Categorie: Oproepjes, Tips, Eten en Drinken Reacties: 2

Vier gezonde redenen om vaker pompoenpitten te eten Door: Lynn Formesyn Pepita, rauwe pompoenpitten. © thinkstock. Nog geen pompoenpitten op het menu staan? Kijk dan bij de volgende winkelronde zeker eens uit voor 'pepita', groenachtige pompoenzaden die je rauw kan smullen. Ze bevatten meer voedingsstoffen dan de witte pompoenpitten en brengen heel wat gezondheidsvoordelen met zich mee. Gezonde redenen op pepita te eten: Hart Omdat deze voedzame zaden rijk zijn aan omega 3, vormen ze de perfecte plantaardige basis voor de essentiële vetten die je hart nodig heeft om gezond te zijn. Uit een recente studie blijkt bovendien dat olie op basis van pompoenpitten de bloeddruk verlaagt. Gewicht Rauwe pompoenzaden zijn rijk aan vezels en proteïnen, twee voedingsstoffen die je langer een vol gevoel geven. Voor een snelle snack eet je ze rauw. Wie wat meer tijd heeft en graag experimenteert in de keuken, kan de pitten samen met koriander omtoveren tot een soort pesto, ideaal om bijvoorbeeld stukjes wortel in te dippen. Energie Magnesium blijft een van de meest ondergewaardeerde nutriënten op vlak van gezondheid. Toch is het fundamenteel voor onze energie. Gelukkig kan je met rauwe pompoenpitten de schade al grotendeels herstellen. Een half kommetje bezorgt je...

Lees meer...