KookJij

Categorie

De zomer komt eraan

Datum: 26 juni 2013 Categorie: Algemeen, Tips, Eten en Drinken Reacties: 2

10 tips voor een gezonde barbecue



Barbecueën is vanuit het oogpunt van de voedingswaarde een interessante bereidingswijze. Er wordt immers geen of nauwelijks vetstof toegevoegd. Het is echter ongezond om aangebrand vlees te eten. Om een voedselinfectie te vermijden is het bovendien belangrijk dat de voedingswaren voldoende gaar zijn en niet te lang blijven liggen.

1. Begin steeds met een proper gekuiste barbecue.
Gebruik alleen gezuiverde houtskool of geagglomereerde gezuiverde houtskool of briketten van gezuiverde houtskool. Gebruik nooit hout voor de barbecue, zeker geen geverfd hout.

2. Begin pas te roosteren als de houtskool gloeit en met een laagje witte as is bedekt.
Bij de verbranding van houtskool komen schadelijke stoffen vrij, polycyclische aromatische koolwaterstoffen of PAK's. Wanneer het vlees te snel op het vuur wordt gelegd, komen die stoffen op het eten terecht. Wacht daarom met het roosteren tot de kolen met een laagje witte as zijn bedekt en er geen vlammen meer te zien zijn.

3. Afdruipend vet dat op de warmtebron terechtkomt, bevordert de vorming van PAK's.
Barbecues waarbij de warmtebron zich aan weerszijden van het vlees bevindt (in plaats van eronder) en gasbarbecues met bedekte branders bieden op dat vlak een goede oplossing.
Bij een klassieke barbecue moet u ervoor zorgen dat het grillrooster in hoogte verstelbaar is of zich toch minstens op 10 cm van de warmtebron bevindt.
Het gebruik van een speciaal schaaltje dat het vet opvangt, maar het houtvuuraroma wel doorlaat, kan de vorming van PAK's ook erg doen verminderen. Zo bereikt de concentratie PAK’s in worst bij een klassieke gasbarbecue 29,5 microgram/kilo terwijl dit bij een gasbarbecue met bedekte branders een aanvaardbare 4,6 microgram/kilo is. Op een houtskoolbarbecue bedraagt de waarde 9,2 terwijl dit wordt teruggebracht tot 4 microgram/kilo wanneer een aluminium schaaltje wordt gebruikt.

4. Kies bij voorkeur niet te vette vlees- en vissoorten.
Snijd zichtbaar vet weg en gebruik geen gerookte producten.

5. Gebruik zo weinig mogelijk olie om het vlees in te smeren.
Kies hitttebestendige olie zoals arachideolie of olijfolie, die een meer uitgesproken smaak heeft. Dep gemarineerd vlees of vis voor het roosteren droog.

6. Hou rauwe en bereide etenswaren apart
• Hou snijplanken schoon en gebruik aparte planken voor het hakken van rauw vlees en het voorbereiden van salades en fruit.
• Leg geen rauw vlees of vis naast gekookt of gedeeltelijk gekookt vlees op de barbecue.
• Gebruik aparte schotels, messen en bestek voor rauw en gebakken vlees of vis.
• Markeer tangen en bestek, zodat u weet of ze voor rauwe of bereide producten worden gebruikt.
• Als u rauw vlees marineert, voeg het laatste restje saus dan niet toe aan reeds gekookt voedsel.

7. Haal het vlees, de vis, de groenten, enz. pas uit de frigo net voor ze op de barbecue komen.
De bacteriën die altijd op het vlees, vis of kip zitten, vermenigvuldigen zich bij een temperatuur boven 10 graden Celsius snel.

• Marineer vlees, kip of vis in de koelkast.
• Bewaar wat niet direct gebruikt wordt in de koelkast.
• Verdeel slaatjes en ander eten over kleinere schaaltjes zodat niet alles in een keer naar buiten moet.

8. Zorg dat het vlees goed gaar wordt.
Zorg ervoor dat het vlees en de vis ook van binnen goed doorbakken zijn. Draai het vlees geregeld om zodat het goed kan garen. Denk niet dat het vlees gaar is wanneer de buitenkant er verkoold uitziet. Vlees heeft voldoende tijd nodig om helemaal te garen. Gebruik eventueel een vleesthermometer om te controleren of het vlees gaar is.
• Zorg ervoor dat bevroren voedsel voldoende ontdooid wordt voordat u begint te barbecuen. Vlees op kamertemperatuur geeft immers het beste resultaat. Laat het niet langer dan 20 min op kamertemperatuur staan.
• Begin met het vlees dat de meeste hitte nodig heeft: eerst rundvlees (biefstuk), dan kalfsvlees, lamsvlees en spiesen, daarna varkensvlees en als laatste vis en voorgegaard vlees (zoals kip).
• Kook grotere stukken vlees (bijvoorbeeld kip) van tevoren voor of gaar ze voor in de magnetron. Hierdoor wordt het vlees gedeeltelijk gaar en kan het op de barbecue in niet al te lange tijd verder gaar en bruin worden. Het is ook mogelijk kant-en-klaar voorgegaard vlees te kopen.

9. Laat het vlees nooit zwart verbranden, dat is trouwens ook een culinaire doodzonde.
Snijd verbrande stukjes eraf en gooi ze weg. De verkoolde delen bevatten PAK's en die zijn schadelijk.

10. Eet het bereide voedsel onmiddellijk op.
Houd warme gerechten warm (+70°C) en koude gerechten koud (4°C). Laat vlees, slaatjes, … nooit in de zon staan.
Gooi eten weg als het langer dan 2 uur buiten de koelkast is geweest.

Gezondheid.be

By: derbyke

« Terug naar overzicht

Reacties op dit blog

Gerda

Gerda zegt:
Wanneer komt die zomer dan, ik merk er erg weinig van, af en toe een waterig zonnetje die gaat dan weer weg en gaat water halen :-)
Derbyke

Derbyke zegt:
Gerda, ik denk dat we nog een beetje geduld moeten hebben, maar de zomer komt eraan :-)

Reageer op dit blog

Uw bericht mag nog tekens bevatten